Det skrivs för lite på Utsidan.

Det är klart att det finns många olika "sorters" Utsidanmedlemmar, men jag föreställer mig ändå att de flesta skulle vilja läsa mer om just sitt intresse. Under rubriken Aktuellt på Utsidans första sida har nu samma 5 artiklar funnits mycket länge. Visst, en av dem är min egen artikel om mina favvo-tältplatser och visst får jag fler läsare om den liggar kvar på framsidan länge, men jag önskar faktiskt att den inte låg kvar. Jag vill läsa många artiklar - gärna i flera olika ämnen.

Sedan en tid tillbaka har ju medlemmarna möjlighet att starta en blogg. Jag har gjort det efter viss tvekan. Frågan är om det får som konsekvens att färre skriver artiklar? Hoppas inte.

Varför är det så få som skriver? Visst är det lätt att drabbas av jante-lagen, men jag uppfattar faktiskt Utsidan som tämligen befriat från jante - åtminstone i avseende till skrivandet i forumen. Tro det eller ej, men - trots mitt yrkesval - så gläds jag - med varje stavfel och sär skrivning jag hittar här. Själva kommunikationen är det viktigaste.

Så - kom loss med skrivandet! Jag vill läsa om era stora och små klätteräventyr, om era svamputflykter, om era kryss i fågellistan, era hajker med scouterna, era cykelsemestrar, alla kanot- och kajakturer som görs på våra vatten, era stugturer och era seglatser, era framgångar och (kanske ännu intressantare) era motgångar. Kanske att jag till och med skulle läsa om era lumparminnen (eller... kanske inte).

Kort sagt: Jag vill bli inspirerad!

HåkanF
 
Du har såklart helt rätt, och föregår dessutom med gott exempel :)

Om jag inte fick utlopp för mitt (icke forumrelaterade) friluftsskrivande på egen plats skulle jag nog ha förlagt det till Utsidan.
 
Det var något i denna stilen..

jag menade i mtt inlägg om fotografier. Bifogar kopierat inlägg.

"Jag tittar med glädje på alla bilder folk har tagit i de mest märkliga situationer. Extra bra blir det förstås om fotografen har lagt till en liten text till bilden. Nu är det väl (enligt min åsikt) tyvärr alldeles för sällan det görs.

Syftet med att lägga upp bilden blir för mig alltför ofta lite oklart då det t ex kan vara en bild på en kajak och med rubrik paddling. Det kan vi alla se och vad jag efterlyser är en kort text. Var och när togs bilden. Finns det en historia runt fotografiet? Togs det för att det var vackert, eller var det för att visa/dela med sig av en plats som var värd att besöka?

Tyvärr så blir alla kajak och fjällbilder lite intetsägande då man inte bjuds på något mer än sjålva fotografiet (återigen enligt min uppfattning) så jag hoppas på mer text.

Håkan"

Funderade annars senast idag på att börja blogga det det verkar kul. Kom dock snart till insikten att detnog ska vänta till efter planerad flytt.
 
Månadens blogg?

Jag kan tänka mig att många artiklar stryker på foten eftersom bloggarna finns, och de flesta bloggarna är ju bra... kanske man skulle visa uppskattning på förstasidan genom att ta fram månadens blogg, utsedd av antingen Utsidan, eller oss på forumet... på så sätt så skulle ju dels bloggandet kanske öka och förstasidan förnyas lite oftare...

Bara en liten impulsiv tanke...

... jag gillar också att läsa om andras upplevelser... just nu toppar Lars Bengtsson´s http://www.lostcyclist.com/ läsningen... hans fantastiska resa och berättelse förtjänar en artikel... minst...

Thomas
 
Jag tappade sugen lite när det tog så lång tid att få sin artikel publicerad. Skulle gärna skriva mer men i dagens höga tempo så vill man ha resultat med en gång...
 
Jag tappade sugen lite när det tog så lång tid att få sin artikel publicerad. Skulle gärna skriva mer men i dagens höga tempo så vill man ha resultat med en gång...
Nu var det ett tag sedan jag skrev en artikel, men jag vet att jag tänkte samma sak. Går "ställtiden" att förkorta???
När jag mejlat och frågat har jag - två gånger - fått svaret att de lägger in artiklarna i turordning och med ett visst mellanrum i tid. Nu känns mellanrummet väldigt långt...

HåkanF

PS Fast Karolina... du fick så mycket positiv respons på din artikel, så DET måste väl locka till nya texter? ;)
 
Senast ändrad:
Hur skall man skriva något nu om Admin har låst forumet på ett sådant sätt att man bara kan sätta in max tre bildtaggar? Personligen tycker jag att det är smidigast att skriva berättelser direkt i en avdelning på forumet och detta med att publicera artiklar är för mycket jobb (tidsmässigt.)
 

clindh

Forumvärd
Artiklar skall inte skrivas i forumet, iallafall de vi lyfter fram vill vi ha enhetliga, kategoriserade, positionerade mm - annars blir de svåra att hitta om några år.

(Spärren satte jag in i söndags när vi var attackerade av ca 60 "raiders" som började fylla forumet med skräp - men jag lät den sedan vara kvar.)

Men vi kommer ändra så att artiklar godkänns direkt, om de når upp till något slags minimikrav (typ de är läsliga), och listas då på ens egen sida och kanske en "Senaste..." Och de blir sökbara.

Sedan väljer vi om vi vill pusha för en artikel själva; om vi tycker den är intressant och är bra skriven.

Snart kommer också ett samlingbegrepp "Mina turer", där en tur kan innehålla artiklar, blogginlägg, platser, GPS-färdspår mm.
 
Att få kommentarer på det man skriver och se att det blir läst sporrar till fortsatt skrivande. samtidigt kan det nog vara svårt att avgöra vad skall man skriva som blogginlägg, artikel eller inlägg i forumet. Man borde kunna markera ett blogginlägg som en artikel. Dvs detta blogginlägg passar som en reseskildring etc. och så dyker det upp på förstasidan så som artiklarna gör idag. För om man måste välja kanske man hellre väljer att stoppa det i bloggen för att inte tappa bort det i sin egen kronologiska berättelse.

Eller kan man skriva en artikel som bara består av en ingress och sen en länk in i bloggen till det aktuella inlägget?

/Bea som funderar på att skriva en artikel om e4 hiking train i och kring Ayia Napa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.