Torkning/förvaring av vattenfilter?

Jag köpte ett enklare vattenfilter - Sawyer Mini - och har använt det vid några tillfällen.

Jag har bakspolat och sköljt med rent vatten precis enligt bruksanvisning.

Det jag funderar över är den fukt som faktiskt blir kvar i filtret. Både "inlopp och utopp" är ju väldigt små. Finns det inte risk för att det börjar växa otrevligheter inuti filterkroppen och isåfall finns det något man kan göra för att undvika att så sker?

Givetvis förvarar jag filtret öppet och luftigt.

Uffe
 
Dra i en droppe klorin i ett glas och sug till det smakar

Sen när du använder filtret så smakar det salt dom första munnarna.

Detta då kloret brutits ned till salt ,salt har ingen påverkan på filtret...annars skulle saltvatten problemet vara löst
 
Enligt Sawyer kan/bör du backspola med klorlösning (ca 5 ppm - en vattenreningstablett enligt instruktion, eller två matskedar klorin i en liter vatten). Skölj inte efteråt.

Sawyer hävdar även att det är praktiskt omöjligt att torka filtret. Det tar så lång tid innan det torkar att det är lönlöst att försöka. Därför behöver du inte heller förvara det öppet, men det gör jag ändå.
Skaka ur det fria vattnet ur inloppet och lägg sedan filtret på förvaring.

Jag upplever varken klor- eller annan smak när jag följer dessa instruktioner.

Sawyer har två hemsidor av någon anledning. På den ena framgår allt detta i FAQn.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...