Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Här har vi den :) Riktigt jäkla fin. En fråga, hur säkert sitter den i slidan när den inte går ner i lädret mer än så.? Frågar då jag själv kommer vartefter ha en o vill veta.
mvh Kimmo
 
Här har vi den :) Riktigt jäkla fin. En fråga, hur säkert sitter den i slidan när den inte går ner i lädret mer än så.? Frågar då jag själv kommer vartefter ha en o vill veta.
mvh Kimmo
Den är verkligen fin. Den går ner i lädret avsevärt djupare än vad som syns på bild. Jag ville helt enkelt inte pressa ned den mer än så. Den sitter som berget annars.

~Paul~
 
dePaul. Jag antar att Randallen hamnar i vitrinskåpet, men, vad är den egentligen tänkt att användas till? Någon form av stick kniv?
Det är en s k Boot Knife, dvs en stickkniv som används som back up vapen, ganska ofta av militära styrkor eller polisen. Också en del ambulanspersonal har den här typen av knivar i USA. En ren stridskniv således.

~Paul~
 
OK, fortsätter med de utlovade bilderna. Här är en Gerber MK I från ca 1965-1968, Vietnam-era. L6 kolstål, Armorhide grepp.
 

Bilagor

  • Min Gerber Mark I i sin slida.jpg
    Min Gerber Mark I i sin slida.jpg
    21.6 KB · Visningar: 492
  • Min Gerber Mark I i sin slida, 2.jpg
    Min Gerber Mark I i sin slida, 2.jpg
    20.2 KB · Visningar: 480
  • Min Gerber Mark I.jpg
    Min Gerber Mark I.jpg
    15.5 KB · Visningar: 514
  • Min Gerber Mark I, 2.jpg
    Min Gerber Mark I, 2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 476
  • Min Gerber Mark I, 4.jpg
    Min Gerber Mark I, 4.jpg
    15.9 KB · Visningar: 483
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.1 KB · Visningar: 527
Visst är torsken jättefin. Det betyder dock inte att du inte kan prova något nytt? ;)

Gör så här:

  • Filéa gäddan enligt videons instruktioner
  • Avlägsna skinnet
  • Låt för säkerhets skull gäddköttet dra i filmjölk i 1 dygn
  • Skölj och torka det sedan med hushållspapper
  • Salta och peppra runt om
  • Doppa köttet i vetemjöl, därefter i lättvispad, iskall äggvita och därefter stoppar du köttet i en tättslutande påse med skorpmjöl i. Skaka försiktigt så att köttet blir täckt
  • Ta ut bitarna och stoppa dem i kylen i en timme
  • Hetta upp neutral olja i en stekpanna eller stekgryta (ej olivolja!). Värmen skall vara god men inte tokhög
  • Oljan bör täcka köttbitarna till halva deras höjd
  • Stek tills den första sidan får gyllene färg
  • Vänd och stek den andra sidan på samma sätt. Vänd bara en gång!
Servera med smörslungad kokt dillpotatis och citronklyftor tillsammans med den tidigare omskrivna remouladsåsen. Som tillbehör är det gott med en grönsallat och en enkel vinägrett.

En iskall öl är självklar som dryckackompanjemang.

~Paul~

damn.. släpp knivarna.. du har fel ändå :) mat verkar du däremot ha snorkoll på..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.