Bestiga mt Fuji, tips

Hej gott folk
Ska besöka Japan i sommar under tre veckor och tänkte ge mig på ett försök att bestiga Mt Fuji.

Jag är ingen jättevan vandrare, har fjällvandrat i Grövelsjön vid tillfälle men rör mig mycket ute i skogen annars.

Någpn som har lite tips på packning, klädsel, osv? Det enda jag hört är att det kan vara rysligt kallt och kan regna och blåsa på toppen. Hypotermi är ju inget att leka med precis.

Bör man åka med en guidad tur eller är det lätt att ta sig dit själv?
 
Hej, du åker enkelt dit kollektivt från Tokyo. Finns massa små hotell nere i byn.

Vandringen är mer eller mindre stenlagd med massa tehus längs vägen.
På sommaren är det inga problem, själv gjorde jag det i pissväder på vintern när allt var stängt, dessutom i dåliga kläder. Det rekommenderas ej.... annars är det en fin tur. Du behöver troligen inget mer än normala vandringskläder.
/d
 
Du blir nog inte höjdsjuk på 3700m.
Mer andfådd blir du, men det finns ju skidliftar i alperna som går högre.
Är du känslig så får du huvudvärk, men du kan ju alltid vända om.

Det är en fin vandring!
 
Tänkte på eet där med försäkring nör man knatar uppför ett berg sådär. Om man skulle förolyckas under vandringen, klarar man sig med en vanlig hemförsäkring eller finns det andra man bör införskaffa? Vad jag hört så är det enda reseförsäkringar gör är att täcka upp självrisken i hemförsäkringen. Sen finns ju div tillägg inom själva henförsäkringen som täcker upp mer, har Folksam genom jobbet.

Och sett klätterturer där buss och guide och försäkring ingår. Nu vet jag inte om det ens är nödvändigt med en sån försäkring. Tror nån tur gick på 1700 sek.
 
Har inför alla mina höghöjdsresor utomlands konsulterat mitt hemförsäkringsbolag (IF) om restriktioner. Svaret har alltid varit att om olycka inträffar även på hög höjd så täcks det av försäkringen, och att vandra i berg klassas inte som något "extremsportsutövande". Tänk bara på hur många dagar din hemförsäkring täcker vistelse i utlandet.
 
90 eller 45 dagar trtor jag, per resa. Folksam har ju utökat Resskydd mot en avgift, men jag ska kolla med Folksam. Snappade upp att man kan behöva flygas från berget om något allvarligt händer ( nu vet jag inte hur man tar sig ner om man stukar foten iofa, men är väl mer vid benbrott, huvudskador, osv) och att flygas ner är väl knappast billigt.

Det borde ju anses som lite riskabelt att ta sig uppför ett berg även om det inte involverar rep och ren klättring. Men kan ju anta att de försöker hitta skäl att inte betala ut pga olika skäl...

Finns det några bra sätt att återhämta salt och sånt? Bara dricka vatten är ju ingen lösning. Finns div "sportdrycker" men det innebär ju extra vikt och plats. Torrvariant av resorb?
 
Att knatta upp for Mt Fuji ar inget sa tekniskt svart. Det ror sig om runt 1500 till 1900 hojdmeter, lite beroende pa vilken led du gar, av relativt konstant lutning. Du kan ju givetvis starta pa annu lagre hojd, men det ar det endast en minoritet som gor. De finns de som vandrar fran kusten, dvs fran sea to summit. Du behover inte guide.

Kommer du att ga under sasong, fran slutet av juni till slutet av augusti sa kommer du inte vara sjalv. Under vissa tider sa kommer det vara mycket folk pa leden, sa mycket att du kan fa vanta. Det finns toalett (ha med dig mynt) och stugor med mat, dryck och sovplats per sa manga hojdmeter. Vid dessa stugor finns det ocksa bord och bankar ute att vila vid. Vila inne i stugorna vill de inte att du gor utan att kopa nagot.

Ja, det kan vara kallt, men det kan ocksa vara relativt varmt ocksa. Jag har varit uppe pa toppen i kortbyxor och kortarmat och samtigt svettats. Jag har ocksa varit uppe efter konstant regn, runt nollan, och med 20-25 m/s och frysit mer an jag nagonsin gjort. Jag vill dock inte ga sa langt att saga att vadret ar mer nyckfullt pa Mt Fuji an nagon annanstans.

Sa avslutningsvis, hur svart ar det att knata upp? Som sagt var, inte svart alls fran ett tekniskt perspektiv. Du behover ingen erfarenhet som sadan. Vad som hjalper ar om du ar nagorlunda valtranad, och att du inte har nagot emot enformig vandring. Mt Fuji ar ett trakigt berg som gor sig battre pa avstand. DOCK, det ar Japans hogsta berg sa visst....Jag har sjalv varit upp tre ganger. Angaende hojdsjuka sa ar det individuellt sa det gar inte att saga nagot, speciellt pa "sadan lag hojd". De finns dock de som far huvudvark. Det ar dock inte farligt pa nagot satt pa denna hojd. Du kommer att se allt fran barn till 75-aringar.

Bara fraga pa da jag sakert missade att besvara nagon fraga.
 
Att knatta upp for Mt Fuji ar inget sa tekniskt svart. Det ror sig om runt 1500 till 1900 hojdmeter, lite beroende pa vilken led du gar, av relativt konstant lutning. Du kan ju givetvis starta pa annu lagre hojd, men det ar det endast en minoritet som gor. De finns de som vandrar fran kusten, dvs fran sea to summit. Du behover inte guide.

