ljus

Alla talar om att man skall invänta det sköna ljuset. Min korta erfarenhet av ljus är att det sällan blir som man tänkt sig. Vad är ett skönt ljus? Är ljuset bättre på morgon och kväll vid fotografering? Bör man införskaffa en ljusmätare?

Jag vore jätteglad för några svar om just detta så min tillvaro blir lite ljusare.
 
Snabbhet

När det "sköna" ljuset kommer gäller det oftast att vara snabb. Fina färger och speciella skuggor försvinner snabbt. ta ett kort snabbt, för säkerhets skull innan du blir noggrannare.

Annars går det ju faktiskt att fota i alla väder, även om du kan behöva använda stativ om det är mörkt. Om du har en ljusmätare inbyggd i kameran så är det inte speciellt nödvändigt att skaffa en lös ljusmätare. Det tar ett tag att lära sig använda en sån och du måste räkna med filterfaktorer och annat. Bättre är att lära dig mäta indirekt ljus med kameran:

Skaffa ett gråkort, håll det i solen om du vill ha rätt exponering på solbelysta föremål, eller i skuggan om du vill mäta ljuset där. Sedan ställer du kameran på M, siktar mot kortet och ställer in rätt ljus. Om du inte vill släpa med dig ett gråkort kan du använda handflatan. Handen är ca 2/3 steg ljusare än ett gråkort, men det behöver du oftast inte bry dig om, speciellt inte på vintern, då det kan vara bra att underexponera lite för att få konturer i snön. Inderekt mätning är att föredra då ljuset är svårt, t.ex. snö.


Solnedgångar är lätt. Sätt kameran på spotmätning, sikta där himlen är som vackrast och mät.

mvh Björn
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...