En förklaring och ett förtydligande

Till att börja med vill jag berätta varför denna kritik uppkom. Jag har varit ute en hel del på sista tiden vilket gjort att jag inte besökt "utsidan" på några månader. En sida som låg mycket varmt om mitt hjärta. När jag nu återvänder så får jag ett helt annat intryck än de jag fick förut. Inte pga av färgval eller banners. Utan mer på var man framhäver. Naturligtvis när jag ser den nya layouten så blir jag nyfiken på hur man tänkt. Jag går till forumet om layouten. De 4 första inläggen handlar enbart om kottar, huruvida någon fått några kottar mer eller om det numera räknas olika...

Det andra jag lägger märkte till är just all denna statestik. Antal lästa inlägg och hur många svar. När man sedan läser ett inlägg så får man också följande information. Antal inlägg denna författar har gjort. Kvantitet. Allting verkar handla prestation.

Jag har jobbat i snart 10 år med människor och fliluftsliv. Det mest avgörande är det sätt som jag väljer att profilera mig. Det avgör vilka personer som blir intresserade och inte. Enligt min uppfattning så dras "utsidan", som förr var en neutral sida som balanserade upplevelser med prestationer till att enbart mäta och tävla om prestationer. De personer som dras till ett sådant forum är också personer som ser friluftslivet som en aktivitet och prestation.

Jag tror att det finns en risk att personer som inte ser friluftslivet som en prestation blir avskräkta av all den statesik och prylfixering som framhävs. Och att man kan tappa en grupp besökare. Mitt förslag är att tona ner detta och försöka framhäva så att diskutionsgrupperna blir mer tydliga på ex framsidan.

Vad det gäller svar på de andra frågorna bla annat från Johanl. Med många avser jag de flesta av mina vänner som förut besökte utsidan men som har samma reflektioner som jag. Jag tycker mig inte vara unik på något sätt så jag kan tänka mig att fler än jag har likande utgångsläge.

Att sedan vara lite bitsk i sin kritik tycker jag inte behöver ses som olämpligt.

Får passa på att hålla med "Per Ytterberg" om att man inte kan lägga för stora krav på människors ideella insatser. Men nu är ju utsidan inte längre det och då tycker jag att min kritik kan vara befogad.

Kanske tillhör jag en minoritet, vad vet jag.

Mvh Jonas
 
Prestation eller information

Tänk så fel det kan bli! Det som Jonas G kallar prestation och kvantitet har vi trott vara information och kommunikation.

Utsidans mål med de nya medlemsfunktionerna har varit att öka kontakterna mellan medlemmarna, skapa fler kommunikationsmöjligheter och bidra till att medlemmarena lär känna varandra bättre; kort sagt utveckla communityn/mötesplatsen utsidan.se.

Friluftsliv är upplevelse. I Utsidans virtuella värld kan vi, förutom att hitta en massa information, dela med oss av erfarenheter och åsikter, ställa frågor och diskutera friluftsämnen, så att upplevelsen i naturen till och med kan bli ännu större och bättre.

Möjligheten till "tvärkontakt", att kunna söka, e-posta och lära känna andra medlemmar, som har samma intressen eller kan saker som jag vill lära mig, är en del av detta.

En mycket stor del av innehållet på utsidan.se produceras ideellt och spontant av medlemmarna. Det vill vi uppmuntra och fortsätta utveckla, bland annat genom att premiera aktiva medlemmar. "Prestationen" är deltagandet.

Utsidans profil är att vara en innehållsrik, levande och omväxlande mötesplats för alla som är intresserade av friluftsliv och äventyr. Ju fler som deltar, desto roligare, livligare och mer spännande blir innhållet.

"Bitska" och kritiska inlägg är också välkomna och kan säkert bidra till att Utsidan utvecklas. Samtidigt är jag minst lika nyfiken på Jonas´ erfarenheter och åsikter om friluftsliv.

Ulf
Utsidan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...