Grottkryparkompis

Hej!
Tomas heter jag och är nyfiken på det här med speleologi och grottkrypning, men skulle vilja testa det en gång eller så först innan jag går med i något förbund. Jag undrar om det finns någon speleolog som skulle vilja ta med sig mig på en tur ner i en grotta och berätta mer om själva företeelsen? Jag bor i Haninge, men kan ta mig vart än SL finns representerat.

Jag är relativt välbyggd och är van att röra mig. Skriv här eller PM:a mig så kan ni få telefonnummer och kontaktinformation.

Hälsningar
Tomas
 
Hej hej!

Jag bor också i Haninge. Det finns en del grottor runt stockholm. Ingen av de riktigt stora tyvärr.

Klövbergsgrottan är kanon. Ligger öster om Handen, vid Drevviken. Det är bara att ge sig dit och klänga järnet. Riktigt roliga passager! Tag med ett snöre så ni hittar ut, för rätt som det är befinner man sig läskigt långt inne i berget. Hjälm och knäskytdd rekommenderas. Ingen fallrisk.

Tyvärr är det som med det mesta friluftslivet - man ska ha bil för att komma ut. Så längre än Klövbergsgrottan kommer vi kanske varken du eller jag, haha.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...