Tältkåta

Är det någon här som har koll på skillnaden mellan Helsport Varanger 8-10 och Helsport Nordmarka 8-10?
Priset skiljer sig nämligen rätt mycket.

När jag köpte mitt Helsport Dividal 8-10, jämförde jag också mot Varangern (Misstänker att Nordmarka är budgetalternativet nu när man har de nya ingångspartierna). Då fann jag inget annat som skiljde mellan Varangern och Dividal förutom att man det inte fanns fästen för innertält i Dividal-tältet och att topphatten kunde justeras inifrån på Varangern. Jag missade dock Varangern (utförsäljning) och fick nöja mig med Dividal-tältet. Men jag var lika glad för det. För att fixa fästen för ett innertält kostade mig typ 60 spänn och en kvarts jobb och behöva justera topphatten utifrån går an.
Om det är skillnad på dukarna numera vet jag dock inte. Men är det bara innertältet och topphatten som det skiljer, hade jag köpt budgetversionen.
 
Vet bara att "Nordmarka" är XXLs "eget" namn på Helsport av billigare modell. Det brukar vara PU belagd väv istället för siliconbelagd osv.


..sent using tapatalk
 
innertält i tältkåta

Jag vet att det diskuteras innertält i tältkåtor från tid till annan i den här tråden. Jag har ett Tentipi Zirkon 9 bp. När kåtan används till familjecamping är det en bra ide med innertält tycker jag. Jag vill ha det bästa av två världar och ha en del av tältet utan innertält så man kan gå in med skor och slabba runt lite utan problem. Det utesluter tentipis egna alternativ. Jag har provat popuptält och diverse olika innertält från andra tält med olika resultat och livslängd. Nu har jag skaffat ett innertält från Sibley och cancascamp.se och ska testa det i kåtan under sommaren. Jag har gjort en liten youtubevideo som visar hur det ser ut på plats i fall någon är intresserad.

https://youtu.be/PU59j4srZIA
 
På Helsports kåtor är innertält och golv separat. Man kan således ha del av golvet bortvikt och komma gå in med sina skor i innertältets värme utan att slabba ner tältgolvet.

Med förevisad modell verkar det som om tältkåtans rymdkänsla försvinner lite med uppdelade rum osv. Men kanske kan vara bra om man ska vara ute länge och vill ha ett eget litet krypin eller stuva undan saker i.

Hur gör ni/kommer ni göra på den kallare årstiden med värmekälla osv? Får man plats med kamin med denna variant?
 
Senast ändrad:
När det blir kallare och krypen försvinner så försvinner även innertältets fördelar....tycker jag. jag kan dock köra med en liner i mitt tält så all kondens hamnar på ytterväggen.
 
Har en frågeställning är:

Har ett Luxeoutdoor F8, som jag funderar på att köra med 1-3st vandringsstavar som mittstång istället för en egen stång ala tenttipi.

Har ihopkopplare så att rätt längd uppstår och har kört med detta förut.
Jag tycker att 3st vandringsstavar av god kvalite borde vara lika starka som en avsedd mittstång...vad tror ni?
Ska användas i fjällen för 3 personer...därav frågan...skogen, inga problem.


DSC05367.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC05368.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
 
Senast ändrad:
På Helsports kåtor är innertält och golv separat. Man kan således ha del av golvet bortvikt och komma gå in med sina skor i innertältets värme utan att slabba ner tältgolvet.

Med förevisad modell verkar det som om tältkåtans rymdkänsla försvinner lite med uppdelade rum osv. Men kanske kan vara bra om man ska vara ute länge och vill ha ett eget litet krypin eller stuva undan saker i.

Hur gör ni/kommer ni göra på den kallare årstiden med värmekälla osv? Får man plats med kamin med denna variant?

Rymdkänslan försvinner men barnen uppskattar att ha ett eget krypin. Dock är det ett luftigt ljust tyg så jag upplever det inte klaustrofobiskt som jag gjort med andra lösningar med tex svart myggnät. Min kamin har rökröret i bakkant och jag tror inte att det skulle vara något problem att kombinera den med det här innertältet. Kaminen är lite overkill så här på sommaren tycker jag. Vi kör med en heatpal och det funkar alldeles utmärkt. Öppen eld är nog inte aktuellt med det här innertältet.
 
Med öppnade ögon...

Förstår inte riktigt hur jag har lyckats ignorera tältkåtor genom åren, men bättre sent än aldrig som man säger :). Inser att någon av alla modellerna som nämnts kan vara perfekt istället för ett 3-manna tält som jag känner behovet av.

Så skulle behöva eran hjälp med att "hitta" vad som kan funka för mig :).

Behov och frågor.
* Användas framförallt i fjällmiljö under snöfria månader, det ska klarar vindexponerade förhållanden.
* Utrymmesmässigt sett ska det klara två vuxna samt större hund, och det ska finnas lite space över. Ryggsäckar ska kunna förvaras på utsidan om innertältet.
* Så lätt som möjligt utan att göra avkall på punkt 1.

* Måste man resa ytter och innerdelarna separat?
* Hur bra är detaljarbetet, sömnad, dragkedjor, fästen mm?
* Egna erfarenheter från användande i framförallt fjällmiljö?

Tittade och läste lite om Sil Hexpeak F6 och även vintermodellen. Utan att veta mer eller bättre om andra märken så "såg" den modellen/storleken ut att vara något i min smak, att också möjligheten att byta ut innertältet till ett singel om man vill det :)

//A
 
Kan tipsa om att xxl har rea på helsport kamin. Fick hem min idag och proveldat. Ser bra ut. uploadfromtaptalk1468433621337.jpg
Kostar drygt 3000:- rostfri kamin.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...