Överlevnadsveckan!

Jag har länge velat göra detta som ett test på min egna mentala och fysiska styrka. Att genom detta liksom se allt ifrån ett lite större perspektiv. Ni kommer säkert tycka detta är larvigt eller småaktigt. Men jag planerar att i en veckas tid livnära mig och leva av våran svenska natur. INGEN kontakt med civilisationen, enbart jag och min utrustning. Jag letar nu efter lämplig plats att bli "släppt" och sedan ta mig hem ifrån. Detta skall som sagt vara en expedition för att testa mina egna kunskaper och färdigheter.

Det jag vill ha hjälp med är tips på vad jag ska tänka på att ha med mig. Min utrustning så här långt består av:

Ryggsäck (med vattentät säck)
Liggunderlag
Sovsäck
Knivar (en större och en mindre)
20 meter rep (paracord 550)
Ståltråd
Regntäta kläder
Underställ
Tänd stål
Förstahjälpen väska
Kommunikationsmöjligheter (mobiltelefon)
Riktiga kängor
Pressenning (2.5x2m)

Det är väl så långt som jag har kommit. Dela gärna med er av erfarenheter och tips. Allt som kan hjälpa är ju välkommet.
 
Vad är syftet, varför ser utrustningslistan ut som den gör?

(har du läst någon av dom andra liknande trådarna? det finns ganska många...)
 
Syftet är som sagt att testa mig själv. Testa min mentala och fysiska styrka.

Rep är för läger, kniv för försvar och för att tillreda mat osv. Presseningen är för vind och regnskydd. liksom vilken expedition som helst har jag ett mål med detta.
 
Kniv att försvara dig med???? Mot vad...??? Förvisso är nog en yxa + en liten såg mer användbara verktyg i svensk natur än en stor kniv.... Men att du ens nämner att du har med dig kniv till försvar ut i skogen gör att åtminstone mina larmklockor ringer.....
 
Kniv att försvara dig med???? Mot vad...??? Förvisso är nog en yxa + en liten såg mer användbara verktyg i svensk natur än en stor kniv.... Men att du ens nämner att du har med dig kniv till försvar ut i skogen gör att åtminstone mina larmklockor ringer.....

Försvar kan ju vara emot i princip vad som helst. Det behöver inte alls bestå av en situation som du tror att jag skall behöva nyttja den för överlevnad i en kamp med djur. Det kan väl likväl vara för att kunna ta mig ur vilken situation som helst som hotar min hälsa? Om jag fastnat i något? Yxa har jag redan med i utrustningen men inte skrivit med. Att jag har en stor och en liten kniv ska väl egentligen inte behöva ifrågasättas? Om jag drar en stor fisk ur en sjö kanske jag inte vill stå med en liten fällkniv och försöka rensa den, där kan en större kniv komma bra tillhands.
 
Om du nu ska testa din fysiska och psykiska styrka, lämna sovsäcken och liggunderlaget hemma. Snålt med bra sömn ger bättre resultat för den typen av test du vill göra, gärna i kombination med hunger.
 
Såg anser jag vara mer användbart än yxa. Glöm inte att ta med ett par tjocka handskar som du kan greja i elden med samt lyfta av varma behållare.

Dessutom kommer du behöva något att koka vatten samt växter i. Själv använder jag en mugg i titanium.

Glöm inte att meddela din fru exakta planer och kanske även hitta något bra sätt att kommunicera förutom mobiltelefon ifall batteriet tar slut. Oftast är det oroliga anhöriga som drar igång räddningsaktioner.
 
Om du nu ska testa din fysiska och psykiska styrka, lämna sovsäcken och liggunderlaget hemma. Snålt med bra sömn ger bättre resultat för den typen av test du vill göra, gärna i kombination med hunger.

Jag funderade över om jag faktiskt inte skulle ta med sovsäck och liggunderlag. Det kanske kan komma att bli ett alternativ :D. Detta kommer ju ske under vår/försommar 2012.
 
Såg anser jag vara mer användbart än yxa. Glöm inte att ta med ett par tjocka handskar som du kan greja i elden med samt lyfta av varma behållare.

Dessutom kommer du behöva något att koka vatten samt växter i. Själv använder jag en mugg i titanium.

Glöm inte att meddela din fru exakta planer och kanske även hitta något bra sätt att kommunicera förutom mobiltelefon ifall batteriet tar slut. Oftast är det oroliga anhöriga som drar igång räddningsaktioner.

Tack, hanskar skall inhandlas. Hittade ett par riktigt bra och rekommenderade som står emot väta/värme och kyla och har dessutom kevlar.

Hon vet om det mesta av det hela. Skall bara se till så hon vet vilken platsen kommer att vara med.
Har du något tips på någon bra mindre såg? Titanmuggen låter verkligen vettigt då det är ett extremt bra material, tar gärna även tips på var man kan inhandla dessa. =)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.