Gissa position i Halland

Här kommer en bild

som kanske är svår men ni är ju duktiga.

Var?

Thure
 

Bilagor

  • aIMG_1504.jpg
    aIMG_1504.jpg
    130.7 KB · Visningar: 260
År 1346 låter osannolikt.
Det var Kung Karl den elfte som beordrade bönderna att gräva diken på de "vägar" som gick över deras ägor, för han hade tröttnat på att vada fram på usla vägar när han reste runt i landet.
Men han levde på 1600-talet och det är från den tiden vi började få regler om hur vägarna skulle skötas.
Mil-stenarna tror jag inte kan vara från före 1600-talet, men rätta mig om jag har fel./LG.
 
År 1346 låter osannolikt.
Det var Kung Karl den elfte som beordrade bönderna att gräva diken på de "vägar" som gick över deras ägor, för han hade tröttnat på att vada fram på usla vägar när han reste runt i landet.
Men han levde på 1600-talet och det är från den tiden vi började få regler om hur vägarna skulle skötas.
Mil-stenarna tror jag inte kan vara från före 1600-talet, men rätta mig om jag har fel./LG.

Där står nog med all säkerhet 1846..
 
Ledtråd

Här en lite retusherad bild på stolpen intill milstenen. Platsen strax söder om orten som är suddad.

Thure
 

Bilagor

  • aIMG_1505.jpg
    aIMG_1505.jpg
    76.7 KB · Visningar: 291
Gunnarp!
Har du anknytning till gunnarp?

By the way, har tänkt att köpa en ny paddel som inte är så bredbladig som den jag har nu till kajaken.
Är sugen på att köpa en smal vinge men tvekar, därför att jag har läst att man behöver hjälp av en instruktör för att lära sig tekniken och så allvarligt tar jag inte på paddlingen.
Du har ju vinge Thure, går det att lära sig på egen hand? /LG
 
Gunnarp är rätt

Tror att du med fördel börjar själv med vingpaddel. Studera YouTubefilmer och filma dig själv i kajaken eller låt någon annan filma.

Min anknytning till Gunnarp är bara att jag passerat tre gånger på Inlines och bilden tog jag vid en tur i år. Fin väg upp i Ätrans dalgång.

Min mormor var uppväxt i Mårdaklev (hon levde senare i Tungelsta söder om Stockholm). Jag tror inte jag har några släktingar i Mårdaklev.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.