Snöläge Laponia.

Juli

Blir spännande att se hur det är i Sarek i början av juli. Vill ju inte att det är blött överallt...och definitivt inte en massa snö överallt.
 
Blir spännande att se hur det är i Sarek i början av juli. Vill ju inte att det är blött överallt...och definitivt inte en massa snö överallt.

Början juli lär nog vara bra men blött kan det säkert vara. Jag åker upp om en vecka och räknar med en blöt vandring med en del snö kvar..

/Daniel
 
Början juli lär nog vara bra men blött kan det säkert vara. Jag åker upp om en vecka och räknar med en blöt vandring med en del snö kvar..

/Daniel

Jag cyklade halvvägs till Aktse idag från Sitoälvsbron. Fjällen ser väldigt vita ut och renskötarna kör skoter fortfarande så en reservplan kan vara bra att ha.
 
Höga vattenflöden

Jag ser på SMHI:s webb att det är klass1-varning för höga flöden i Norrbottens och Västerbottens fjällregioner. Det varma vädret har tydligen fått igång snösmältningen. Men det kommer ta tid ändå för all snö att försvinna. Jag åker upp i midsommarhelgen till Kvikkjokk och räknar med en hel del snöpulsning på kalfjället. På botten i dalgångar som Tarra- och Rapadalarna borde det ganska snart vara snöfritt. Men säkert mycket vatten i de jokkar man ska passera.
 

Bilagor

  • Snö9juni.jpg
    Snö9juni.jpg
    53.8 KB · Visningar: 979
Intressant bild. Tolkningen kan vara lite svår mellan moln och snö på satellitbilder. Norska snökartor är rätt detaljerade och sträcker sig en bra bit in på svenskt område
Thure

Jag tycker det svåraste med den NASAs karta är att orientera sig på den. Sen måste man naturligtvis hitta en hyfsat molnfri dag så snön syns, men sen går det ganska bra då de visar snön blågrön och molnen är vita. Upplösningen kunde vara bättre dock.

Fördelen är att man får dagsfärsk info om hur det faktiskt ser ut och kan se förändringen dag till dag, även om vädertjänsterna är ganska bra på sina snöprognoser vad jag förstår.

Norska kartan var en bra källa den med, tack för länken!
 
om ni vill se mer satellitdata rekommenderar jag att kolla på sentinel 2 data. går att skapa gratis konto på ESA-scihub och swea-projektet i Sverige.

Det går att med lite meck få ner bilder i QGIS med Semi Automatic Classification plugin. ovanpå satellitbilden kan man sen lägga att annat lager som hjälp för navigering. t ex ett rutnät.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
snösmältning kring Ritsem

Och här är dasset i Sitasjaure i lördags 6 maj. Det är ännu minusgrader i Ritsem och rätt kalla nätter och som sagt massor med snö. Jag är kvar i Ritsem ca en vecka till.

SMHI har nu talat om värme och en regn i norra Lapplandsfjällen - har du lust att lämna en färsk rapport om snösmältningen? :)

Jag ska upp 21 juli (Ritsem och sen Norrut mot Hukejaure) - törs jag hoppas på att snön smält då?
 
Sentinel 2 satellitdata för snöläge

Från SWEA-portalen laddade jag ner denna karta för att se vad man kan göra. Den ger en bild av snöläget vid Rapadeltat 23/5-2017. Namnen är tagna från fjällkartan i vektorformat. Den går också att ladda ner gratis från lantmäteriet. Tyvärr verkar vädret inte ha varit så bra för det fanns inte några bra bilder utan moln den senaste tiden. Det är det som är nackdelen med satellitdata. Det roliga är att bilderna uppdateras så ofta.
 

Bilagor

  • SnölägeSarek.jpg
    SnölägeSarek.jpg
    78.7 KB · Visningar: 611
SMHI har nu talat om värme och en regn i norra Lapplandsfjällen - har du lust att lämna en färsk rapport om snösmältningen? :)

Jag ska upp 21 juli (Ritsem och sen Norrut mot Hukejaure) - törs jag hoppas på att snön smält då?

Jag är tyvärr inte kvar i Ritsem, men personal finns på plats och det går bra att ringa eller maila dit
 
Från SWEA-portalen laddade jag ner denna karta för att se vad man kan göra. Den ger en bild av snöläget vid Rapadeltat 23/5-2017.

Det verkar finnas många SWEA-projekt av olika typer. Går det att få en weblänk?

Ang datum; 3/6 hade Nasa totalt molnfritt i norra fjällen. Även 10/6 såg bra ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
chinerunner Dansk till rätta i Laponia Fjällvandring 0
Buteo Intresserad av att arbeta med FJÄLLVRÅK i Laponia? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.