Frågor om digitalkameror

Jag funderar på att skaffa mig en digitalkamera och försöker jämföra olika märken och modeller. Det är min själ inte lätt! Det var förfärligt så många olika modeller det finns. Det flesta uppgifterna om kamerorna är ganska lätta att förstå, men vad betyder ljuskänslighet för en digitalkamera? Vissa kameror har bara en känslighet, på andra kan den ställas i steg och några ställer den automatiskt. Även ganska dyra kameror kan ha bara en känslighet. Hur jämför man med silvertnitratfilm? En CCD har väl inte samma dynamik som film? Betyder ISO 100 att man vid samma bländare får samma exponeringstid som med en sådan film eller vad betyder det?

Casio har kameror med IBM:s MicroDrive till hyfsade priser. Man kan alltså lagra flera hundra bilder innan man måste föra över dem till datorn. Det är ju bra, men man är väl lite misstänksam mot Casio som kameratillverkare. Är det någon som vet hur bra de är? F.ö. kan man notera att för den dyraste Casion anges inte ljuskänslighet alls. Skumt eller??

Harald
 
Digitalt är och förblir digitalt...

... Jag anser att detta med digitala kameror hör hemma hos den som ska publicera sina bilder på nätet eller skapa endast elektroniska fotoalbum.

På internett är upplösningen 72dpi och det är MAX. (det är bildskärmen som bestämmer det).

Sedan är det frågor om ljuskännslighet och allt vad det innebär, PhotoShop är det bästa programmet för att redigera bilder, ljus, skärpa och allt vad du vill.

Det går till slut att skriva ut en bild i speciella skrivare men idag är de för dyra.

Enl. min mening är det bra att ha en digital kamera tillhands om behovet inte kräver fotokvalite på papper.
Fast idag är digitala kameror för dyra 5000 till 8000kr för en hyfsad. Kom ihåg att möjligheterna finns inte i kameran utan i datorn som du sedan ska bearbeta bilden och publicera. Ska du ha en kamera som du kan byta objektiv och mixxa så hamnar du över 15000kr...
Jag skulle nog klara mig med en liten för kanske 3000kr för att bara ha med i väskan om tillfället plötsligt kommer, så finns den slutligen åtminstone i datorn och på internett, kanske bättre änn ingenting.
Dan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...