Utrustning Peak Island

Hej!

Jag bestämde mig i unga år för att jag en dag skulle bestiga Mount Everest när jag blev äldre. Livet kom emellan och jag har fortfarande tjugofem år senare aldrig varit på över 3000 meters höjd. Däremot läser jag allt jag kommer över om bergsbestigning och njuter av vänners bilder. Så, jag tänkte att nu får det vara slut med finvandringar på lägre höjd och tresäsongerssäckar. Jag skulle vilja prova att ta mig upp på, vad jag har förstått, en av de lättare små topparna i närheten - Island Peak. Jag vet inte om jag klarar höga höjder (det går väl inte att testa annat än genom att försöka) så det skulle kunna ge en bra första indikation. Dessutom vet jag inte hur jag klarar kylan. Jag är så där konstigt konstruerad med hög ämnesomsättning och snabba matvanor, så om jag är stilla kan jag nästan frysa ihjäl i 22 grader. Rör jag mig blir jag dock varm direkt. Så till min fråga... Vad bör man ha på sig om man är som jag? Jag har förstått att det är stor skillnad på skor av olika märken, och i en sådan miljö måste man ju verkligen ha saker som sitter bra, ger stadga, funkar bra på alla blandade underlag och verkligen värmer samt andas antar jag. Hur skall de sitta? Mina vanliga vandrarkängor skall ju sitta på ett sätt, men dessa? Hur många lager ull bör man ha innanför kängorna i en sådan sko och miljö? Hur håller man sig varm på kroppen? Vilka ryggsäckar bör man ha? Vilka märken funkar på kläderna man har på kroppen? Klättermusen är ju bra, men finns det något bättre? Hur tål kläderna kylan? Hur håller man sig varm i ansiktet och förhindrar förfrysning? Balaklava? Vad i hela friden har man på sig när man sover? Går det ens att byta om i de kalla tälten eller måste man gå i samma kläduppsättning hela resan? Går det att tvätta ansiktet, under armarna och vissa mer privata delar utan att förfrysa sig efteråt? Vad bör man ha för liggunderlag som är både varma och lätta? Jag inser ju att mitt uppblåsbara med dunfyllning inte lär funka, dels med tanke på lufttrycket och dels är det väl för klent. Hur får ni upp värmen i tältet? Får ni det? Hur snabbt dör kamerans batteri i sådan kyla och på sådan höjd? Jag antar att man måste använda sprit till köket för inte ens vintergas funkar väl under sådana omständigheter? Har man med sig minitarpar att laga mat under eller brukar basecamps ha ett särskilt matlagningstält? Jag som är luftburet allergisk mot nötter och citrusfrukter, hur kan jag undvika att folk äter sådant precis i min närhet på en sådan plats? Är det tillräckligt långt mellan tälten så att man slipper andas in folks nötlukt eller är det som en sardinburk? Som ni märker är jag, som annars van friluftsmänniska, helt novis när det kommer till detta så alla tips vore toppen. Tack på förhand!
 
Det låter som du tänker väldigt problemfokusserad.
Du borde gå till en läkare om du misstänker att din ämnesomsättning funkar inte bra.

För allt annat rekommenderar jag att du fråger företaget du ska gå på expeditionen med. Jag har själv inte varit på 6000 meter men kyla har vi här ju också, så det kan du ju träna på... Att sova i tält och se vilka kläder funkar bäst.
 
Många frågor och mitt tips är att prova dig fram hemmavid genom att vintertälta i Sverige och se vad som funkar. Då har du av egenerfarenhet valt bort saker som inte funkar under svensk vintertältning. Därmed inte sagt att det som blir kvar då funkar på 6000 möh men det som inte funkar i svensk vinter funkar sannolikt inte heller däruppe.

T ex ang bränsle till köket så tror jag mer på bensin, du slipper att ha med något extra att förvärma som vore fallet om du valde fotogen. Bensin är högvärdigt bränsle och som sagt "förvärmer med sig själv".

Ang klädsel så måste det ju vara lättreglerat om du så snabbt pendlar mellan varm och kall. Smart ventilation och lätt att ta av och på.
Du måste hitta vad som funkar för dig och det kommer med erfarenhet.

Jag har en regel jag försöker hålla på (kommer nog från försvaret inledningsvis) - kan man inte hantera de grundläggande funktionerna med tumvantar på, då är det ingen bra vinterpryl.
Att ta av sig till fingervantar för att göra basala saker, det är att slösa med värmen, om du frågar mej. Måste man fippla och finlira ska man däremot , i möjligaste mån, ha tunna 5fingervantar och inte exponera bar handhud för kyla.

Lycka till!

/Patrik
 
Island peak är en fantastisk topp, nästan lite klättring och en exponerad kamvandring på slutet, helt otroligt vacker!

MEN, du kommer att behöva ett guideföretag och med tanke på dina många frågor så föreslår jag att du vänder dig till ett svenskt företag som kan sätta sig in i dina tankar. Jag har varit iväg med High on Life, det funkade fin fint. Sovsäckar, tält och klätterutrustning hyrde vi på plats i Nepal. Tält bodde vi i bara några nätter innan toppbestigningen.

