Hjälp mig att välja tält

På väg

Visst är HB Anaris litet på väg men det ser mest ut som en tarp på bilderna. Sidoväggarna är så låga att fötterna + liggunderlag+ sovsäckens tjocklek kommer att ta i taket med följd att sovsäcken suger rent taket från kondens. Dessutom är ju materialet alldeles för tungt anser jag.

Det är tydligt att de gamla formerna på tält, ryggås och pyramid, är evigt moderna. Kanske för att dom fungerar. En pyramid med raka sidoväggar (som ett "krontält") skulle också kunna kunna passa mig. Den modellen har ju en jurta vilket också är en traditionell tälttyp som funnits i evigheter.
 
Förutom hörnpinnarna ( som jag anser onödiga av egen erfarenhet) ser beskrivningen ut att passa ex ett gammalt Keb 2. Jag har själv ett Caravan Keb 3 ( Hilleberg design med kopplat inner och yttertält) och motsvarar nästan på pricken beskrivningen förutom liggbredd 160cm och materialet. Ryggåsen är dessutom lite asymetrisk för att vara som högst vid huvudet när man sätter sig upp.

På det tältet har jag aldrig saknat hörnpinnarna utan sätter man upp tältet välspänt hänger innertältet väl med pga kopplat till yttertältet.
 
Hörnen

På det tältet har jag aldrig saknat hörnpinnarna utan sätter man upp tältet välspänt hänger innertältet väl med pga kopplat till yttertältet.
Ja egentligen så bero de väl mycket på var fästpunkterna för hörnens upphängningar sitter i yttertältet. Är dom bara litet högre placerade än hörnets höjd så bör det fungera
 
Tältfrågan är evig och jag förefaller vara delvis på väg tillbaka till 50-talet med min önskan. Jag vill ha ett tält enligt följande:



Ryggåstält



Innertält

Raka innerväggar 50 cm.

Myggnät sista tredjedelen på gavlarna.

Höjd i mitten 110 cm

Golv 140 x 230 cm

Ingång med L-formad dragkedja på gavlarna.

Upphängningar i yttertältet

Kolfiberstänger i hörnen för att hålla höjden.





Yttertält

100 cm till ”spetsen” på absiden från innertältet

Höjd till ”takås” 125 cm

Markyta 170 x 280 + de halva pyramider som bildas av absiderna.

Snökjolar 15 cm



Material DCF



Några förslag?



Z-packs duplex?
 
Nära

Det är nog det närmaste hittills.Jag har varit och nosat på det MEN väggarna i fot och huvudänden är alldeles för låga. Om du har en 8 centimeters madrass, ett par fötter som är 28 cm och en sovsäck som bygger ytterligare 5 cm så lär sovsäckens fotände ta i innertaket och garanterat bli blöt. Dessutom behövs "solid walls" en bra bit upp på innertältet (i svenska fjällen) anser jag. Men - som sagt- nära är det!
 
Det är nog det närmaste hittills.Jag har varit och nosat på det MEN väggarna i fot och huvudänden är alldeles för låga. Om du har en 8 centimeters madrass, ett par fötter som är 28 cm och en sovsäck som bygger ytterligare 5 cm så lär sovsäckens fotände ta i innertaket och garanterat bli blöt. Dessutom behövs "solid walls" en bra bit upp på innertältet (i svenska fjällen) anser jag. Men - som sagt- nära är det!



Ja, jag va rädd för att väggarna skulle vara en dealbreaker för dig. Jag har ett Duplex men har ej testat det i fjällen så jag kan inte uttala mig med erfarenhet. Men jag vill tro att det ska klara fjällmiljön. Jag är så naiv att jag planerar att ha med mig det nästa år eftersom det inte blir av i år. Jag har dock läst om lyckade vandringar i både storm och fjällmiljö där deras duplex klarat sig betydligt bättre än många andra. Men ett stort minus/plus är att tältet är så luftigt att det är som att sova under bar himmel. Förmodligen orsaken till att tältet står kvar när många andra blåser bort. Dvs att vinden går rakt igenom tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...