Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck

Tack för alla input. Det verkar som att de flesta rekommendera Exped Lightning 60L. Har tyvärr inte sett den i någon affär men fundera att beställa hem den. Men vilken size om man är 170 cm lång? Det är unisex storlekar, tror ni M skulle funka?
Vidare undrar jag om det går att fästa en mindre vattenflaska på bärremmen och på den andra till exempel en fodral med mobilen och glasögon i?
HMG Windrider har sådana tillbehör som jag tycker känns väldigt bekväma och lättillgängliga. Gillar inte de vätskesystem med en blädder.
 
Tack för alla input. Det verkar som att de flesta rekommendera Exped Lightning 60L. Har tyvärr inte sett den i någon affär men fundera att beställa hem den. Men vilken size om man är 170 cm lång? Det är unisex storlekar, tror ni M skulle funka?
Vidare undrar jag om det går att fästa en mindre vattenflaska på bärremmen och på den andra till exempel en fodral med mobilen och glasögon i?
HMG Windrider har sådana tillbehör som jag tycker känns väldigt bekväma och lättillgängliga. Gillar inte de vätskesystem med en blädder.
Har du ett XXL i närheten så har de Lightning 45 och Thunder 70 som har samma bärsystem, så prova dem!
Bärsystemet är som sagt helt ställbart så inga storlekar att fundera på (mer än ev skillnad på dam- och herrmodell)
Till sist ang kompressionsremmar som går över meshfickorna på sidan så tror jag det åtgärdades för 4-5 år sen, numer är det inte ett problem :)
 
På mina säckar har jag fäst ett kontor efter tips från Collin Fletcher, hemmagjort. Givetvis kan man på axelremmarna fästa dricksflaska och systemkamera, fast inte på samma sida.

go tur
 
Jag kan också gå i god för Exped Lightning 60.
Riktigt trevlig rygga. Valde mellan Exped och Osprey Levity, jag gjorde rätt val med att köpa Exped.
Började med 17kg i fjällen denna sommaren, hunden hade skadat benet så jag fick bära lite extra, det var ok med den vikten men väl under 15kg märks den knappt av.
Jag tycker att den ger mig bättre hållning också.. :)
 
Ett alternativ är att beställa från Atom Packs vilket handtillverkar ryggsäckar. Deras modell The Mo verkar vara det du söker om jag förstår dig rätt och du kan utforma den utifrån dina egna behov. Jag själv har en HMG 3400 Southwest i svart och relativt nöjd med den. Har testat majoriteten av alla andra lättviktsryggsäckar och HMG var den som satt och bar mest bekvämt för mig. Det är viktigare att du väljer en ryggsäck som sitter bekvämt även om den väger något hekto mer för det kommer du vinna tillbaka efter några timmars vandring.
 
Tack vare distansköpslagen och de flesta internetbutikers generösa returvillkor kan man alltid beställa hem de ryggsäckar man är intresserad av för att testa.
Provpacka med din egen utrustning, testa i lugn och ro utan en säljare som vill få ett avslut.
På så vis uteslöt jag Litghtning, den satt riktigt dåligt på just min rygg, med just min utrustning.

/OJ
 
Bergans Helium 55 är ett alternativ,

Jag har en Bergans Helium som nu är ca 10 år gammal. Jag är mkt nöjd men har inte gjort långturer med mer än ca 12 kg. En skillnad mot nuvarande modell är att sidofickorna på min säck är betydligt lägre varför det är mkt lättare att nå vattenflaska eller kamera med en hand när säcken är kvar på ryggen.

En förbättring på nuvarande modell är att topplocket är höj och sänkbart.

Thure
 

Bilagor

  • P8111411.jpg
    P8111411.jpg
    85.1 KB · Visningar: 472
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.