HJÄLP!

Jag ska köpa en diascanner. Frågan är bara vilken. Jag vill ju att det ska bli hyfsad kvalitet men jag har ingen möjlighet att lägga ut en förmögenhet. Vad ska jag köpa? Har någon erfarenhet av detta?

Laila
 
Har inte testat själv men det pratas mycket nu om;

Minolta Diascanner Dimage Scan Dual II

Enligt tidningen Foto och seriösa fotohandlare så är den ett klipp.

Scandinavianphoto tar 4595:-
 
Port

Jag har kollat upp diascanners (inte flatbädd) och gjorde en liten undersökning och det som var mest besvärligt var kopplingen mellan scanner och dator.

De flesta har fortfarande SCSI koppling (tex Nikons) vilket innebär att man måste ha plats (installera) ett SCSI kort i datorn (innebär att man inte kan koppla till bärbart).

Dock börjar det komma diascanners med USB (ex Minoltan som rekommenderades ovan). Det verkar som om den Minoltan är den som är mest prisvärd just nu.

Här på Utsidan kör vi med Nikon Coolscan III och den är riktigt schysst. Dock är den overkill till de flesta av våra behov (publicera bilder på webben).

Om du vill komma undan lite billigare så kan du köpa en flatbädd med diatillsats. Jag har testat detta men då går kvaliteten ner rejält, men det funkar om du bara skall lägga bilderna på webben.

Hälsningar
David - Utsidan
 
HP Photosmart

Själv har jag använt HP Photosmart, och diggar den skarpt. Enkelt att scanna dia, papperskopior, och neg-film. Har mest scannat dia, förstås, av förklarliga skäl...

Vet inget pris på den, men den är bra. Har usb-koppling, också, så den är lätt att använda.

mvh
/Kotten
 
Test i Mikrodatorn 13/2000

Enligt uppgifter som nått mig finns en test av diaskannrar i Mikrodatorn nr 13/2000. Jag har Mikrodatorn på cirkulation på arbetet men ännu bara fått nr 10/2000 så det dröjer nog ytterligare några veckor innan nr 13 når mig. Han som läst tidningen tyckte att en Minolta med USB, 2800 DPI för 3700 SEK kanske är något att satsa på. Läs mera på minolta.se.

Per Brune /diaskanner spekulant
 
HP funkar bra både för dia och negativ (och små kopior men då bara 300 dpi).
Lätt att installera och köra.
2400 dpi är nödvändigt för bra diascanning, minoltan lär ha 2720 eller nåt ditåt. Om den skillnaden betyder nåt vet jag inte.
 
AGFA

Ett billigare alternativ är AGFA Snapscan E50 för 2395:-.
"SnapScan e50 är en USB scanner med inbyggd modul för vanlig 35mm film och dia.
1200 x 2400 ppi optisk upplösning."

Ta en titt på http://www.scandinavianphoto.se , där finns många olika modeller i olika prisklasser.

/Rickard
 
köpte en fladbäddare för ett par dar sedan,

en Canon, CanoScan D660U.

1200 dpi,
dia tillsats ingår, kvaliten blir lite suddig men färgerna är helt ok tycker jag.
Man kan även scanna negativ med den, fast med hel kasst resultat.

då jag scannar mest för web-publicering var det priset som fick avgöra,

1500:- på OnOff i Västerås.
 
Diascanner

Egentligen finns det inget annat alternativ än en filmscanner om du sätter kvalitetsribban högt..dialock på flatbädd funkar till en del bilder men du förlorar väldigt mycket av informationen..Minoltas är förmodligen bästa köpet,och du ångrar dig efter ett tag om du tummar på kvaliten.
mvh/Gunte..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...