Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs?

Är det möjligt att flyga upp på Kebnekaises nord- eller sydtopp?
Är det möjligt att övernatta halvvägs upp på sydtoppen i tält eller stuga? Jag är skeptisk till att vår 8-åring fixar att gå 20 km med alla höjdmeter.
 
Min åttaåring klarar inte heller att gå upp ändå till toppen, så vi får lov att vänta tills han har byggt upp sin styrka. Finns många andra mindre berg man kan bestiga i väntan på den stora utmaningen.
 
Det är förvånande hur mycket styrka det är i de där små kropparna.
Min 8-åring ville också följa med upp och jag hade lite samma syn men ville försöka få honom att själv inse hur jobbigt det är. tog honom på en del updrag som ni kan läsa om här "Bestiga Keb med 8-åring" och fick ge upp mina försök att övertala honom att inte föja med.
på väg upp för Vierrenvarri fick jag åter funderingarna, han ska ju tillbaka också inte enbart upp.
Han sov som en stock i tältet när vi väl kom ner igen och gud vad stolt han varöver att för egen maskin gjort hela bestigningen, något han har med sig än idag.
Jag kan inte svara för era 8-åringar men slå inte bort tanken för fort.
Det var även väldigt trevligt få hans sällskap på låglands vandringarna som han fick göra för att vänja sig, utan målet med Keb tror jag inte jag hade fått med honom på dessa.
 
Det är sant att dom nog kan överbevisa en, var inte Göran kropp upp när han var sju. Och även Renatas sexåring https://youtu.be/OGrtwUcPCsk.
Tycker ändå att Låkktatjåkka är ett bättre val, som tidigare föreslog. Samt även Trollsjön i närheten. Just längdmässigt.
 
Övernatta kan man göra i eget tält i t ex Kitteldalen eller Singivagge. Sök på Kitteldalen respektive Durlings led här på Utsidan.

Thure
 
Juni är definitivt inte lättaste tiden att göra fjällturer i dessa breddgrader. Olika från år till år, men man får nog räkna med en hel del snö och ännu mera smältvatten.
Bara att, om möjligt, flytta turen till Augusti underlättar ofta avsevärt.
Alternativt sydligare/lägre liggande terräng?
 
Min åttaåring klarar inte heller att gå upp ändå till toppen, så vi får lov att vänta tills han har byggt upp sin styrka. Finns många andra mindre berg man kan bestiga i väntan på den stora utmaningen.

Håller helt med! Vad är det med dagens föräldrar som måste släpa med barnen på dessa expeditioner? Varför utsätta sina barn för de risker som också finns? Vad gör ni om det inte funkar? Vi var med ett gäng starka 15-åringar och gjorde ett försök men måste vända p.g.a. dåligt väder. De är stora nog att gå själva och att bära sin packning, att förstå riskerna och konsekvenserna men de var ändå besvikna över att det inte gick.

Dania skriver: "fick ge upp mina försök att övertala honom att inte följa med". Det är väl föräldrarna som bestämmer? Vissa 8-åringar klarar säkert av det med men hur känns det för dem som inte gör det? Och om de gör det, vad ska de göra sen när de redan har bestigit landets högsta berg? Är det inte roligare för alla om barnen i lagom takt får träna upp sig och skaffa sig erfarenheter? Små barn är nöjda med små äventyr, stora äventyr kan vänta tills barnen är stora. Men det är min åsikt.
 
Man kan ju också som vuxen ta sitt ansvar som förälder och inte "använda " sina små barn till olika sorters rekordförsök, som ligger långt utanför barnens lust och intresse.
Precis som nämts ovan passar små äventyr små barn och stora äventyr passar (för det mesta) stora barn.
Om man som vuxen vill upp på Kebne så kan man nog ordna barnvakt under den tiden alternativt vänta tills barnen är någonstans i tonåren!
 
Barn väger inte så mycket och orkar betydligt mer än man som förälder tror. Har varit upp med 10-åring och 12-åring utan problem. Det enda dom bar var sina stavar resten hade jag i ryggan. Du som förälder har ansvaret och tar beslutet.

Tycker förslaget om lättare topp är bra, då får du dessutom en fingervisning om han kanske kan klara det nästa år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
niben Helikopter från Kiruna till Keb? Fjällvandring 27
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.