Trangias lilla triangel?

Har klassiskt Trangia 25-serien m lätta kastruller, kör m gas. Bra för familjeutflykterna.
Ska nu fjällvandra och vill minimera bärandet. Kommer att sova i stugor (Jämtlandstriangeln) och äta middag + frukost där. Vill ändå kunna koka ngt mitt på dagen tex vatten till färdigmat, kaffe etc. Funderat på Triangas lilla triangelkök där man anv den gasbrännare o de kastruller man redan har. Bra köp eller ngt helt annat där man tex sätter annan brännare direkt på gastuben? Kommer att ha användning för likn lösningar på andra korta utflykter.
 
Jag använder den ibland med min spritbrännare när jag vill känna doften av t-sprit (nostalgi) och inte orkar bära med mig ett helt trangia. Tycker om den och den fungerar fint men du kan så klart lika gärna köpa en liten toppmonterad gasbrännare. Det sistnämnda blir förmodligen en aning lättare men vindskyddet blir sämre.
 
Termos är smidigt på stugtur. Speciellt om det är dåligt väder är det skönt att ha varmt vatten tillgängligt omedelbart.

Jag har ingen erfarenhet av Trangia Triangel.
 
Jag tycker också att en brännare direkt på gastuben eller en liten fristående brännare är ett alternativ. Vill du helt skippa köket och grytor, men ändå äta något varmt till lunch är en mattermos ett alternativ. Även frystorkade rätter blir bättre om de får ligga och svälla lite längre;)
 
Använder triangeln tillsammans med gasbrännaren ibland. Fungerar perfekt och är en stabilare lösning än tex en toppmonterad liten brännare.
Liten varning för de vassa kanterna dock, innan man får kläm på hur den ska monteras så finns risk för att fingertopparna ryker.

Jag tycker att det är värt de extra grammen i triangeln och Trangias gasbrännare jämfört med en liten toppmonterad brännare just för att kokkärlet står stadigare, särskilt med tanke på att jag har en tendens att vara lite klumpig ibland. Vill du viktminimera så är å andra sidan en toppmonterad brännare och en titanmugg inte fel det heller.
 
Aha. Det låter ju bra. Vi kommer att vara 5 pers i kl våra tonåringar så då blir nog en triangel bra. Kan ju sätta en hel kastrull på och värma litet mer vatten samtidigt. Tänker att tonåringarna kan bli pigga o glada av litet blåbärssoppa etc vb.och mammor glada av extra kaffe om det tar slut. Blir ändå inte så mkt att bära.
 
För att du ska få en uppfattning om storlek, detta är kaffepannan till 25-köket (0,9L).
 

Bilagor

  • 20180811_113921.jpg
    20180811_113921.jpg
    292.5 KB · Visningar: 1,209
Jag kör ofta triangeln med sprit eller GB74 gasbrännaren. Trevlig! Men gasbrännarens slang är styv, den ligger an mot urfasningen på underkanten på nån av triangelplåtarna, och vill gärna trycka ned brännaren med hållaren som den sitter i mot marken. Annars rekommenderar jag också toppmonterad brännare om man vill ha det enklaste.
 
När vi går triangeln och andra dagsvandringar så har vi alltid vårt smidiga "dags-kit" med oss. Detta får alltså plats I kaffekannan till Trangia 25, så det är enkelt att ha med. Visserligen kan man inte koka så mycket vatten åt gången, men expressköket tillsammans med kaffekannan kokar upp vatten på nolltid.

1. 100g gasflaska
2. Primus Express
3. Stormtändare Primus Powerlighter
4. Flaskställning. https://www.outnorth.se/optimus/canister-stand#Green
5. Trangia 25 kanna.
 
När vi går triangeln och andra dagsvandringar så har vi alltid vårt smidiga "dags-kit" med oss. Detta får alltså plats I kaffekannan till Trangia 25, så det är enkelt att ha med. Visserligen kan man inte koka så mycket vatten åt gången, men expressköket tillsammans med kaffekannan kokar upp vatten på nolltid.

1. 100g gasflaska
2. Primus Express
3. Stormtändare Primus Powerlighter
4. Flaskställning.
5. Trangia 25 kanna.

När du skriver Primus Express menar du då den brännaren som står på marken? Om jag behövs då flaskställningen?
 
Är det någon som har använt Trangia Triangel med GB74 gasbrännaren och kan jämföra den med fristående gasbrännare typ Primus EXPRESS SPIDER II och Primus GRAVITY III
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
thureb Trangia Triangel Kök och brännare 51

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...