⚠️ Kommer jag frysa?

Imorgon åker jag till Abisko för en vandring till Nikka med tält. Det ser ut som det kommer bli ner till -6 grader på natten (Mårmastugan).

Jag har en North Face Blue Kazoo som ska vara comfort till 0 grader och transition vid -7. Som liggunderlag har jag en Thermarest 40th anniversery edition som har R-värde 4 + en gammal Z-lite som har runt 2. Som sovkläder har jag tjock ylleunderstälströja, ganska tunna ylleunderställsbyxor och tjocka sockor. Jag kan förstärka med en tunn dunjacka, en tunnare fleece, ett par extra underställsbyxor och sockor.

Behöver jag panikköpa något imorgon? Och vad i sådana fall?
 
Använd den tunna dunjackan som täcke ovanpå sovsäcken så blir det lite varmare. Lär ju inte vara - 6 hela natten heller... Tror nog det går bra. Svårt o säga om du kommer frysa eller ej. Sover du själv?
 
Du kommer nog inte frysa vid -6 om sovsäcken är i bra skick och du inte är lättfrusen, men det finns inga marginaler. Kryper det ner mot -10 eller blir väldigt fuktigt osv så blir det nog riktigt kallt men inte farligt för hälsan, bara humöret och njutningen.

När jag googlade säcken får jag lite olika uppgifter om temp. främst denna: Temperatur enligt EN 13537*:
Komfort: -4° C
Lägre gräns: -11° C
Extrem: -30° C
(angiven vikt 1106g)

I så fall är den varmare vilket såklart är positivt.

Skjuter lite tips från höften även om du kanske hört de flesta redan:

Du kanske ska förbereda för att kunna göra om proceduren med värmeflaska mitt i natten, oftast blir det som kallast långt efter man gått och lagt sig. Men det är ett bra tips att även starta med flaska då sovsäcken "startar" kall.

Bra mössa och en buff/halsduk kan nog hjälpa till om inte underställströjan är en polo med hög krage. Sovkläderna ska inte användas till annat, byt så fort som möjligt på morgonen även om det är frestande att ha dem på under vandringskläderna. Häng upp och vädra ur. För några få kanske det funkar med samma, men jag svettas oavsett väder och förutom fukt håller man säcken fräsch längre om man bara sover i rena kläder.

Beroende på säckens utformning kan det vara en bra idé att skaka säcken så att dunet hamnar på framsidan, dunet som du ligger på, värmer inte nämnvärt och hjälper mest till att hålla tätt, skakning hjälper oavsett till för att buffa upp säcken.

Vädra säcken och sovkläderna så fort solen tittar fram på morgonen/kvällen så du blir av med nattfukten annars blir säcken kallare och kallare för varje natt, jag vädrar ut och in men vet egentligen inte om det är rätt, bara ett antagande från mig. Gå av samma anledning inte och lägg dig fuktig, en lätt trasa att torka sig med kan vara värt, att använda wettextrasan man har till tältet kan funka. Packa även upp säcken så fort du slagit läger så den hinner buffa upp sig.

Det finns även ett fenomen kallar inversion eller kallras, det innebär att kall luft samlas nere i dalar när det är vindstilla. I dessa situationer är det oftast bäst att slå läger lite högre upp över botten på dalen för att undvika att ligga där kalluften "rasar" ner från fjällsidorna och samlas. Det är kanske lite överkurs, men lite nördighet brukar förgylla de flesta trådar :)

Ha framförallt en go tur, jag skulle inte oroa mig allt för mycket över kylan. Även om ovan lista kan få det att framstå som en hel vetenskap så klarar man sig bra även om man "bara" följer sitt eget förnuft och struntar i vad jag skriver :)

/Gustav
 
Tror inte du behöver vara orolig.

Vet inte vad du menar med "transition".
Som ovanstående säger så får man lite olika uppgifter när man söker (årsmodell?), men detta hittar jag:
Din sovsäck verkar ha en T-limit på -9C.
Den väger 1160g och har 700-dun, så det låter rimligt.

Du har ett liggunderlag med R4, samt ett annat med R2.
Det kommer räcka. Cellplast överst är varmast.

Du har ju både en tunn fleece och en dunjacka att förstärka med.

En varmvattenflaska i sovsäcken är en klassiker som fungerar.
En Nalgene tål kokande vatten, men då måste man stoppa den i ett par strumpor så att man inte bränner sig.
En PET-flaska tål inte så varmt vatten, men även 70C fungerar bra att ha i sovsäcken.

Se till att vara varm, torr och mätt när du lägger dig.
 
Tack!

Ok, tack för alla svar och tips, känner mig lite mindre orolig.

Det skulle vara att säcken är över 15 år gammal. Värdena är tagna från säcken.

Tänker att jag kan förstärka den vid fötterna med två sopsäckar och ryggsäcken.
 
Ok, tack för alla svar och tips, känner mig lite mindre orolig.

Det skulle vara att säcken är över 15 år gammal. Värdena är tagna från säcken.

Tänker att jag kan förstärka den vid fötterna med två sopsäckar och ryggsäcken.

Tänk bara på att dun är lätt att komprimera. Stoppar du in fotdelen i en ryggsäck så kan du komprimera dunet. Om du trycker ihop isoleringen så minskar isoleringen. Det kan snabbt bli en omvänd effekt där det blir kallare.

Om du vet att du lätt blir kall om fötterna så finns det två lösningar.
1. Se till att du är varm i övrigt. Kroppen stjäl från extremiteterna om det behövs för att hålla bålen varm. Om dina fötter är kalla pga cirkulationsproblem så hjälper inte alltid detta.
2. Klä dina fötter inuti sovsäcken, men inte så mycket att du trycker ihop isoleringen från insidan. Komplettera med en varmvattenflaska vid fötterna.
 
Har själv sovit i -6 i gold kazoo som har 2/-2/-21 i specs

Det är alltså den tunnare varianten av din. Sov som en stock hela natten i underställ och strumpor. Vaknade på morgonen och tyckte det kändes lite kyligt och fuktigt, drog på tunn förstärknings jacka i syntet och mössa. Så var det problemet löst :)

Kan tilläggas att jag är ganska frusen av mig.

Så borde va helt lugnt för dig, go tur!
 
Sovsäcksöverdrag kanske kunde funka binder lite luft extra, skydda mot fukt utifrån dessutom,,, förstärker min 3 säsong säck vid vinter temp med jerven fjällduk,, denna typ typ av fjällduk finns på xxl fr Helsport vikt ca kilot
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.