Snösmältning Kungsleden

Hej

Är det någon som sitter på information om status för snösmältningen längs Kungsleden? Kommer det att vara vandringsbart runt midsommar tro?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas
 

avslutad210712

Gäst
Hej

Är det någon som sitter på information om status för snösmältningen längs Kungsleden? Kommer det att vara vandringsbart runt midsommar tro?

Tacksam för svar.

Mvh Andreas

Kungsleden vid midsommar.

Allt är vandringsbart.

Ärligt talat.

Såklart kan vi inte historiskt vetra hur det är i år

Seriöst

Men det lär inte vara snölöst
 
Kolla snödjupet på http://www.senorge.no/. Det ser ut att bli i stort sett snöfritt i dalgångarna till midsommar vilket förstås inte innebär att det inte finns snöfält. Snösmältningen är ganska tidig i år men inte extremt tidig. Det går lätt att jämföra mellan olika år på sajten.
 
Har varit uppe vid midsommar tidigare år och det varit omöjligt att ta sig fram, stora smältande snöfält överallt runt singi/sälka/kebnekaise. Skulle egentligen passerat tjäktapasset norrut men vände innan pga läget.

Med det sagt, håll koll på snörapporterna. Men jag kommer inte chansa själv fler gånger.
 
Igår hade SMHI en klass 2-varning för höga vattenflöden på grund av snösmältning och regn. Idag är den klass 1 men det kan vara bra att hålla koll på varningarna.
 
En fråga från en rookie på fjällvandring som vandrat 2 gånger med tält i Jämtlandsfjällen och nu ska ut på 1 veckas vandring på Kungsleden (Abisko - Nikkaluokta).

I början av augusti, kommer det vara några vad längs med leden? Djupa eller grunda?

Tack på förhand.
 
En fråga från en rookie på fjällvandring som vandrat 2 gånger med tält i Jämtlandsfjällen och nu ska ut på 1 veckas vandring på Kungsleden (Abisko - Nikkaluokta).

I början av augusti, kommer det vara några vad längs med leden? Djupa eller grunda?

Tack på förhand.

Håller du dig på Dag Hammarskjöldsleden ser jag inga vad på kartan i alla fall. Om de ändå förekommer är de troligen grunda.

Jag har gått sträckningen två gånger. Första gången för 38 år sedan minns jag att vi vadade en gång. Andra gången för 18 år sedan slapp vi vad, troligen hade en bro tillkommit. I sommar är det dags igen :)
 
Håller du dig på Dag Hammarskjöldsleden ser jag inga vad på kartan i alla fall. Om de ändå förekommer är de troligen grunda.

Jag har gått sträckningen två gånger. Första gången för 38 år sedan minns jag att vi vadade en gång. Andra gången för 18 år sedan slapp vi vad, troligen hade en bro tillkommit. I sommar är det dags igen :)

Tack för besked. 18 år är ju ett litet slag. :) Någon som gått där litet mer nyligen?

Kollar man på STF:s sida verkar det t.ex. finnas ett vad innan Tjäktja.

Mvh
 
Tack för besked. 18 år är ju ett litet slag. :) Någon som gått där litet mer nyligen?

Kollar man på STF:s sida verkar det t.ex. finnas ett vad innan Tjäktja.

Mvh

I augusti har den sträckan möjligen ett par platser där det är lite råddigt att komma över torrskodd med 30 kilo på ryggen, inget mer avancerat än så vad jag minns på det delar jag gått (alesjaure-nikkaloukta). Allt som är egentliga vad är bortbyggt. Hur det ser ut så tidigt på säsongen vågar jag dock inte gå ed på.
 
I augusti har den sträckan möjligen ett par platser där det är lite råddigt att komma över torrskodd med 30 kilo på ryggen, inget mer avancerat än så vad jag minns på det delar jag gått (alesjaure-nikkaloukta). Allt som är egentliga vad är bortbyggt. Hur det ser ut så tidigt på säsongen vågar jag dock inte gå ed på.

Tack, orsaken jag frågar är om man kan gå med mellanhöga fodrade kängor, eller om man behöver höga kängor, alternativt damasker med.
 
Ta vilka kängor du vill.
Vadet innan Tjäktja är lätt, jag vill minnas jag klampade över där med mina Lundhags rakt av, men någon annan rullade upp byxorna lite och bytte skor. Så inget stort vad, mera en bäck som kan vara lite för djup för korta skaft.

Såg en del som gick över på en snöbrygga, som nog kan fungera fint tidigt på säsongen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
Andreas94 Snösmältning arjeplogsfjällen Fjällvandring 2
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
oskar_lindhe Snösmältning Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...