Gissa platser i Gästrikland

Såg nu

Tobbes ledtråd med skylten "krogen i skogen" ger vid googling en anläggning vid Medskogssjön nordost Öjaren vid väg 272. Men 38:an är ju vid grusväg kanske är det en kalkningsanläggning för Säverängsån / Gavleån mellan Medskogssjön och Långsjön gissar i första hand på grusvägen ca 1 km söder om St Medskogssjön.

OT kul namn i sydöstra hörnet av Stora Medskogssjön Anders-Andersa lorthål nån som kan förklara?

Thure
 
Flerdelad ledtråd:

Monumentet vid 50 40 42.64N 4 24 17.04E förknippas med en person som föddes på en ö med samma namn som den gård där vattendraget som passerar den sökta platsen rinner ut i en större sjö.

Nu har ni allt som behövs för att placera 38:an.
 
Hängde inte riktigt med på det där med monumentet, men första bilden ser ut att vara tagen vid Jägarstugan mellan Stocksbo och Kungsberg. Ån vi ser borde då vara Borrsjöån som rinner ut i Storsjön.
Svaret på min bild var mycket riktigt bron vid Sjuforsholmen
Pär
Edit: Napoleon föddes ju på Korsika...... Nu är jag helt säker på min sak.
 
Jägarstugan är helt rätt. Jag vet att ledtråden var långsökt, positionen avsåg monumentet vid Waterloo. Resten räknade du ju ut i alla fall.

Ny bild, nr 39:
q1039.jpg


Jag tror inte det behövs någon stor bild, den borde vara lätt nog ändå.
 
byggnaden ser ju ganska ny ut och omgivningarna påminner om Årsunda. Eftersom det var flera år sedan jag var där kanske byggnaden har dykt upp efter det. Min gissning blir alltså Strandbaden Årsunda.
Pär
 
medan jag funderar på din bild slänger jag in en åt er andra att fundera på.
 

Bilagor

  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    108.8 KB · Visningar: 193
Det finns ett fågeltorn i norra kanten av Mårdängssjön, vid N60.7553, E17.1765. Kan det vara där månne?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.