Ny (fullständig) tråd: lära sig höghöjds/isklättring?

Då mitt förra försök till inlägg failade totalt, gör jag Ett nytt försök! [emoji3]

Väl mött!

Jag tillhör den lyckliga skara som relativt sent i livet vunnit en nästan tvångsmässig fascination för höghöjds klättring och därigenom också satt lite nya (not. Ambitiösa) livsmål.

Till saken hör att jag har noll och ingen som helst erfarenhet av klättring, jag skulle säga medel+ nivå på vana att klara mig utomhus i övrigt då vandring är en stor del av livet. Dock aldrig på höjd att tala om.

Vad mina planer är i detalj, kanske är irrelevant i sammanhanget men i kort går det ut på att inom 15 år (från nästa år räknat) ha bestigit höjder 7-8k+ m.
Som 24 räknar jag mig fortfarande som ung! [emoji1]


Nu är det ju som sagt så att jag har noll erfarenhet och lika mycket kontakter i klättrar världen, men min tanke är att mot slutet av nästa sommar ta två (nybörjar-fortsättning) kurser i Norge i just Alpin-klättring och sedan börja ge sig på topparna Sverige för att år efter år avancera sig utåt i världen.

Hur låter ett sådant upplägg ungefär tycker ni? är det åt helsike för optimistiskt månntro?
Min uppfattning är iallafall att detta är fullt görbart, och att om man har bra sällskap lär man sig mycket på vägen?

Jag funderar lite kring utrustning, vad som betraktas som rimlig kvalitet och humana priser, inget av det vill man ju gärna tumma på ens när man står med knappa medel.


Tankar?
Tips?
Förslag?


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Klättergrunderna lär du dig bra på en grundkurs klippklättring ute. Kolla lokala klätterklubbar vad de har att erbjuda.
Att sen stegra det till några alpina kurser i Norden och sen kanske ta sig ner till Alperna för nån kurs till så har du en bra solid grund att stå på
Du får då dessutom lite kontakter som du förhoppningsvis kan klättra med och kan utbyta erfarenheter och få bra tips på vilken utrustning du behöver skaffa dig

Jag hade def väntat med att införskaffa nån utrustning innan första kursen
 
Vart nånstans i Sverige bor du?

Jag är i samma ålder som dig och har samma mål. Har dock klättrat ute i 2 säsonger nu och inomhus en del. Även isklättrat och klättrat alpint 3v i Chamonix.
 
Vill du spendera lite mera så har UCPA både klätter och alpinism-kurser - tvåveckorsvariant som inkluderar MontBlanc-tur. Har själv gjort några och de ger lite kunskap och erfarenhet. Men du verkar även sträva efter mängdträning och då gäller det att hitta kompisar som du trivs med och helst minst någon med mer kunskap coh erfarenhet än du som du kan lära av.

/Patrik
 
Är typ som tango säger som man får göra. Antingen spendera pengar på guider/kurser eller hitta en mer erfaren som vill lära en.

Jag har också gått ucpa i Chamonix och ska dit för fortsättningskursen för 2e gången nu i sommar. Rekommenderas!
 
Även jag

har varit där som nybörjare, men med mycket vilja. Jag tog en fullständigt värdelös alpinkurs i Chamonix (tips: var noga med att kolla innehållet i kursen innnan du slänger iväg 1000 euro). Efter det antog jag "learning by doing" och åkte till Atlasbergen för solobestigning. Sen fann jag en partner och vi har utforskat de flesta världsdelarna ihop. Vi har eftersom blivit bättre, snabbare och säkrare. Så kan man också göra.
 
Själv lär jag mig mest effektivt genom att läsa böcker, skriva noteringar och sen gå ut och tillämpa kunskaperna. Andra vill hellre praktisera utan att läsa, så det är ju personligt.
Vid 24 bast så är du ju inte ens halvvägs till erfaren! Jag har träffat åtskilliga 60+ klättrare, så du har gott om tid.
Din 15 års tidsplan är ju på tok för lång! 5 år är väl mer realistiskt ambitiöst. Om det tar mer än 5 år att knata upp en 7000m kulle så spenderar du alldeles för mycket tid på jobbet.
 
har varit där som nybörjare, men med mycket vilja. Jag tog en fullständigt värdelös alpinkurs i Chamonix (tips: var noga med att kolla innehållet i kursen innnan du slänger iväg 1000 euro). Efter det antog jag "learning by doing" och åkte till Atlasbergen för solobestigning. Sen fann jag en partner och vi har utforskat de flesta världsdelarna ihop. Vi har eftersom blivit bättre, snabbare och säkrare. Så kan man också göra.

Hade varit intressant att veta vad i din kurs som var värdelöst
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
robert.karlstrom.77 Behöver lära mig! Alpin / Bigwall 2
Nordbjörn Lära sej klättra på is..?? Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...