Den aktuella reklamen.

Jag förstår absolut att reklam är viktig för den här sajtens finansering. Jag förstår även att det görs vissa skillnader mellan medlemmar och icke-medlemmar vad gäller tvångsreklamatiseringen. Folk som betalar ser mindre reklam, helt enkelt.

Men är det verkligen nödvändigt med reklamfilmer där man inte kan stänga av ljudet? Jag tycker verkligen att det går lite över gränsen. Vanlig hederlig stil är att det finns en mer eller mindre bra gjord film med en tydligt genomstrucken ljudknapp. Om man vill se filmen med ljud är det bara att aktivera ljudet resp. deaktivera ljudspärren.

Den här aktuella Sagrotan-reklamen är verkligen irriterande. Ljudet går inte att stänga av, musiken är nervdödande. Budskapet är dessutom minst sagt tvivelaktigt, framför allt för en sådan här sajt. Det görs reklam för en rörelsefri och sensoraktiverad tvålautomat. Reklamen försöker inbilla mig att alla mina nära och kära kommer att få gräsliga och vidriga sjukdomar om jag inte skaffar den där automaten. Visst, det finns hypokondriker överallt och folk som inte har fattat att det finns ett djupt sammanhang mellan normal bakteriekontakt och allergier. Men att framföra det där direkt missvisande budskapet på en sajt som handlar om utelivet och naturkontakt, det är märkligt.

Reklamfilmen är på tyska och jag vet inte om det går en svensk motsvarighet hos er i Sverige.

Som sagt, det här handlar inte om reklam eller hypokondriker, utan om tvångsljudet.

I övrigt anser jag att Utsidan är toppen.
 

talthoff

Forumvärd
Reklam med ljud skall vi inte ha, vilken annons är det du syftar på?
Kan du ladda upp en skärmdump? Mejla mig?

-Thomas
 
Här kommer bilderna.

Bild1: Tjejen tar i den där vidriga gammaldags tvålpumpen.
Bild2: Pappan gör samma dumhet. Sikken ansvarslös människa!
Bild3: Fy sjutton, BAKTERIER!!!!
Bild4: Lösningen -- Superduperautomaten.
Bild5: Livet är outhärdligt utan [Märket].
Bild6: Men nu är allt bra igen!! Man törs mysa och kyssa sitt barn.

Och allt med en konstig dunkdunk-musik. Som om en katt hoppar fram och tillbaka på ett piano.
 

Bilagor

  • rek02.jpg
    rek02.jpg
    64.4 KB · Visningar: 628
  • rek03.jpg
    rek03.jpg
    65.6 KB · Visningar: 608
  • rek04.jpg
    rek04.jpg
    61.5 KB · Visningar: 603
  • rek05.jpg
    rek05.jpg
    61.5 KB · Visningar: 624
  • rek06.jpg
    rek06.jpg
    61.6 KB · Visningar: 607
  • rek08.jpg
    rek08.jpg
    64.4 KB · Visningar: 611
Om man använder Firefox med tillägget 'AdBlock Plus' som är gratis kan man enkelt och effektivt blockera oönskad reklam. En stor del utav reklamen blockeras automatiskt och man kan även styra det själv genom att helt enkelt högerklicka på reklamen, välja 'Adblock bild' och acceptera genom att klicka 'Lägg till filter'. Simsalabim och tre klick senare är reklamen borta!
 

talthoff

Forumvärd
Och utan reklamen så dör Utsidan på nolltid, sen skall reklamen inte uppföra sig hur som helst.

Fråga:

Låter reklamen jämt, eller vid s.k "mouse over" dvs när man för muspekaren över annonsen.

Jag har laddat om Utsidan säkert 50 ggr nu i olika browsers på min pc utan att få just den reklam, det är därför jag frågar sånt som kan uppfattas som självklart.

-Thomas
 
Fråga:

Låter reklamen jämt, eller vid s.k "mouse over" dvs när man för muspekaren över annonsen.

-Thomas

Svar: ja. Den låter jämt. Ingen mouse-over-effekt.

De senaste dagarna var den väldigt påträngande. T.o.m. när webläsarens fönster minimerades hördes ljudet. Man var tvungen att lämna utsidan resp. nollställa högtalarnas volym.

Men idag på eftermiddagen verkar det ha blivit lite glesare, dvs den visas inte hela tiden, bara ibland och bara en gång. Det är faktiskt en förbättring. En normalbegåvad människa fattar ju budskapet efter en gång och blir mer och mer ovillig och irriterad med varje upprepning.
Eftersom den är på tyska visas den nog bara om man går in med en tysk IP-adress. Intelligent reklam. Mer eller mindre intelligent.
Jag är tydligen en speciell målgrupp: tysktalande publik på en svenskspråkig sajt. Tänk om jag vore en icke-tysktalande svensk vid en tyskuppkopplad dator. Vilken felsatsning det hade varit! Men nu får jag min lilla personliga informationsfilm om korrekt handrengöring. :)
 
Jag kör Internet Explorer och har inte sett den på varken hem eller jobb-PC och är inne många gånger dagligen. Låter konstigt.
 
Det lär ju (med viss bakgrundskunskap om internetannonsering) inte vara en slump att reklamförmedlingen skickar en tysk reklam till en tysk webbläsare om man säger som så... Thomas lär vara såväl oskyldig som vanmäktig. För inte är det väl ni på utsidan som själva säljer in alla reklamplatser?

Vi andra får väl sympatisera med sachsaren och småskratta åt hans träffande beskrivning av denna uppenbart förträffliga reklamsnutt :)
 

talthoff

Forumvärd
Utsidan säljer alla sina annonser själva, men vi köper oxå in "bulk" från olika håll. T.e.x Google annonserna.

Nu hittade jag felet, jag hade råkat slå på annonser från Open X market, jag kopplade inte alls tidigare idag.

Nu är det felet fixat, och Open X market är avstängt.

-Thomas
 
Jag tackar staben för en snabb och klar reaktion.

Så här i efterhand måste jag faktiskt lite småle över vad som försöks av reklamindustrin. Varje sajt som innehåller en sådan reklam blir ju praktiskt obrukbar. För vem orkar dra ner datorns volym till noll varje gång man kikar in på den sajten. I vilket sammanhang nu än.
Tydligen fick själva reklambolaget direktkritik från annat håll, för de byggde ju in den där tidsfördröjningen på eftermiddagen, vilket gjorde saken lite bättre. Sedan kom det bara en gång varannan eller var tredje minut ungefär. Tidigare kom det oavbrutet. Tänk om djur skulle utsättas för sådant skulle PETA höra av sig.

"Bakterier är farliga, rör ingenting, gå inte ut, lås in dig, rör absolut ingenting, du är dödens utan superduperautomaten, skaffa den nu om känner minsta lilla ansvar för din familj"
*dunkdunkpsykmusikoavbrutetplingpling*

Däremot tycker jag det är smart med sensoraktiverade vattenkranar på offentliga toaletter. :)
Han eller hon som uppfann det borde få Nobelpriset. Faktiskt.

Ni som har läst Douglas Adams vet dessutom att hela människosläktet kommer att gå under pga en enda inte-desinficerad telefonlur. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...