vandring med kamerautrustning

Hallå alla fotografer där ute!

Jag går och funderar på att ta en vandringstur i sommar i Sarek. Givetvis vill jag ha med mig min kamerautrustning, Nikon F90X + 3 objektiv samt ett stativ på om kring tre kilo. Bara dessa grejor väger en hel del. Dessutom inbillar jag mig att jag skulle vilja ha en fotoväska med mig för dagsturer då jag kan lämna övrig utrustning i "baslägret".

Då jag inte har Arne Tammers fysik, undrar jag hur jag minimerar vikt utan att jag för den skull beskär mina möjligheter till en trevlig semester.

Jag läste ett tidigare inlägg om en bröstväska, vilket jag skall kolla upp.

Om det finns folk här som har erfarenhet av att vandra med fotoutrustning utöver den normala packningen tar jag tacksamt emot råd, erfarenheter samt synpunkter.

Mvh.
Magnus Wahlkvist.
 
en bröstväska som går att haka på ryggsäckens äxelremmar är bra. det sparar nacken! när man vill vandra utan ryggsäcken använder jag ett bröstsele till väskan. suveränt. använder orlieb som gör fina vattentäta saker. "aqua-zoom" heter min väska.

http://www.ortlieb.com/mainframe_e.htm

de säljs i Sverige hos tex. (borde gå hitta avsevärt billigare nån annanstans dock)

http://www.svima.se/

/Ola
 
byt ut stativet mot något lättare. Ett förslag är att om du använder vandringskäpp monterar du ett kamerafäste på toppen och vips, ett enbensstativ. En annan modell är att om du har en ramrygga så kan du ofta montera ett fäste på något av de övre hörnen på ramen. Eller skaffa ett lättare enbensstativ. Eller fråga dig när och om du behöver ett stativ, räcker det med en hoprullad jacka på en sten? Själv brukar jag använda kameraremmen och hänga upp kameran på en fjällbjörkstam. Vira remmen runt stammen och tillbaka runt objektivet och använd fjärrutlösare. Och sedan till objektiven, vikt och plats. Rådbråka dig själv om vilket/vilka du inte vill/kan vara utan. Ett tele vill man ha och ett vidvinkel är ofta också bra att ha, men vad utöver det? Macro? Med lite grejande kan ofta telet användas istället. Eller varför inte ett 28-80 kompletterat med en teleconverter? Visserligen sämre ljus än ett rent tele men lättare och mindre plats.
 
Är det fota du ska göra....

... eller vandra? Om du främst är ute för att fota bör du nog ha med ett riktigt stativ, precis som det du har. Med mindre och lättare kameror kan man kanske klara sig med ett bordsstativ (cullman har ett med utdragbara ben). Enbensstativ tycker jag själv är ganska kass. Bättre att sätta sig på rumpan och lägga en armbåge mot vardera knäet.

Ska du ta mycket macro bör stativet följa med. Om du vandrar med icke fotointresserade människor som inte gillar att vänta på rattvridande så ska stativet inte med.

28-80 och konverter är inget alternativ. Om du har 4.5 som bländare på 80 mm så får du med konverter bländare 9 på 160 mm. Sen måste du antagligen blända ner för att få skärpa. Det är inte alltid sol i Sarek.
 
Ministativen bättre än man tror

Att ha kameran i halsrem är ju helt omöjligt under en längre vandring, då har du ingen hud kvar runt halsen sen. Nej, jag har, som sagts ovan, kameran i väskan vilken jag knäpper fast i bröstknäppningen på ryggan. Det funkar fin-fint. När det gäller stativ så använder jag mig av ett ministativ. Det finns kvalitetstativ även bland dessa och då blir de stabila nog (kanske inte för ett jättestort tele >500). Det blir naturligtvis bökigare med ett litet stativ och man får vända och vrida på saker och ting för att ta sina kort, men det kan vara värt det. Sedan till objektiven. Det handlar bara om att bestämma sig för vad turen går ut på. Är fotografering högsta prioritet så bär alla dina objektiv för alla tänkbara situationer. Om du kan avvara några så nöj dig med ett tele och ett kombiobjektiv, tex. 28-80 med macro möjligheter. Det klarar man sig ganska långt med, kankse inte så smidigt som att ha allt man vill med sig men ändå. Men som har sagts tidigare, ljusstyrka kan vara ett problem (om man inte har råd att lägga flera tiotusentals kronor på varje objektiv). Så välj film med omsorg.
 
Alltid en kompromiss

Att fotografera och vandra är alltid en kompromiss. Ett enbent Gizo-staiv som är ihopfällbart är alltid bra eftersom man kan använda den som stöd vid vad och liknande.
En ärtpåse är alltid en reserv som man kna nvända att sätta kameran på stenar och stubbar dyl. Vad gäller stativ så är det min erfarenhet att man måste jämka, själv använder jag ett manfrotto lättvikts med en lätt kulled. Det robusta stativet med den tunga kulleden får man helt enkelt lämna hemma. Om man inte vill ta den vikten av maten vill säga...
Istället för att ta med sig så många objektiv så tycker jag att man ska satsa på film istället. Det kan man aldrig ha med sig för mycket av.
Transport under dagsturer använder jag mig av en vattentät påse (ortlieb) och en lättviktsäck på 20 l.

