Överlevnadsveckan!

När det gäller såg föredrager jag Fiskars såg
fiskars-123830_1.jpg

Men jag vet att armén föredrar Bahco Laplander.

Jag har AlpKits MytiMug pga det fördelaktiga priset. Funkat bra för mig på många turer och många koppar tallbarrsthé.
pi_16256.jpeg


Vilka handskar blev det fresten, själv letat efter ett bra alternativ som är fältmässiga.
 
Med risk att bli tjatig upprepas öva inte flerdygns svältövning utan ätande kontrollant. Blir ni dumma i huvudet kan ni skada er, riktigt illa. Obra.
Läs övriga överlevnadstrådar och fråga gärna relevanta frågor till oss som prövat hur det är att djäklas med kroppen.
 
Svetshandskar är bra att pilla i eld med. Riv ut flanellfodret och ersätt med lösa ullfingervantar så är de funkis till annat också.

Titan heter det, ffs.
 
Är det första gången du ska göra något sånt här kanske det räcker med att avgränsa sig till just mattillgången - vilket du verkar ha gjort.
Ta med dig allt du använder på en vanlig vandringstur, förutom maten. Som någon redan har nämnt kan man göra dumma saker när man är trött och utan mat och då är det en säkerhet att i alla fall kunna sova tryggt och torrt, laga den mat då får tag i utan att behöva göra upp en eld, o.s.v.
Vill du göra om det och öka svårighetsgraden kan du ju plocka bort tältet, sovsäcken och liggunderlaget - ja alltså ta bara med en kniv, tändstickor och förstärkningskläder.


Din lista ser väl ganska bra ut. Jag skulle vilja lägga till vattenreningsutrustning och såg. Vatten måste du ha, annars kommer det bli otrevligt. En såg är att föredra framför en yxa när du är ensam och slö i huvudet. Det är snabbt gjort att sätta yxan i benet.

Lokal att göra detta kan väl inte vara speciellt svår att hitta. Håller du dig borta från jakttider är det i princip bara att leta upp ett område med få vägar, leta upp det område som har sämst vägar (dessa undviker de som ska ut i skogen), klart. En liten sjö är aldrig fel att ha i närheten.
 
Gå en kurs och överlev i grupp under kontrollerade former. Att försöka ensam utan tidigare erfarenhet är att chansa lite onödigt mycket...

Du lär också lära dig mer om du genomför projektet tillsammans med erfarna instruktörer...

Lycka till!

//J
 
När det gäller såg föredrager jag Fiskars såg
fiskars-123830_1.jpg

Men jag vet att armén föredrar Bahco Laplander.

Jag har AlpKits MytiMug pga det fördelaktiga priset. Funkat bra för mig på många turer och många koppar tallbarrsthé.
pi_16256.jpeg


Vilka handskar blev det fresten, själv letat efter ett bra alternativ som är fältmässiga.

Tack för tipsen. Skall inhandlas innan detta går av stapeln.

Handskarna har jag inte riktigt kunna bestämma mig än. Det står mellan ett par med kevlar som är värme och vätsketåliga eller ett par som är med glasfiber och har samma funktion. De kostar en del men kommer ju då även att hålla ett tag. Jag lägger upp en länk sen när jag bestämt mig ^^.
 
Med risk att bli tjatig upprepas öva inte flerdygns svältövning utan ätande kontrollant. Blir ni dumma i huvudet kan ni skada er, riktigt illa. Obra.
Läs övriga överlevnadstrådar och fråga gärna relevanta frågor till oss som prövat hur det är att djäklas med kroppen.

Mat kommer jag ha tillgång till. Jag kommer inte riskera att svälta mig själv och bli dum :D. Men maten kommer att vara begränsad. Tillgången till vatten kommer vara obegränsad. Men tack för tipset.
 
Är det första gången du ska göra något sånt här kanske det räcker med att avgränsa sig till just mattillgången - vilket du verkar ha gjort.
Ta med dig allt du använder på en vanlig vandringstur, förutom maten. Som någon redan har nämnt kan man göra dumma saker när man är trött och utan mat och då är det en säkerhet att i alla fall kunna sova tryggt och torrt, laga den mat då får tag i utan att behöva göra upp en eld, o.s.v.
Vill du göra om det och öka svårighetsgraden kan du ju plocka bort tältet, sovsäcken och liggunderlaget - ja alltså ta bara med en kniv, tändstickor och förstärkningskläder.


Din lista ser väl ganska bra ut. Jag skulle vilja lägga till vattenreningsutrustning och såg. Vatten måste du ha, annars kommer det bli otrevligt. En såg är att föredra framför en yxa när du är ensam och slö i huvudet. Det är snabbt gjort att sätta yxan i benet.

