Grand Canyon upp och ner på en dag

Hej alla!
Jag behöver synpunkter av er som vandrat upp och ner i CG på en dag. Vi åker dit i början på maj och hade velat få plats på Phantom ranch men det är ju omöjligt. Nu är tanken att vi ska starta kl 04 och ta oss ner till floden och vila och bada en stund och sedan ta oss upp igen. Är detta önsketänkande eller möjligt? Vi kommer att ladda med kolhydrater och gott om vatten och vi är i god form bägge två. Är det någon som gjort denna vandring? Vi startar från Bright angel trail och ska ta samma väg tillbaka.
Tacksam för input :)

Mats
 
Om det är stigen som startar vid South rim och går via Indian Gardens är det fullt görbart med en ostbaguette, en vattenmelon och 1 liter vatten, iaf för 30 år sedan.
 
Hej alla!

Jag behöver synpunkter av er som vandrat upp och ner i CG på en dag. Vi åker dit i början på maj och hade velat få plats på Phantom ranch men det är ju omöjligt. Nu är tanken att vi ska starta kl 04 och ta oss ner till floden och vila och bada en stund och sedan ta oss upp igen. Är detta önsketänkande eller möjligt? Vi kommer att ladda med kolhydrater och gott om vatten och vi är i god form bägge två. Är det någon som gjort denna vandring? Vi startar från Bright angel trail och ska ta samma väg tillbaka.

Tacksam för input :)



Mats



Jag har inte gjort det själv men det är ju en del som gör det på en dag. Ett alternativ är ju att vara med på utlottningen av övernattningstillstånd dagen före. Är ni där innan de öpnnar så får ni ett tillstånd. Jag gjorde så (gick South Kaibab trail ner, tältade på Phantom Ranch, och gick Bright Angel trail upp).
 
Att gå ner på en dag och upp igen är fullt möjligt men jag rekommenderar det inte. Grand Canyon är så fantastiskt, gick från South Rim till North Rim i 4 dagar och det var värt varenda krona. Vi var 5 personer och en guide, en upplevelse för livet helt enkelt. På vägen upp till North Rim är betydligt mindre folk och så har du möjlighet att se vackra Ribbons Falls. Man missar helt enkelt mycket när man gå ner och upp på 1 dag. Vi träffade på en vältränad kvinna som ställde sin bil vid North Rim och gick ner & upp till South Rim på en dag, övernattade vid South Rim, tidigt på morgonen gick hon tillbaks till North Rim. När vi åt frukost vid Indian Garden Campground såg vi skuggan av henne swisha förbi. Hon måste har startat väldigt tidigt på morgonen med tanke att vi väcktes redan tidigt för att undvika den värsta hettan.
Mvh Veni
 
Hej alla!
Jag behöver synpunkter av er som vandrat upp och ner i CG på en dag. Vi åker dit i början på maj och hade velat få plats på Phantom ranch men det är ju omöjligt. Nu är tanken att vi ska starta kl 04 och ta oss ner till floden och vila och bada en stund och sedan ta oss upp igen. Är detta önsketänkande eller möjligt? Vi kommer att ladda med kolhydrater och gott om vatten och vi är i god form bägge två. Är det någon som gjort denna vandring? Vi startar från Bright angel trail och ska ta samma väg tillbaka.
Tacksam för input :)

Mats

Det bör inte vara något problem för er om ni är i god form, speciellt inte om ni startar så tidigt.

Själva vandringen är väl inte något exceptionellt, anser jag. Men visst, kul att se floden.
 
Tack för era svar! Det känns tryggt att veta att andra gjort det före oss. Även om det var 30 år sedan ;). Vi provade en lite del förra året och stigen ner var jättefin. Vi hade gärna gjort det på längre tid men det var omöjligt att få boende på Phantom range.
Jag skriver om upplevelsen när vi kommer hem om ett par veckor.
Mats
 
Vi har också gjort det för en massa år sedan. Vi tänkte att vi vänder efter en tredjedel av tiden (gick i dagsljus vid påsk), och kunde utan problem äta våra medhavda jordgubbar vid floden.
God tur!
Lotta
 
En blåsa.

Ja, då var det klart. Vi startade kl 05 från Bright angel Trail. Svart ute och runt 0 grader. Soluppgången var fantastisk! Det behövs inte mycket vatten på väg ner. Det finns på tre ställen. Indian Garden var också väldigt vacker. Det tog 4 timmar ner till Coloradofloden. Det var iskallt men det var skönt att doppa fötterna iallafall :). Vägen upp tog 8 timmar. Det viktigaste är ju att det finns gått om vatten från Indian Garden och tillbaks. Stigen är väldigt tydlig och helt omöjlig att missa. Största "problemet" var värmen men det fanns skuggiga partier också.
Slutsatsen är väl att den är lätt att gå även för måttligt tränade personer. Soluppgången var magisk och jag skulle göra om det om jag har vägarna förbi.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...