Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar

Har förutom min dotters hund dragit på mig en och kanske till och med två gatuhundar från Ukraina från mina resor dit. Jag vet att min dotters hund "gillar" renar men har ingen aning om hur de andra hundarna beter sig runt dessa.

Tänkte försöka undvika renrika fjäll i sommar och undrar om ni har några tips på leder där risken ett stöta på ren är minimal?
 
Om din dotters hund "gillar" renar så kommer säkert de andra också lära sig "gilla" renar. Jag ser emellertid inget problem eftersom hundarna är kopplade denna tid på året!
 
Det är bara Fulufjället som helt saknar renbete, så vill du vara garanterad att slippa möta ren är det
det som gäller. Kom bara ihåg att hundarna måste vara kopplade!

God tur!
 
Problemet vi haft förut med min dotters hund är att hon drar så hårt att jag får ont i ryggen efter några dagar. Två till tre hundar skulle kunna bli för mycket. Det måste finnas leder eller fjäll där renfrekvensen är mindre än andra fjäll.
 
Tyvärr för TS, så råder strikt koppeltvång i hela Norge året om. Lagen om koppeltvång är dessutom starkare än i Sverige!
2-3 lösa hundar på fjället i Norge kommer definitivt inte ses med blida ögon!
 
Senast ändrad:
Ni som skriver om koppeltvång har nog inte läst ordentligt, TS beskrev ju att problemet var att hunden tidigare drog så mycket att TS fick ont i ryggen. Man får ju inte ont i ryggen när en lös hund sticker efter vilda djur, utan när en kopplad hund försöker göra detsamma...
 
Ni som skriver om koppeltvång har nog inte läst ordentligt, TS beskrev ju att problemet var att hunden tidigare drog så mycket att TS fick ont i ryggen....


Ja då det blev skillnad. Jag tolkade det som om TS ville undvika rentäta områden för att slippa ha hunden i kopplet!
 
Tyvärr för TS, så råder strikt koppeltvång i hela Norge året om. Lagen om koppeltvång är dessutom starkare än i Sverige!
2-3 lösa hundar på fjället i Norge kommer definitivt inte ses med blida ögon!
Det är generellt koppeltvång mellan 1:a april till 20:e augusti i Norge, så det går ta en sensommartur med okopplade hundar. Resten av året är det tillåtet för hundar att gå okopplade, men de ska vara under tillsyn.

Vissa områden kan ha utvidgat bandtvång, dvs korta perioder med bandtvång i specifika områden, t.ex i samband med tävlingar av olika slag (man vill inte ha hundar springande löst under orientering, rally och annat).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...