Tältkåta

Elda hela natten

kan väl funka i ett militärtält med eldvakt men annars är väl rejäla sovsäckar och liggunderlag bättre för nattsömnen. Med kamin kan man minska lufttillflödet och få glöden att räcka längre eller köra med dieselkamin.

Träffade för ett antal år sedan en man som byggt flera hyddor i Nackareservatet där han bodde permanent. Han lärde sig mer och mer för varje hydda han byggde. Den senaste upplagan hade en enkel murad öppen spis som magasinerade värmen.

Att stapla en stenmur runt kaminen skulle kunna vara en variant. Helst skulle man ha vatten eller sten runt skorstensröret där mycket värme finns. Båtkaminer brukar ha luftintaget till kaminen som ett yttre rör utanpå skorstensröret.

Thure
 
Angående golv

i Tentipis 7:eek:r så har vi en ca 10 år gammal Toppjakt dvs föregångaren till dagens Safir. På den modellen så knappar man fast botten i den gröna kjolen på yttertältet som man straffar in mot mitten av kåtan med upp till 16 tältpinnar en i varje hörn samt en mitt på varje våd.
Bottenvåden/sektorn mot dörren brukar vi inte använda utan viker in den så att man kan gå in i kåtan och ta av sig skrona där. Inte helt lyckad lösning det kan komma in myror och ibland mygg den här vägen om man inte är noggrann med att lägga packning som tynger ned tältbotten där den ligger ovanpå kjolen. Diametern på den undre delen av kåtan kan varieras lite med sträckningen utåt i hörnen. Vettigt att kjolen ligger ett par dm omlott så att eventullt vatten kan följa kjolen en bra bit in under tältbotten så att det inte kan rinna in regnvatten ovanpå tältbotten.

Jag har funderat på att i stället fästa med ett blixtlås hela vägen runt påsytt mitt på den del av kjolen som vätter nedåt men inte kommit till skott.

Thure
 
Senaste kåtaprojektet...

...är en kåta som skall få stå uppe året om på gården, att använda som 'gästrum'/rökkåta/smitautochlyssnapånattregnetfristad:)

Mha Google Sketchup och en av Julas 180gr/m2-presenningar för 279:- har jag gjort en billig, lättgjord och slittålig kåta....som vi hittills har sovit 5 nätter i, yngsta dottern och jag...

Presenningen är 5x8m, kåtan blir då 2,3m i radie och 3,25m hög om man utnyttjar max av presenningen enligt nedan.
Lavvu012.jpg


Lavvu013.jpg


Sidorna som sammanfogas görs det medelst 2 rader av hål på varje del och korta pinnar som lås.
12 furustänger ca 4,3m.

Lavvu015.jpg
 
Stilrent

bygge.

Kalkylen över hur du kom fram till storleken på kåtan försod jag inte vid en hastig genomläsning. Har du ritning till dörren?

Thure
 
Kalkylen över hur du kom fram till storleken på kåtan försod jag inte vid en hastig genomläsning. Har du ritning till dörren?

:) Halva långa måttet på pressen blir radie på cirkeln=längden på ytterväggen på kåtan, i detta fall 4m.
Cirkeln ritas upp så centrum läggs mitt på långsidan och 4 m in efter kortsidan, för att maximera materialet.
Ytterkanten på "pajsegmentet" som då blir resultatet, här 14,6m, blir omkretsen på kåtan i rest läge.
Radien på kåten blir då r = O/pi/2 = 14,6/3,14/2 = 2,3m.
Pythagoras ger sen höjden, kvadratroten ur 4*4-2,3*2,3 = 3,25m.

Bredden på dörren beror på avståndet mellan stängerna vid dörren - tvärslåarna bör nå över dessa. Höjden görs bekväm:)
 
Inte speciellt snygg MEN jäkligt cool! Helrätt projekt. Kanske något för tomten (och reta grannarna). Behöver man hålla 4.5 till tomtgräns med tält?

Kör DU bara med öppen eld eller blir det även kamin?
 
Inte speciellt snygg MEN jäkligt cool! Helrätt projekt. Kanske något för tomten (och reta grannarna). Behöver man hålla 4.5 till tomtgräns med tält?
Kör DU bara med öppen eld eller blir det även kamin?

Nä, presenningen är ju inte särskilt vacker:) helst hade vi haft riktig tältduk i b/p men då blir kostnaden och framför allt hållbarheten över tid helt annan.
Förutom det estetiska så är ljudnivån i regn största nackdelen med såna här plastpresenningar...
Ang eld så får vi se om det blr kamin längre fram, har en överskottskamin som vi kan använda.
 
Pvc

press är ett alternativ men då blir det rejält mörkt inne i kåtan.

Det torde bli tyst både vid blåst och regn. Biltema och CO har haft prisvärda PVC-pressar.

Thure
 
Spännande koncept...

Blev inspirerad att göra något mer permanent baserat på detta vid scoutstugan. Kanske kan man få Äventyrarna att tända till på ett dyligt projekt... Men i så fall får det bli en grön press...:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.