Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har satt ihop ett polersystem för skaft av lite olika skivor, medel, vax. Före är handslipat till ca 1300 korn och behandlat med linolja och terpentin som fått torka/härda.

Riktigt snyggt trä och jobb i övrigt! Men jag är lite nyfiken på hur du har resonerat kring tjockleken på bolstret? Med ett så tjockt bolster hamnar pekfingret så långt ifrån eggens början att det är att jämföra med en ricasso på uppemot centimetern utifrån vad jag kan se på bilderna.

/ Morgan
 
Riktigt snyggt trä och jobb i övrigt! Men jag är lite nyfiken på hur du har resonerat kring tjockleken på bolstret? Med ett så tjockt bolster hamnar pekfingret så långt ifrån eggens början att det är att jämföra med en ricasso på uppemot centimetern utifrån vad jag kan se på bilderna.

/ Morgan

Tack. Ja, guarden är tjock. 10 mm, och konsekvensen blir som du säger. Kniven är en gåva till en vän som gillar sådana här detaljer och inte är så insnöad som vi på dessa saker. För eget användande hade jag gjort en annan lösning. Å andra sidan är kniven framförallt en flåkniv, så handikappet är begränsat ut den aspekten. Däremot inser jag i efterhand att 8 mm guard hade blivit snyggare, passat in bättre i förhållande till resten av kniven.
En positiv sak med den tjocka guarden är att balansen blivit perfekt i kniven. Hade jag skippat guarden så hade jag fått borra ur tången mer.
 
Nu in i -30 grader över natten, för att minska restaustenit och öka hårdheten. Fortsättning följer.
 

Bilagor

  • DSC_1930.jpg
    DSC_1930.jpg
    46.7 KB · Visningar: 346
Anlöpt två gånger på 185-190 grader. Nästan zero ground, och fulpolerad (dvs några grovrepor kvar i bakgrunden).
 

Bilagor

  • DSC_1935.jpg
    DSC_1935.jpg
    39.7 KB · Visningar: 309
  • DSC_1933.jpg
    DSC_1933.jpg
    33.4 KB · Visningar: 313

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.