Vad gäller kläder så har jag blivit väldigt fascinerad båda gånger jag varit över 6000möh, det är inte kallt ! Det är verkligen inte kallt ! Det är kallt timmen innan solen går upp, men så fort den är uppe funkar det mesta. På min andra 6000m topp i norra Inden vandrade jag upp i gympaskor, skaljacka och en nyinköpt ulltröja.

Summa summarum, det kommer lösa sig ! Hitta en guidefirma du trivs med :) Lycka till i bergen!
 
Svar till Sara

Hej!

Tack för ditt svar, men jag har inga som helst "problem" med min ämnesomsättning. Jag har tränat i princip som en elitidrottare under delar av mitt liv och har därför väldigt hög ämnesomsättning och ingen läkare har hittills funnit det märkligt, så det är inget jag behöver "åtgärda" utan snarare ser till att anpassa mina matvanor efter. Dock inser jag att detta är någonting man bör väga in i allt man gör, eftersom det påverkar om det blir lyckat eller ej.

Mm. Jag har ju vintertältat "hemma", men jag vet också att det inte är samma sak. Tänkte att det förmodligen i den här gruppen finns personer som kanske gjort detta och har lärt sig av sina misstag eller välgjorda val. En kompis som gjorde denna tur hyrde all sin utrustning, men jag är rätt pedant när det gäller längre turer så jag vill gärna ha koll på läget själv och kanske lära mig något på kuppen.

Man kan kalla det problemorienterad, detta modeord, eller så kan man kalla det att få koll på läget för att lyckas i det man vill förta sig. Överraskningar kommer oftast ändå längs vägen, men jag vet från andra typer av turer jag gjort att förberedelserna ibland både har räddat själva turen och t o m livet en gång.

Självklart bör man tala med företaget som anordnar turen man så småningom tänker åka med, men eftersom detta ligger framåt i tiden vill jag inte välja företag ännu och det känns ju lite som slöseri med deras tid som tickar pengar om jag sedan åker med deras konkurrent.

Just nu är jag på total nybörjarnivå gällande detta, så jag behöver skapa mig en bild av det praktiska.
 
Svar till Patrik

Tack Patrik!

Ja, jag har ju gjort det lite grann så jag har ju en aning, men kanske är min mentala bild av hur det är där uppe annorlunda än verkligheten. Jag vet ju bara hur det brukar vara vintertid i Italien på 3000meterstoppar, och det känns ju som en annan värld än den närmare havsnivån i Sverige. ;-) Dessutom gissar jag att vår fukthalt ger en råare kyla här och att kylan där uppe på höjden blir torrare men mer påverkande p g a att man är trött och inte har riktigt samma möjlighet att värja sig. Dessutom är jag fortfarande skeptisk till vindtätt kontra andas. Man vill ju helst maxa de två, men det faller lite på sin egen orimlighet. Dock har jag vid tillfälle hört att ny teknik gällande sättet att väva tyget finns, men kan inte riktigt minnas vem, vad eller var. Därtill skall det finnas en tysk sovsäckstillverkare som heter Roberts eller något liknande. En kille jag känner använde dessa specialtillverkade säckar när han paddlade i Alaska. Dock skulle jag gärna vilja höra om fler har erfarenhet av dessa säckar.

Bra tips med bensin. Jag hade helt glömt att det var en variant. En killkompis körde det förr och var nöjd.

Ja, lager på lager med vädringsbarhet är ett måste för mig, oavsett om jag åker skidor, paddlar eller vandrar och precis som du säger är det extra viktigt här.

Haha, ja du har en poäng med vantarna. Egentligen är det ju faktiskt så att stora knappar på teknikprylar och stora flärpar på dragkedjorna etc borde vara givet. Bra tips! Man kan ju tänka tvärt om faktiskt. Dragkedjor t ex är ju lätta att modifiera. 😃

Tackar och bockar!

//Caroline
 
Svar till Martin

Hej Martin!

Tack för ditt svar.

Kul att höra! Jag har sett kompisens film därifrån och det såg otroligt vackert ut! :)

Det du skriver om att det inte är kallt är riktigt intressant, för det där har jag funderat mycket på. Hemma har vi ju oftast en del råkyla p g a fukten, och givetvis slipper man mycket av det när man kommer uppåt. Dock tänker jag att om det blåser upp borde det ju bli en kyla värre än något annat man upplevt? Kombon hög höjd med fallande temperatur p g a det och avkylningseffekten när inget stoppar vinden är väl den delen jag funderar mest över. Sedan förstår jag att man i möjligaste mån följer vädret för varje topptur, men ibland kommer sämre väder fortare än man tror eller rör sig i en annan bana än man först tänkt. Ungefär vilka temperaturer och vindar har du haft på dina toppturer?

Klätterprylar och tält hyr jag gärna där, men sovsäck och samtliga kläder vill jag ta med själv. Jag vill inte lämna något åt slumpen.

Tack för tipset med High on life. Jag har hört dem nämnas förut, så det kan vara en idé. Dock blir detta tidigast om två år, så jag kan nog inte börja ställa frågorna till dem ännu. ;-) Först måste jag plugga klart och nästa semester har jag redan andra planer för. :) Dock känns det bra att börja träna för det och sätta upp målet genom kunskap, nyfikenhet och planering. :)

Ha det gott!

//Caroline
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...