Vintertur med lätt packning

Andra vinterlättviktare

De Vinter-lättvikts opplägg jag läst om och som verkar vara vanligare är:

1. Skejting mellan stugor. Då med betydligt mindre grejor: löparställ, regnställ, dunjacka, vindsäck och vattenflaska. Skarsnö är en förutsättning och dagsetapperna brukar vara många mil. Typisk vår-aktivitet för skidlöpare, orienterare och multisportare.
2. Alpin vinterklättring. Här brukar allt vara väldigt minimalt. Mycket inspiration att hämta för gramjägaren som gillar att lida, typ kort sovsäck som zippas fast i dunjackan, minigaskök, nästan ingen mat, tre personer under en sovsäck, ett par varma vantar för tre personer osv. De flesta enkelväggstält är gjorda för sånt här. Prylbalansen mellan lätt och att paja innan turen är klar är svår, men för turåkning brukar såna grejor duga.
3. Skidalpinism, speciellt racingvarianten. Här hittar man dom verkliga vinter-vikt-fanatikerna. Titanbindningar, halva sulor, aluminium-isyxor, superlätta ryggsäckar, skitkorta skidor, tunna stighudar osv osv. Deras skidor och bindningar väger ungefär som klassiska turgrejor, trots det duger dom till hårresande branter. För den prylintressedade rekommenderas http://www.dynafit.at och http://www.wildsnow.com/
 
öringen;329300 sa:
Fast jag är inflyttad, född och uppvuxen drygt 60 mil norrut ;)

Då är du tuffare än oss ;).

Vandrares inlägg är intressant. Med dessa aktivitetsgruppers utrustning i åtanke känns det lite som att uppfinna hjulet igen att köra fjäderlättarnas lättvikt på vintern.
 
Senast ändrad:
De Vinter-lättvikts opplägg jag läst om och som verkar vara vanligare är:

1. Skejting mellan stugor. Då med betydligt mindre grejor: löparställ, regnställ, dunjacka, vindsäck och vattenflaska. Skarsnö är en förutsättning och dagsetapperna brukar vara många mil. Typisk vår-aktivitet för skidlöpare, orienterare och multisportare.
2. Alpin vinterklättring...
Exakt. Det är inget fel i att försöka göra en "traditionell" vinterturutrustning lite lättare med bibehållen funktion och säkerhet, men jag skulle ändå hävda att man aldrig når de där riktiga UL-vikterna, vilket diskvalificerar hela konceptet.

Ex: Även en lätt vinterpackning (ryggsäck) för en vecka inkl allt landar lätt på 15+ kilo, för att inte tala om volymen. Detta beror i grova drag på att mer mat och bränsle går åt, mer kläder (+sovsäck) krävs för värmen, och så lite extra säkerhetsmarginaler (xtra strumpor, spade, matgrejor som kan hanteras m handskar på etc). Volym och vikt på packningen gör att man måste skippa de riktiga UL-ryggsäckarna (<<1000g), för 2-3-kilos alternativ (som ändå är rel lätta), delvis också för att det inte är komfortabelt att bära 18kg i en sladdrig UL-säck designad för 12kg. hux flux sitter man med grejor som i slutändan ändå är tunga och skrymmande, men mindre tunga och skrymmande än den ursprungliga vinterutrustningen.

Jag ser två angreppssätt i UL-jakten:
a) Nya, innovativa lösningar (ex tarp istf 2-väggstält på sommaren, coke can-stove istf Optimus Nova)
b) Lätta/ultralätta varianter av befintliga lösningar (ex H-berg Nallo istf H-berg Nammatj, ME Dewline istf Haglöfs Syntetsäck X)

Generellt känner jag att sommartid öppnar mer för a) medan vintern tarvar mer av b)...

Så, jag skulle tycka komforten (för vad är det vi jagar med UL, gram eller komfort?) bleve större med 22kg i en bra pulka, än med 18kg på ryggen. Garanterat säkrare också.

