Varför inte lös häl?

Jag har noterat att det är väldigt populärt med lös häl på långfärdsskridskor. Varför är det då inte populärt på fitness/speed inlines? Vad skulle för/nackdelarna vara?

Det är så att jag använder inlines varje dag för att ta mig hemifrån till bussen och sen från bussen till jobbet (och tillbaka). Men skon på mina gamla inlines har blivit mycket utsliten och jag är i färd med att köpa nya.

Dock finns det en sak som är lite jobbig med att använda inlines som transportmedel. Man måste byta mellan inlines och skor när man ska på/av bussen.

Så jag tänkte att man kanske kunde köpa ett par sns pilot bindningar och ett par skate pjäxor för rullskidor och montera på mina gamla inlinesskenor. Då skulle det ju gå fort att få av och på hjulen på pjäxorna.

Detta skulle ju medföra att jag skulle få en lös häl, likt på längdåkningsskridskor. Dock så har jag aldrig sett någon ha det på inlines och funderar på varför det är populärt på det ena men inte det andra? Och vad de ev. fördelarna, nackdelarna är?
 
Inlines kommer från rullskridsskor som kommer från vanliga skridskor som inte har lös häl.

Jag tror att en konstruktion för att få hjulen på en skena som håller måste vara mycket kraftig samma för pjäxans(telemarkspjäxa?) infästning så det kanske skulle bli för tungt eller dyrt.
 
Tror du verkligen det är så mycket högre krafter i inlines än vad det är för längdskridskor? Där använder de ju ofta vanliga NNN skidbindningar ihop med skatepjäxor för skidåkning. Och det verkar ju hålla. Likaså använder man ju den kombinationen på vanliga rullskidor.

Dock så är ju skenan med hjul på inlines betydligt tyngre än meden som sitter på längdskridskor. Så kanske att det blir problem med att bakre hjulen "faller" för fort när man lyfter foten?

Min tanke är ju lite åt samma håll som din med hur utvecklingen har skett. Men för fitness/speed inlines så blir det ju lite annorlunda. Där har ju först vanliga inlines evolverat på det sätt du skriver från "vanliga" skridskor -> rullskridskor -> "vanliga" inlines, som sedan har utvecklats till "längdåknings" inlines (fitness/speed). Så då kan man ju tycka att det är lite underligt att det inte sneglats i sidled och kollat hur utvecklingen gått på det parallella spåret.

För någonstans så visualiserar jag ändå att speed-inlines är motsvarigheten till längdskridskor och bör vinna på liknande teknikval... så som lös häl.
 
Klapinlines var populära några år för ca 15 år sedan. Men fjädrarna på de flesta höll dåligt. Dessutom är fördelen mkt liten i och med att man inte har samma bett i hjul mot asfalt som i skena mot is varför man bara kan utveckla stor kraft med fötterna ganska nära kroppens tyngdpunkt dvs man har mkt liten nytta av att förlänga skäret vilket är vitsen med lös häl.

Det har funnits en del som åker med SNS-pjäxor i konstruktioner som är en korsning mellan rullskidor och Inlines. Men man måste då p g a tyngden av hjulen och chassit ha en kraftig återfjädring förutom den som gummikudden ger. Om idén är att träna skidåkning och stakning tror jag att rullskidor som bara har hjul fram och bak simulerar skidrörelsen bättre.

Thure
 
Ah.. Ja just det. Klapskridskor har jag ju hört som term på skridskor med lös häl. Att jag inte tänkte på det när jag försökte googla lite. Fick lite bättre resultat när jag googlade på klapinlines än när jag försökt googla på "inlines med lös häl"

Som sagt. För mig handlar det inte om att det ska vara mer eller mindre likt skidåkning. Jag vill bara att det ska vara enklare att byta mellan att åka på inlinesen och att gå. Jag har tittat på några sådana alternativ där man kan använda vanliga skor i "skelett"-inlines. Men det verkar sanslöst obekvämt.

Men jag kanske skulle köpa lite grejer och bygga ett par egna klapinlines bara för att testa. Det kan ju inte vara värre än att jag inte är nöjd och köper ett par nya, riktiga inlines.... eller sätta ett par spärrar i hälarna. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...