Filter

Jag åker till Skottland i sommar, och ska givetvis fota en massa.
Men, jag funderar på det här med filter...

Jag har inga filter idag. Om jag köper innan resan, vad ska man ha för grundfilter? Ett polarisationsfilter och ett gulfilter?

Varför är filter så j***a dyrt?? Var finns billigare filter?

/Martin
 
Komplettering...

Jag kommer att vistas mest ute i naturen, vid kuster, berg, floder och, ja, överallt.
Även inne i någon stad, men det är framförallt naturbilderna jag vill tänka på.
 
Hej..polfilter och ett avtonat gråfilter är alltid bra att ha..avtonat kan vara typ Cokin och det finns hållare mm..men går att hålla med handen också.
mvh/gunte..
 
Jaha...

Hållare, eller hålla själv... De filter man kan skruva fast längst ut på objektivet, är det ingen bra lösning? Dumt när man har bråttom?

Har de olika tillverkarna av filter gängor för de flesta olika kameramärken?

Gråfilter? Vad tar gråfiltret fram/bort för egenskaper?

Jag trodde själv att gulfiltret var ett grundfilter... Det är alltså inte så?
 
Gulfilter

Gulfilter är grundfilter för svartvit fotografi. Moln syns bättre, gönskan blir ljusare osv. Tar även bort lite dis. Vid färgfoto används sällan gulfilter, allt blir ju gult!

Avtonat gråfilter används för att få en viss del av bilden, t.ex. himlen, mörkare. Detta för att inte halva bilden ska bli för mörk eller halva för ljus. Jag använder aldrig tonat gråfilter, det är ganska svårt och tar tid att få det bra.

Polfilter är trevligt. Detta bör du skaffa! Träna lite med det först (innan resan), det kan bli lite konstig himmel med polfilter och vidvinkel om man är oförsiktig.

/Björn
 
Dom tonade filter som du skruvar fast är tonade på mitten..dom fyrkantiga kan du själv dra upp och ned som du vill..det är ju inte alltid som exakt halva bilden ska tonas..
Konstigt påstående från ett inlägg att det skulle ta för mycket tid att använda filtret..är det bättre med utfrätta himmlar och bilder till papperskorgen än ett litet antal välexponerade dito ??
mvh/gunte..
 
...vidare...

Nej, det där med att ha bråttom var inte en av mina tankar över hur det kan vara eller bli.
Det var mer en fråga. En del (som inte tycker själva fotandet är kul, utan bara klickar på ett motiv, inget fel i det iofs) kanske vill gå vidare utan att ge bilden en liten stund.


OK, så tonade filter är klara på en del av glaset?
Om man då inte har en rak horisont (eller vad det nu kan vara, en linje) och vill tona på himlen, hur gör man då? Kompromissar? Eller gör toningen inte så stor skillnad mot exempelvis ljungbevuxna hedar, som inte ger lika mycket ljus som himlen?

Kanske lite dumma frågor, och klumpigt formulerat, men jag är helt ny på filtrering... (kanske märks... :eek:) )
 
"En del (som inte tycker själva fotandet är kul, utan bara klickar på ett motiv, inget fel i det iofs) kanske vill gå vidare utan att ge bilden en liten stund. " -Experten har talat!

Jaha? Jag tycker fotandet är kul och har sålt ganska många bilder. Var det inte kul skulle jag nog inte släpa med mig 15 kg fotogrejor....

Att ta god tid på sig kan vara bra ibland, men ofta försvinner det ljus man håller på med medan man pillar. Jag tycker att det ser illa ut om det syns att man använt gråfilter (vilket det oftast gör, även på proffsbilder). Det är ganska sällan en himmel är avtonat mörkare uppåt. :)

Ska du ha gråfilter så ska det vara av den fyrkantiga typen, annars begränsas din komposition. Ska du fota svartvitt (eftersom du skulle ha gulfilter) så är det lättare att rätta till ojämna ljusförhållanden i mörkrummet än att pilla med gråfilter.

"Vackra vyer" -bilder med vackert ljus tas antingen genom att man ser att det vackra ljuset är på väg. Medan man väntar kan man pilla med stativ, filter, reflexskärmar osv. Då använder jag också gråfilter.
Det andra alternativet är att man får syn på det fina ljuset, och då gäller det att vara snabb!
"- Du, gubben där borta, kan du stå precis framför solen med lien i handen just som solen går ner imorgon också? Jag hann inte ställa in stativet."

Ha det bra i skottland!
 
Det är riktigt uppfattat ..ena änden av filtret är helt transparant medan andra är grå-transparant och övergången är väldigt mjuk..Normalt ser man inte att filter har brukats om det inte är ett med hög täthet..men det är detsamma med polfilter,såna ulliga moln som vykorten ståtar med finns inte men det är så turisten vill se det..
Sen vill jag också säga att det är inte mängden eller antal kilo grejer som gör dig till en duktig fotograf,utan din egen fantasi och förmågan att "se" ett trevligt motiv..
mvh/gunte..
 
*suck*

Till Vandraren Björn...

Nej, experten har nog inte talat. Ursäkta mig om jag uttryckte mig klumpigt, men jag tyckte nog själv att jag slängde in flera brasklappar för att visa att jag inte kan det här.
Då vill man gärna slippa sarkasmer och ironi.

Med "såna som klickar och går vidare" menade jag nog mer typen som har en kompaktkamera och har den med sig på fester, nästan uteslutande.
Som jag också skrev, så tycker jag inte att det är något fel med det, men det är inte denna sortens fotande som JAG är intresserad av just nu.

Jag tackar varmt för råden jag fick i ämnet, men skulle nog uppskatta att slippa vidare sarkasmer och näsknäppar.
Jag tror att det är sådant som gör att nybörjare (i vilket ämne det än rör sig om) ibland drar sig för att ta del av forum som detta.

Tack.
 
Ursäkta...

...näsknäppen. Det var inte meningen. Jag kände att jag blev påhoppad i mitt försök att hjälpa till. :-(


Vad jag menade var att man inte ska ha för mycket grejor i början, det är större risk att ställa till det då. Tonat gråfilter är en sån sak. Men om du alltid tar bilder med och utan så lär du dig samtidigt som du inte riskerar att paja bilder.


/Björn
 
Bra!

OK, ingen fara, jag kanske förstorade upp det själv... :eek:)

Jag tackar för råden jag fått, i alla fall.

Det blir nog lite övning med och utan filter här hemmavid först, så får vi se om jag använder dem på resan, eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
Luffarn Sära på filter? Fototeknik 4
Mr Eibladh Pol-filter m.fl. Fototeknik 6
SmartArt förstoringsapparat. filter. Fototeknik 2
dangermouse Filter Fototeknik 1
Kiwi Filter Fototeknik 1
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.