För mig är riktig vinter-UL det Björn kallar "Skejting mellan stugor". Så lätt kommer man knappast undan ens på sommaren (om man inte springer), eftersom skidorna gör att man förflyttar sig längre och snabbare med mindre ansträngning än några löpskor i världen. För icke-skidfantaster kan tilläggas att man inte måste skejta, man tar sig ändå 3-4mil på vanliga klassiska skidor i fjällen (utan spår såklart) om föret är hyfsat (skoterspår) och man har lätt (stug)packning.
 
Ni na ni nanna na...

Dagens boktips:

"Extreme Alpinism" av Mark Twight.

Har några år på nacken men är ändå intressant att läsa. Vad den handlar om är rätt uppenbart med tanke på titeln...

Uffe
 
Exakt. Det är inget fel i att försöka göra en "traditionell" vinterturutrustning lite lättare med bibehållen funktion och säkerhet, men jag skulle ändå hävda att man aldrig når de där riktiga UL-vikterna, vilket diskvalificerar hela konceptet.

Ja, OM man nu verkligen är fokuserad på totalvikten så diskvalificerar det hela konceptet. Men om man, som t.ex. jag, är mer fokuserad på att "slippa bära mer än man behöver" så fungerar nog konceptet med "lätt packning" (till skillnad från UL).

(Är man så fokuserad på totalvikten så anser ju jag att det bästa sättet att få lättare packning är att flytta till ett varmare klimat så man slipper han en massa kläder och grejer med sig. Gärna ett klimat där det regnar tre gånger om året, så slipper man ha skydd.)
 
Så, jag skulle tycka komforten bleve större med 22kg i en bra pulka, än med 18kg på ryggen.

Vore det inte klokare med 18 kg i en bra pulka?

Själv är jag mest inriktad mot Nermanders tanke: enklaste sättet att spara vikt är turer i varmare klimat.
På vintern kan man åka fort som fanken i branta nedförsbackar med vältrampad snö, och gör inte vikten så mycket.
 
Ja, OM man nu verkligen är fokuserad på totalvikten så diskvalificerar det hela konceptet. Men om man, som t.ex. jag, är mer fokuserad på att "slippa bära mer än man behöver" så fungerar nog konceptet med "lätt packning" (till skillnad från UL).
Om du verkligen vill slippa bära mer än du behöver, så kan jag varmt rekommendera pulka på vintern.

Annars förstår jag inte kritiken. Ingen vill väl bära mer än de behöver? Problemet är att gränsen för vad man behöver är lite annorlunda på vintern, och konsekvenserna av att dra den gränsen fel, är värre.
 
Vore det inte klokare med 18 kg i en bra pulka?

Själv är jag mest inriktad mot Nermanders tanke: enklaste sättet att spara vikt är turer i varmare klimat.
Nej, 18 kilo kan vara sämre än 22 kilo (tro't eller inte!). På vintern har jag saknat grejor ibland, aldrig på sommaren. Och då har jag ändå varit ute bra mycket mer under barmarkssäsongerna. Dessutom gör 4 kg hit eller dit inte så mycket i en pulka, så viktdiskussionen blir för mig mer sekundär till funktionen än på sommaren. På sommaren prioriterar jag vikt mkt högt, på vintern bara ganska högt.

Och det där med turer i varmare klimat tänker jag inte ens bemöta. Jämföra äpplen och sviskon.
 
Ok, 22 kg är bättre än 18. Då antar jag att 35 kg är ÄNNU bättre? Det kanske är bäst att ha 100 kg packning? Och dessutom stanna hemma med packningen?

Försök förstå att för väldigt många så handlar vikten om huvruvida man öht orkar ut eller inte. Jag har åkt skidor med 30 kg på ryggen. Jag fick stanna var hundrade meter och vila. Då var hälften av grejerna visserligen en massa "rekvisita" som skulle släpas med, men det visar ju klart och tydligt att vikten faktiskt spelar roll.

Pulka? Det går säkert bra om det är hyffsat slät mark, men i en skog på en skärgårdsö är pulka ingen höjdare att släpa bland stock och sten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.