Möten med björnar vanligare?

Björnmötet i skogen är mycket vanlig i vissa delar av vårt långa land. Björnen ser dig. Du ser inte björnen. Enligt en studie med jägare och björnar med sändare så har man sett att det alls inte är ovanligt. Vi som arbetat i skogen har tom lockat fram nyfikna björnar som undrar vad som låter. Att se dem är däremot svårt. Dels är de flesta koncentrerad på sitt arbete och dels behövs en mycket bra syn.

Riskerna är när man har en lösspringande hund som fått löpa allt för långt och får med sig en björn när hunden springer tillbaka. Björnen kanske är en hona med ungar.

Annars är väl rådet att ge ljud ifrån sig det vanligaste. Jag själv brukar sjunga sedeslösa snapsvisor ty björnen är absolutist beträffande nyttjande av starka drycker, om man säger så

I övrigt så borde 30 år av framför en dataskärm vara mer riskabelt till hälsan...
 
Halaj!

Jo, det här har diskuterats på både tvären och bredden både här och i media allmänt.
Björnen viker undan när du kommer gående, visst. Inget att vara rädd för.
Bara se till att inte hamna mellan hona och ungar, visst. Också gammal sanning.

Men lägret. Du slår läger på en plats. Lagar mat. Luktar långvida.
Vilket är starkast för björnen: lukten av människa (håll dig borta), eller lukten av mat (gå dit och ta för dig)?

Jag har fått björnfrossa en gång. Det var i en djurpark. En grizzlybjörn. Helt ofarligt, men jag glömmer det aldrig!

//T
 
Halaj!

Jo, det här har diskuterats på både tvären och bredden både här och i media allmänt.
Björnen viker undan när du kommer gående, visst. Inget att vara rädd för.
Bara se till att inte hamna mellan hona och ungar, visst. Också gammal sanning.

Men lägret. Du slår läger på en plats. Lagar mat. Luktar långvida.
Vilket är starkast för björnen: lukten av människa (håll dig borta), eller lukten av mat (gå dit och ta för dig)?

Jag har fått björnfrossa en gång. Det var i en djurpark. En grizzlybjörn. Helt ofarligt, men jag glömmer det aldrig!

//T

Så man bör hänga upp maten och kokkärl, osv i ett träd lite längre bort?
 
Vilket är starkast för björnen: lukten av människa (håll dig borta), eller lukten av mat (gå dit och ta för dig)?

Har inga exakta siffror på det, men man kan ju fundera över hur många lägernätter som spenderas i Sverige per år, och sen hur många av dessa som blivit överfallna av hungriga björnar.

Jag tror siffran för antal överfall är 0, men lite osäker på hur många lägernätter vi har.

så ut i skogen och ha det skönt
 
Har inga exakta siffror på det, men man kan ju fundera över hur många lägernätter som spenderas i Sverige per år, och sen hur många av dessa som blivit överfallna av hungriga björnar.

Jag tror siffran för antal överfall är 0, men lite osäker på hur många lägernätter vi har.

så ut i skogen och ha det skönt

Halaj!

Mot nojor hjälper ingen statistik i världen. Eftersom den inte grundar sig i logiskt tänkande kan den inte heller bekämpas med logiska argument (ungefär som med rasism).

Jag minns en tråd här för ett tag sedan. Stora, starka karln ville gärna ut och flerdagsvandra i busken, men vågade inte för han var mörkrädd. Här snackar vi verkligen irrationell rädsla!
Här funkar nog KBT, genom att utsätta sig för mörkret. Men hur gör man med björnnoja?
Ut i skogen och leta efter en björn att klappa? Knappast.

//T
 
Anledningen att man träffar på björnar mer o mer är för att många är mer o mer ute nu för tiden samt att poppulationen ökar.i sverige är det bra mycket lugnare att gå än andra ställen på jorden då våra björnar vet hur en människa luktar,medans tex i nordamerika vet inte en björn vad våran lukt är, en björn är inte farlig men omständigheterna kan göra den det genom att den är trängd ,skyddar ungarna, vill ha ens mat/fiskeställe dåligt med bytesdjur, .

här hemma skrattar folk eller fnyser när man hänger upp mat i träd eller lägger den 50 m bort men dom har o inte stött på björn själva och förstår inte hur en björn riktigt fungerar, ett björn fritt camp är ett matfritt camp.
 
Jag har länge undrat varför man i USA måste gömma maten i en tunna och hänga den i ett träd, medan man i Sverige kan sova i tält bredvid mat som är öppet framme? Jag pratade i somras med en kille som hade haft björn vid tältet i Sarek utan att något hände. De svenska björnarna måste ju vare snällare?
 
Jag stötte på en ensam björnunge för två veckor sedan.

De nordamerikanska brunbjörnarna är mer aggresiva än de svenska. De svenska är mer som svartbjörn i temperament(och storlek).

Vi har haft björnar som hämtat bäver kroppar medan vi sovit i kojan 10m ifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björnar kan räkna Vilda djur 1
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
Mattias71 Björnar Vilda djur 11
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
plattfot sexhundra björnar i Dalarna? Vilda djur 2
joask202 Visslande björnar? Vilda djur 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...