Lokal att göra detta kan väl inte vara speciellt svår att hitta. Håller du dig borta från jakttider är det i princip bara att leta upp ett område med få vägar, leta upp det område som har sämst vägar (dessa undviker de som ska ut i skogen), klart. En liten sjö är aldrig fel att ha i närheten.

Detta är inte första gången jag gör något sådant. Jag har fjällvandrat tidigare (dock detta med sällskap). Det var 3 dagars vandring. Maten var det ingen större begränsning på då vi hade stationer vi gick emellan som var förberedda med proviant.

Tält kommer inte att ingå i min utrustning, däremot kommer det att följa med en presenning som kommer få agera regn/vindskydd på lämpligast sätt. Sovsäck är ett måste (enligt mig). Sover jag inte blir jag nästintill ofunktionell och kommer göra massa dumdristiga grejer.

Planen är ju att hela tiden hålla mig i rörelse då jag ska ta mig från en plats till en annan. Kommer orientera mig med karta och kompass och kommer ha en stor yta att röra mig på. (är i alla fall planen). I närheten kommer det finnas vattendrag med fiskemöjligheter och vatten.

Vattenrensningen har jag löst. Hittade vattenreningstabletter som desificerar (stavning) vattnet på 3 timmar. Efter det har jag en reningsutrustning för partikelbortagning samt att jag efter det kommer att koka vattnet. Att bli magsjuk under denna resa är inte min plan :D.

Plats kommer jag att studera ut. Skall lägga mycket tid på detta så att jag blir nöjd med det.

Tack för det seriösa svaret.
 
känns som att du får banta medtagen utrustning om du skall få nåt ur det.

ta med
Jacka
Byxa
Underställ (helt)
Ryggsäck
Värmetröja (ta så tunn som du vågar)
Kniv
Tändstål
Handskar
mössa
Kängor
Strumpor
Någon typ av vattenkärl/behållare

Vill du mysa till det lite mer ta med:
Tändstickor
Dubbelt underställ
Extra mössa
Extra handskar (så du kan ha dubbla på händerna)
Större duk (som halsduk mm)
alternativ en mindre press. beroende på väder

Ett bra tips: ta med en bok!
 
känns som att du får banta medtagen utrustning om du skall få nåt ur det.

ta med
Jacka
Byxa
Underställ (helt)
Ryggsäck
Värmetröja (ta så tunn som du vågar)
Kniv
Tändstål
Handskar
mössa
Kängor
Strumpor
Någon typ av vattenkärl/behållare

Vill du mysa till det lite mer ta med:
Tändstickor
Dubbelt underställ
Extra mössa
Extra handskar (så du kan ha dubbla på händerna)
Större duk (som halsduk mm)
alternativ en mindre press. beroende på väder

Ett bra tips: ta med en bok!

Gillar sättet du tänker på. Det kommer absolut bli ett övervägande. Men känns i alla fall som att du tänker så som jag gör.
 
Detta är inte första gången jag gör något sådant. Jag har fjällvandrat tidigare (dock detta med sällskap). Det var 3 dagars vandring. Maten var det ingen större begränsning på då vi hade stationer vi gick emellan som var förberedda med proviant.

Tält kommer inte att ingå i min utrustning, däremot kommer det att följa med en presenning som kommer få agera regn/vindskydd på lämpligast sätt. Sovsäck är ett måste (enligt mig). Sover jag inte blir jag nästintill ofunktionell och kommer göra massa dumdristiga grejer.

Planen är ju att hela tiden hålla mig i rörelse då jag ska ta mig från en plats till en annan. Kommer orientera mig med karta och kompass och kommer ha en stor yta att röra mig på. (är i alla fall planen). I närheten kommer det finnas vattendrag med fiskemöjligheter och vatten.

Vattenrensningen har jag löst. Hittade vattenreningstabletter som desificerar (stavning) vattnet på 3 timmar. Efter det har jag en reningsutrustning för partikelbortagning samt att jag efter det kommer att koka vattnet. Att bli magsjuk under denna resa är inte min plan :D.

Plats kommer jag att studera ut. Skall lägga mycket tid på detta så att jag blir nöjd med det.

Tack för det seriösa svaret.

Jag menade mer att om det är första gången då ska testa "överlevnad", och dessutom ensam, kan det vara en bra idé att ta med allt du äger FÖRUTOM mat.
Då behöver du bara koncentrera dig på att fixa mat. Du vet att du iaf kan sova gott utan att frysa.

Man behöver inte gå all-in första gången =)


Angående vattenrening vill jag rekommendera Xinix AquaCare. Det är klordioxid i flytande lösning.Klordioxid smakar ingenting, till skillnad från natriumhypoklorit som är det vanliga i tabletter o.d. Dessutom är det mycket mer potent, vilket också gör att det går snabbare.

Du tillsätter 1 droppe/dl, sen är det klart. En liten flaska räcker till 15 liter vatten och kostar 25kr på Addnature (fraktfritt dessutom).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.