Fjällboende - en gemensam databas

Hej, jag har startat ett projekt jag kallar Fjällboende som är en publik databas över svenska fjällens alla boenden. Från små kojor till fancy hotell. Än så länge har jag lagt in en del i Jämtland och Lapplandsfjällen.

Det vore fantastiskt om flera ville vara med och bygga upp denna databas. I förlängningen tänkte jag visa den i en lämplig webbkarta.

Här är sidan:
https://github.com/oskarlin/fjallboende

Där finns en ganska tydlig förklaring om hur man gör för att lägga till ställen.

Kategorierna jag hittills haft är (kör på engelska för att slippa problem med å ä ö etc): station, shelter, hostel, pensionat, hut.
dvs fjällstation/hotell, raststuga, vandrarhem, pensionat, fjällstuga.

Vem som helst får använda informationen så länge man länkar eller hänvisar tillbaka till databasen.

Vad tror ni?
 
Sweet. Jag har ett litet GIS-projekt på gång där något sådant här kan komma till stor nytta i ett senare skede. :D

Just nu har jag svårt att hitta tiden, men ska försöka lägga in några ställen vid tillfälle.
 
Mycket bra idé!

För kategori "vindskydd/shelter" skulle man kanske kunna införa en extra kategori "öppet eller slutet", dvs om det är ett öppet vindskydd (finns några i fjällen i Dalarna) eller ett vindskydd som liknar en liten stuga (så som vindskydden/nödstugorna i Jämtlands- eller Lapplandsfjällen t.ex.).
 
Vindskydd?

Det finns en grupp på Facebook som heter "Vindskydd i Norden". Den har kanske en del av det du vill komma åt.
 
dalkvist, tänkte mest att OSM är globalt och innehåller så himla mkt annat. Jag ville fokusera på just fjällboende av olika slag i svenska fjällen.

Har inga problem med att föra in dessa till OSM senare om det skulle vara så att något saknas där.
 
dalkvist, tänkte mest att OSM är globalt och innehåller så himla mkt annat.

Jag ser det som en stor fördel med OSM att den används av många efter som den är en försvinnande liten andel av användare som aktivt bidrar med förbättringar.

Vist det är mycket data men det är ganska lätt att bara plocka ut den informationen man är intresserad av.

Men nu ska jag inte klanka ner på dig, att ha alla boenden på ett ställe skulle vara bra när man planerar turer. Oavsett var datat lagras ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.