Dagsturer med 6 månaders bebis

Hej.
Jag och min sambo är sugna på en vecka i fjällen i början på september, då ska även vår 6 månaders son med. Tanken är att utgå från något basläger (stuga/fjällstation) och göra dagsturer. Vi tänkte först Abisko turiststation men s*tan i gatan vilka priser det var där på boendet som finns ledigt.

Någon med tips på andra bra ställen? Och bra saker att tänka på?
Jag och min sambo har god fjällvana. Vi har en Macpac bärstol åt lillen.
Jag tänkte mig eventuellt katterjåkk men där kanske inte finns lika mycket valmöjligheter som i Abisko gällande turer?
Har även kikat lite på Enaforsholm.
 
Hyr en stuga i Tänndalen, har gott om fina dagsturer på Bolagskammen, Svansjön, Svansjökläppen, Skarvarna, Andersborgs mm
 
Tack för tipset.
Glömde att skriva att det är stor fördel om man kan ta sig till platsen med tåg och buss eller helst bara tåg då vi är billösa
 
Saltoluokta kan vara något. Var med våran när han var 2 mån första gången. Han var i bärsele och sov med oss i tältet. Finns boende o servicehus där med allt som du kan behöva när man har så små med sig. Vi fick med oss vagnen med över med båten också så vi hade den vid stationen o utanför tältet.
 
Stensdalen är fint :)

Hejsan,

När vår lilla grabb var 6 månader gammal gjorde vi en trevlig tur till Stendalen från Vålådalen och gjorde dagsturer därifrån. Och då Stensdalen är en av mina favoritstugor i fjällen rekommenderar jag den gärna. Men är man beredd att vandra en dagstur till fjällstuga, vilket jag inte vet om det är ett alternativ, så finns det naturligtvis massor av andra trevliga stugor att välja mellan!

Kräver förvisso att man tar bussen från Undersåker till Vålådalen. Men å andra sidan, om man bara vill åka tåg är det ju "bara" Abisko, Björkliden eller Riksgränsen som gäller.

Ett tips med bebis i fjällen är att bära med sig ett tält så man får skydd vid blöjbyten, amning och så vidare. Var väldigt uppskattat både av mamma och son på vår tur.

/ Stefan
 
Tack för tipset.
Tält kan vara bra att ha med ja. Vi har tänkt bo i stuga, helst eget rum så den lille inte påverkar alltför många om han är på dåligt humör på natten. Hur gör man med sovsäck med en halvårs bebis i tält?
 
Knyter av nederdelen av en säck för att minska volymen.

Använder en stor säck så två ryms.

Köper en liten barnsäck.
 
Köper en bra åkpåse till vagn.

Men det beror ju också på hur alla sover bäst...
Sonen 6mån = med så lite kroppskontakt som möjligt
Dottern 6mån = liggande på tvärs över valfri förälder
Pappan = var som helst, somnar på 4sekunder
Mamman = mikrosömn/lättväckt vid minsta ljud från barnen

Vi hyrde stuga i Sälen när grabben var ett år och gjorde dagsutflykter. Inte så tokigt som man kan tro. När han var två gjorde vi dagsutflykter från Storulvån och när han fyllt tre var vi tillbaka i Sälen igen (mest för att jag var höggravid och inte sov nått...)
 

Bilagor

  • IMG_1164.jpg
    IMG_1164.jpg
    50.5 KB · Visningar: 729
Senast ändrad:
Västra Jämtland

Hej jag är också billös och utgår från Östersund sedan drygt två år. Mina tips som f.d. småbarnsförälder är Storlien; ni kommer nästan direkt upp på fjället med järnvägen, det finns att affär att bunkra i inom gångavstånd från stugor att hyra. Trsita gamla hemsidor men men....
http://www.storlienturistbyra.se/stuga.html
http://www.fjall-lien.se/hyra/

Vålådalen är det redan tipsats om så jag tänkte på https://trillevallen.com/ där jag bott både på Hotellet och hyrt stuga. Mycket hjälpsam personal som hjälper till med att fixa trsp från Undersåker både av personer och mat från affären i Undersåker när vi blev utan.

Trevlig semester ni kommer att få det hur skönt som helst och ger ert barn en fin start på livet.
 
Finns ofta flera stugor...

Tack för tipset.
Tält kan vara bra att ha med ja. Vi har tänkt bo i stuga, helst eget rum så den lille inte påverkar alltför många om han är på dåligt humör på natten. Hur gör man med sovsäck med en halvårs bebis i tält?

Hej igen,

Håller helt med om att det är skönare med eget rum. Men tvärtom så att säga.....har aldrig upplevt något annat än glada miner när vår lilla grabb varit med till fjällstugorna, men då han sen ungefär 6 månaders ålder alltid behövt somna runt 19:00 har det vid vissa tillfällen varit svårt att honom att somna i tid om det är för mycket spring med nya spännande människor.

Men detta har för det mesta löst sig genom att vi fått sova i eget rum, vilket ofta är möjligt om man precis som ni tänkt er är ute efter sommarsemestrarna tagit slut. I Stensdalen finns det t.ex 4 stycken 4-bäddsrum i storstugan och dessutom två små rum i den gamla fina Mellanstugan. Så eget rum i September torde vara näst intill garanterat :)

Ett annat tips är att åka till Norge. I vårat vackra grannland är det vanligt med ett flertal mindre stugor istället för en/två större och dessutom betydligt billigare boende. Som exempel kan man fortsätta en station till efter Riksgränsen och kliva av i Katterat och därifrån vandra upp till vackert belägna Hunddalshytta.

Vad det gäller sovsäck till bebis beror det ju som sagt på både barn och föräldrars vanor och önskemål. Vår lilla grabb sov för första gången i egen säck nu i vinter när han precis fyllt 4 år och vi provade på vintertältning en natt. Innan det har hela familjen sovit tillsammans. Man kopplar ihop liggunderlagen (har ett "kopplingskit" från Exped) så det blir en "dubbelsäng" och två sovsäckar och sen har lilleman fått sova i mitten. Har fungerat hur bra som helst!

/ Stefan
 
Kan du tänkta dig lite "lägre fjäll" och längre söderut så tror jag du hittar billigt sommarboende i Sälen och Idre i stugor.
Lite dyrare i Åre på sommaren men ändå inte vinterpriser, i gengäld går väl vissa av liftarna om man vill "fuska" sig uppåt.

/Patrik
 
Det lutar eventuellt åt Storliens fjällgård.
Någon som har erfarenheter av det?
Går det att handla mat i någon livsmedelsbutik utan att man behöver gå längs med E14?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
MatildaD Dagsturer kring Välijokk Fjällvandring 0
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
mysk Bra område för dagsturer Fjällvandring 0
ceciliaw Dagsturer kring Hemavan/Tärnaby? Fjällvandring 12
P.D Dagsturer runt storulvån ? Fjällvandring 2
Tranan Dagsturer runt Kvikkjokk Fjällvandring 4
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
ndaa Tips om dagsturer i Norge Fjällvandring 1
Dagsturer med joggingskor? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.