Kommer du att ga under sasong, fran slutet av juni till slutet av augusti sa kommer du inte vara sjalv. Under vissa tider sa kommer det vara mycket folk pa leden, sa mycket att du kan fa vanta. Det finns toalett (ha med dig mynt) och stugor med mat, dryck och sovplats per sa manga hojdmeter. Vid dessa stugor finns det ocksa bord och bankar ute att vila vid. Vila inne i stugorna vill de inte att du gor utan att kopa nagot.

Ja, det kan vara kallt, men det kan ocksa vara relativt varmt ocksa. Jag har varit uppe pa toppen i kortbyxor och kortarmat och samtigt svettats. Jag har ocksa varit uppe efter konstant regn, runt nollan, och med 20-25 m/s och frysit mer an jag nagonsin gjort. Jag vill dock inte ga sa langt att saga att vadret ar mer nyckfullt pa Mt Fuji an nagon annanstans.

Sa avslutningsvis, hur svart ar det att knata upp? Som sagt var, inte svart alls fran ett tekniskt perspektiv. Du behover ingen erfarenhet som sadan. Vad som hjalper ar om du ar nagorlunda valtranad, och att du inte har nagot emot enformig vandring. Mt Fuji ar ett trakigt berg som gor sig battre pa avstand. DOCK, det ar Japans hogsta berg sa visst....Jag har sjalv varit upp tre ganger. Angaende hojdsjuka sa ar det individuellt sa det gar inte att saga nagot, speciellt pa "sadan lag hojd". De finns dock de som far huvudvark. Det ar dock inte farligt pa nagot satt pa denna hojd. Du kommer att se allt fran barn till 75-aringar.

Bara fraga pa da jag sakert missade att besvara nagon fraga.
Tack för svar :)

Jag läste något om att får man symtom som huvudvärk där uppe ska man gå ner igen för man kan stryka med om man fortsätter.

Nu har jag inte varit högre än 2400 meter så vet inte om jag hade reagerat.

Jag är ganska frusen av mig så är det risk för kallt tar jag gärna långkallingar på mig.

Har du bott på sånna stugor varje gång?

Nu har mina köngor gått åt så har bara ett par vinterkängor. Vet inte om de är dugliga mot stukning och regn och sånt dock. Ksnske lite för varma.
 
Tack för svar :)

Jag läste något om att får man symtom som huvudvärk där uppe ska man gå ner igen för man kan stryka med om man fortsätter.

Nu har jag inte varit högre än 2400 meter så vet inte om jag hade reagerat.

Jag är ganska frusen av mig så är det risk för kallt tar jag gärna långkallingar på mig.

Har du bott på sånna stugor varje gång?

Nu har mina köngor gått åt så har bara ett par vinterkängor. Vet inte om de är dugliga mot stukning och regn och sånt dock. Ksnske lite för varma.
Jag vill ogarna rada dig gallande hojdsjuka da jag inte ar speciellt kunnig pa detta. Om du gar under sasong sa kommer du inte vara ensam pa berget, langt ifran. Sa fran den aspekten sa har du inget att oroa dig for. Du kommer att se vissa som har med sig "luftflaskor". Jag har min egen asikt ang dessa men ar du intresserad att kopa sa brukar det heta "sanso-kan" i Japan. Saljs i det flesta friluftsbutiker och kostar val kanske runt 700/800 yen.

Skor/kangor ar val ocksa individuellt. Jag gar sjalv i trailrunners och du behover inget mer an det. Jag skulle nastan fundera pa vanliga gympaskor, aven om det kan bli kallt om det regnar. Var dock medveten om att du nog kommer fa sand i skorna resp att de kan bli lite smutsiga da det ar lavasand. Da det ar sa manga som traskar uppfor Fuji sa kommer du att se alla varianter. Vissa samre an andra givetvis.

Jag har inte bott i stugorna da jag alltid har gatt efter sasongens slut. Vad jag har last och hort ar att manga inte rekommenderar det da det ar mycket spring och valdigt trangt. Men som sagt var jag har ingen egen erfarenhet.
 
Vad kan du rekommendera i strumpväg när man går i sådan terräng?

Jag har mest gått relativt raka sträckor, det här är ju uppför och sen nerför.

Sist jag gick väldigt långt nerför fick jag blåsor på tårna. Kan ha berott på dåliga skor iom att jag tog spjärn mot skon i backarna.

Har ett gäng tunnare syntetstrumpor men tror inte det är s.k liners. Köpt på typ Dollarstore när jag letade icke bomull.
 
Jag kan beratta vad jag har pa mig pa fotterna, men til syvende og sidst sa ta det som passar dig. Jag tycker inte du behover nagot speciellt for just Mt Fuji. Vissa rekommenderar laga damasker (gaiters) for att undvika att fa skorna fulla av sand/smasten, men jag har det inte.

Hursomhelst, jag har alltid tva par strumpor pa mig. Ett par tunnare och ett par nagot tjockare. Nagon ullkombination. Utanpa det har jag som sagt var trail runners. Om det inte ar sno pa beget, da har jag ett pa styva kangor med stegjarn, vilket ar ett maste. Det ar dock ovanligt med sno fram till borjan av september.

Da Mt Fuji ar sa otroligt valbesokt under sasongen sa har folk pa sig allt mojligt, fran dyraste arcteryx-kladerna till gympadojor och soppasar. Skalkangor ar dock inte speciellt vanligt, men det ar inte vanligt alls i Japan.

Har har du lite bilder pa folk som promenerar upp.
https://tinyurl.com/ycxdxtet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jo_jo Bestiga Hvannadalshnjúkur i början av augusti Trekking 1
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
lasse78 Klädråd Mt Fuji Trekking 13
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...