Hur och vart 10 dagar med tält i Norge?

Hade tänkt att vandra ca 10dagar i Norge till sommaren, bo i tält och släpar med torkad mat. Men jag kan inte hitta någon bra sida med turförslag. Hittar bara "10 bästa vandringarna i Norge" med förslag på 3-8h turer, inget som beskriver vart det finns lämpliga områden / leder för lite längre vandringar med hyffsade tältmöjligheter. Vill hålla mig till fjällområdena.

Några förslag? web-sidor eller böcker?

BR /
 
Vill du gå A till B eller rundtur? Kolla t ex Peter Hackmans hemsida för idéer. http://www.huthyfs.com/nortrek.html

Generellt är det större höjdskillnader i norska fjällen vilket kan innebära en del slit. Du kanske kan proviantera på vägen i affär eller en självbetjänt hytte.

Thure
 
https://ut.no/ är definitivt den bästa startsidan, den skall också hittas utan problem om man söker på nätet . Där kan man designa turer efter längd eller svårighetsgrad etc
 
Får tacka för alla förslag, blir betydligt enklare. Den sista, ut.no, var riktigt bra. synd att det inte finns något liknande för sverige.

BR
 
Som de andra skrivit är ut.no en bra startpunkt. Kan också tipsa om inatur.no där finns det med många fler stugor, främst i områden där det inte finns så mycket DNT-stugor. De flesta måste man boka, men några enklare ”buer” står öppna. Nu förstår jag du oavsett tänkt vandra med tält, så bara ett tips:)

Vi bor i Norge själva men reser oftast till Sverige eller iaf svenska gränsen för de längre vandringarna. Bland annat som andra sagt, pga brantare fjäll på de flesta ställen här, och mindre områden med ”ren vildmark”. Om man ska vandra så länge som 10 dagar så möter man nog lite oftare på vägar och privata stugor, men beror på område såklart. Och så har fjällen vid kusten en annan karaktär än vi var vana vid från Sverige, mer kala berg, frodig skog och ostabilt klimat. Inlandet är oftast enklare att vandra långa sträckor i.

Av fina områden med vildmarkskänsla i Norge kan jag annars rekommendera t ex Børgefjell nationalpark, Saltfjellet/Svartisen, Junkerdal, Lahko, Blåfjella-Skækerfjella, Indre Troms (nordkalottleden)... vill man länge söderut är Jotunheimen populärt med alla sina 2000 m toppar, men också ganska välbesökt.

Lycka till!
 
Ett tips är att ta norrmännens tidsangivelser med en nypa salt. De säger att de tar fem timmar upp på fjellet. När du är halvvägs uppe efter 4,5 timmar kommer norrmän skuttandes förbi dig, hela familjer, barn och pensionärer, ätandes kvikklunsj och det verkar som att de faktiskt kommer gå hela vägen upp på 5 timmar.

När du med din tältpackning och svenskt blod i ådrorna kommer upp till toppen när de redan har kommit ner igen sedan länge.

Det gäller även om man jämför svenska fjäll med norska fjäll, det tar längre tid att komma fram i norge pga alla branter m.m.högfjäll, med Jag går en mil om dagen med tältpackning i norska högfjäll. Jag är vältränad och tycker jag borde kunna ta mig två mil om jag går precis hela dan med kort lunchpaus, men då har det inte blivit.

Jag menar absolut inte att det skulle vara jobbigt. Men det kan ju lätt bli jobbigt om man måste skynda sig så kan vara bra att ha i bakhuvudet.
 
https://www.norgeskart.no

Om du klickar runt lite bland funktionerna så hittar du mätverktyg, verktyg för att se höjdkurva på din egen vandring osv osv. Du kan också skriva ut kartor med hjälp av tjänsten (men du behöver så klart riktiga tyvekkartor på din riktiga vandring).

Riktigt bra upplösning på satelitbilderna också, mkt bättre än google.

Tänk om sverige hade en sådan tjänst för svenska kartan?
Kanske Sverige och Norge skulle slå sig ihop och göra en gemensam karttjänst a la norgeskart.no?
 
Vill du gå A till B eller rundtur? Kolla t ex Peter Hackmans hemsida för idéer. http://www.huthyfs.com/nortrek.html

Generellt är det större höjdskillnader i norska fjällen vilket kan innebära en del slit. Du kanske kan proviantera på vägen i affär eller en självbetjänt hytte.

Thure

Länken går till en översikt över olika områden i Sydnorge, med lite tips om möjligheter och hur man tar sig dit. På hemsidan, www.huthyfs.com , finns en uppräkning av mina turer i fjällen, Alperna, Pyreneerna, Skottland och Korsika, i kronologisk ordning, samt fotoberättelser från rätt många av dem.

Det är nu fem år sen jag var i Norge senast och särskilt fysiskt krävande har mina turer aldrig varit, även om jag med tilltagande ålder blivit en del långsammare. På min första Norgetur 1994 fyllde jag 50 år, på min senaste var jag knappt 70. På den turen gick jag min hittills i timmar längsta etapp, 12 timmar. Den hade nog tagit 2-3 timmar mindre 20 år tidigare.

. En del svenskar tycker det är mycket upp och ned i ex.vis Jotunheimen, men det är verkligen inte lika krävande som Alperna. Det gäller förstås att packa förnuftigt. Förr räknade jag med 16 kg för en 10-dagars tur, på min senaste Norgetur packade jag 13 kg för 8 dagar. Etapperna har jag aldrig mätt upp, det kan röra sig om 15-20 km.

Min längsta sydnorska tur, 2004, tog 13 dagar, med proviantering i Bjorli, i övergången mellan Dovrefjell och Reinheimen. Jag har även en gång provianterat i Lesjaskog, annars är möjligheterna inte så stora. Räkna med att bära allt från start.
 

Ursäkta OT men jag kan inte låta bli...
Har du använt norgeskart.no?

Finns ju mängder av funktioner på norgeskart.no som inte finns på lantmäteriet. Satelitbild, möjlighet att mäta egna sträckningar, få höjdprofil på egna sträckningar, klicka var som helst och få höjd över havet och namn på platsen med mera med mera.

Kanske inte livsnödvändiga funktioner, men praktiska och trevliga. På tur är det ju bäst med köpekarta i tyvek men för dagdrömmeri och planläggning av tur måste väl norgeskart.no ändå vara uppenbart överlägset lantmäteriet? Eller har jag missat nån meny nånstans?
 
Nej, jag har laddat ner hela Norge i min mobil och använder kartan i Locus ( efter konvertering till mbtiles). Då får jag alla möjligheter som du beskriver.

Det var just med tanke på skillnaderna som jag kallade funktionen på Lantmäteriet för "skaplig".:)

Både Norge och Finland har en funktion för nedladdning av digitala kartor men Sverige saknar det helt. Någon större ambition att fixa detta verkar inte Lantmäteriet ha. Tur att vi har Örnsätrarn!

På den här länken finns det en hel del funktioner som du frågar efter:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

(Jag tror inte att du kan lägga in rutter där.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...