När man vandrar så vandra man och när man fotar så fotar man. Det blir sällan någon lyckad kombination. Så därför brukar jag aldrig vandra med kameran runt halsen utan nedpackad i stor-ryggsäckens ytterfack...
 
Duggregn (och stativ)

Hur gör ni om det regnar måttligt ? Låter ni kameran stanna i ryggan/bröstväskan eller är ni snabba som attan ?

Jag vill ofta använda kameran även om det duggar, men är rätt så nojjig (för nojjig ?) angående fukten, och vill inte använda kameran oskyddad i regnet. Har experimenterat med hemgjort regnskydd i typ transparent vaxduk, men inte hittat nån beständing lösning.

Om jag har kameran i ryggsäcken, blir det lätt så att den stannar där..

Vilket ministativ rekommenderar ni ?
 
Jag har verkligen tänkt igenom detta problem.
Eftersom jag fotograferar i grottor.
Men också vandringar.
Då är det ännu viktigare att minimera utrustningen.
Men tyvärr de bästa Fotona tas enligt min åsikt med
Systemkamera och ben.
Även i grotta.

Minimala alternativet i grotta
---------------------
Kamera 28mm utan focus. Eftersom så enkelt som möjligt.
med slavblixt.
Förvaring i fickorna på grottoverallen.
Eller Jacka.

På så sätt kan jag pressa mig igenom en 20cm öppning med kamera.

Minimala alternativet med Systekamera
Canon 500Eos-n
Hama bordsben (otroligt lätt att sätta upp)höjd 15 cm
stabilt 300kr.
endast 28-80mm objektiv.
Stor Magväska. där jag har fotoutrustningen

Maximala altenativet
Canon 500Eos-n
Hama bordsben (otroligt lätt att sätta upp)höjd 15 cm
stabilt 300kr.

Hama travel lite stativ
35cm-150cm höjd stabilt 1kg
eller

Cullman 5011 15cm-100 cm 07kg
sämre stabiltet saknar koppling mellan stativbenen

28-80mm objektiv.
100-300mm detta objektiv får min kamrat bära hans
objektiv passa min kamera

Stor Magväska. där jag har fotoutrustningen
Berghaus kombinerade Ryggsäck magväska.
Det senare behövs inte vid vandring. Då man fäster
Stativet på Magvässkan eller Ryggsäck
 
Fota eller Vandra på mitt vis

Fota eller Vandra det är knäckfrågan. Vid vandring kommer man längre, hittar finare motiv och upplever mer. Om man är ute för att fota får man mer bilder av bättre kvalitet där flertalet tenderar att komma från den närmre omgivningen.

Jag har en Tamrac kameraväska av tight form efter hus och kort tele (bröstväska skulle jag inte kunna tänka mig). Väskan hänger jag över ena axeln så att den hamnar över vänster höft. Det är bekvämast för mig. Jag har tätat sömmar och blixtlås med Liquisol. Den klarar lätt regn.

I den stoppar jag ett Nikonhus med kort zoom 24-85/2,8 med makro 1:2. Till den har jag ev. ett Manfrotto enbens-stativ som kan användas som vandringsstav när det inte sitter på säcken.

Jag tar mitt korta makro (55 mm) vid längre vandringar eftersom det klarar ljuset bättre.

Ska jag fota mer seriöst kompletterar jag med en lång zoom, 80-200 och tar med ett lätt stativ. Om du har med dig ett längre tele, ha det på kameran eftersom det kan behövas snabbare.

Om jag vill ha en riktigt lätt tur tar jag bara min lilla Yashica T5, ev med bordsstativ.


/Staffan
 
Regn

Kameran brukar klara regn (Nikon FE2, F90x och F5 samt Canon T70 i allafall). Det är värre med objektiven. Är luftfuktigheten över 100% brukar det tränga in ånga i objektiven. Se upp med att ta in kameran i varma hus fulla med fuktiga kläder.

Vid lättare regn och vid snöfall brukar det räcka med att skydda linsen. Köp ett bra moljusskydd och ha objektivlocket på så mycket som möjligt.

Jag brukar ha kameran innanför jackan och bara slita ut den precis när bilden ska tas.

Jag har sett små paraplyer att sätta i blixtskon. Någon som har provat?
 
bröstväska

Hej

Jag vill varmt rekomendera bröstväska, Jag var ute på en kortare hajk i helgen och hade en lowepro tlz aw på bröstet och min rygga på, ja ryggen. funkade perfekt kameran lättåtkomlig för snabba motiv. Djur står ju som bekant inte kvar på samma ställe speciellt länge...
Väskan sitter bra och är inte i vägen. Den har en egen sele som man hänger på sig. då jag har den största modellen rymmer den ganska mycket. jag hade med min Eos5 med vertikalgrepp, 75-300 zoom, 1.5 telekonverter, blixt, några extra rullar film och några filter. Stativ hade jag fäst bakpå ryggan.

Fördelar:
Lätt åtkomlig kamera.
Rymmer mycket prylar.
Väskan sitter i egen sele.
Selen är justerbar och skaver inte mot axlarna tillsammans med ryggans axelband.
Funkar som "stativ" om man håller armarna emot vid något längre exponeringstider än vad man klarar på fri hand.
Nackdelar:
Är lite i vägen när man ska ta på ryggan, specielt om ryggan är tung och man försöker svinga upp den på ryggen.
Man kan inte lägga sig på magen för närbilder.
Begränsar ventilationen i kläderna.

/Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.