Tips på hundfoder önskas

avslutad210712

Gäst
Tack för alla tips. Skall pröva något/några av fodren som jag fått förslag på och se hur hunden mår av dem. Valde att köra med samma foder som han fått tidigare av den ankla anledningen att jag inte ville att han skulle må dåligt uppe på fjället.

Hade en vorsteh förut och han gav jag aldrig foder utan gjorde maten själv framförallt eftersom jag då visste vad hunden fick i sig. Problemet är dock att bära med sig eget foder ute på fjället i värmen på sommaren. Det enda färdigtillverkade fodret han åt var en typ av (finsktillverkade tror jag) korvar som jag blandade ut med ris eller makaroner. Det fodret var rätt dyrt och försvann rätt fort från butikerna.

Om man skall göra eget foder så funderar jag på vilken typ av "energi" som är bäst för hundar. Skall man ha mycket kolhydrater eller är det fett som gäller för en hund?
 
Ska vandra med hunden i sommar och funderar över vilket foder jag ska ge honom. Funkar ju såklart att ta med det vanliga torrfodret, men kanske bättre med mer energirikt och samtidigt lättare alternativ.

Har varit inne på frystorkat (men en del spannmål i):
http://www.fodax.se/hundfoder.asp?se=nu-frystorkat
http://orijen.se/dog-food/freeze-dried-dog-food/

och läste även om torkade burgare som någon här på utsidan skrev om
http://www.bravodjurfoder.se/produkter/torkade-burgare-12952769

Sen fick jag tips om Adult eller Power från
http://fourfriends.info/dogfood.html

och sen finns ju Lone Star som skrivits om här i tråden tidigare... Var ju ett tag sedan denna tråden var i farten, kanske finns andra/bättre alternativ som ni vill tipsa om nu?
Vad ger ni era hundar när ni vandrar?

Läste i en annan tråd här att frystorkat kött kan vara farligt för hundar, kändes ju inte alls aktuellt att ge honom då, men det kunde även ha koppling till att ursprungslandet var Kina.
 
En tanke

Funderade på om man kunde göra egna torkade burgare som enportioner.
Om man hittar ett bra high-energy foder (torrfoder) som blötas upp och torkas igen, om kvalitén håller. också kan man tillsätta mer ingredienser.
Smidigt med enportioner som hunden kan få tugga på en stund eller blötläggas innan utfodringen.
Kan anpassas till att minimera packvolymen.
 
Är det då inte bättre att göra sitt eget foder om man ska torka? typ torka kött och grönsaker till hunden och har sedan med tillsatser som vitaminer osv.
Kör man med torkad mat och inte blötlägger innan man ger utan har en skål med vatten bredvid få man inte missa att ger lite mindre då maten sväller upp i magen sedan.

Jag själv funderar också hur jag ska göra på resorna, på de korta 2 till 4 dagars resor ska jag ger färskfoder och egengjort mat då jag kommer att köra det i vardagen (väntar just på en hundvalp) och då slipper hunden vänja om sig. Men för de längre turer kommer det nog bli torrfoder, lite torkade saker som kycklinghjärtor och liknande, och sedan eventuell lite fryst färskfoder som samtidigt ska fungera som en kylklamp i packningen för att hålla min mat fräsch.
Som jag förstått är det dock viktig att hunden vänjer sig på torrfoder innan resan så man inte ger det första gången under resan när kroppsarbetet är som störst och en "pajad" mage kan avsluta hela resan.

Vilka sorter det kommer att bli vet jag inte riktig än, ska nu i början köra med olika sorter från Bravo och Magnusson Hundfoder då det är det som uppfödaren använder och rekommendera. Nu närmsta månaderna ska jag ändå inte på några längre resor utan bara korta vandringar och då funkar det ju med Bravo färskfoder för mig så länge. Sedan kommer jag även vara en del på paddelturer då hunden sitter i en transportkajak som jag drar efter mig och i den kommer jag ha mycket plats för mat osv - vill säger då är det inte heller några problem att få med maten.
 
Tack för era svar!

Clashas: ja det hade varit smidigt ur packningssynpunkt! Men frågan är om det verkligen finns nåt torrfoder som skulle bibehålla sin kvalitet om man först blötlägger och sen torkar igen, känns tveksamt? Har man väl blött upp fodret har det ju inte så lång hållbarhet. Jag har i alla fall inte tillräckliga kunskaper för att vara säker på att jag då ger hunden bra mat på vandringen. Men vore intressant att lära sig mer!

Fuchs: jo det vore bättre att torka själv, men jag har aldrig torkat mat ens till mig själv och vill hellre vara försökskanin själv först i så fall än att låta hunden vara det ;-) Och det kräver ju en del kunskap så att man inte står med ett halvfoder i slutändan istället för ett helfoder.
Ja, oavsett vilken mat man tänker ge så är det viktigt att man gett hunden detta innan så att man vet att det funkar. Väldigt trist att ha en hund med dålig mage på vandring...
Säkert kommer du att ta det försiktigt med din valp och att det är jag som missförstått din text, men en kortare tur på 2 till 4 dagar är för långt i år. I alla fall om du tänkt vandra en bit på dagarna. För en valp är det självklart bra att vara ute mycket (och att få lära sig åka kanot) och röra på sig, men inte utöver lekar och små, korta rastningsrundor. Man ska inte tänka motion eller promenader/vandringar på det sättet innan de fyllt ett år. Hursomhelst, roligt med valpköp och lycka till! :)

Här är tråden där de pratade om att det är något lurt med att ge hundar torkat kött, därav att jag blev tveksam till om det är ett alternativ för mig och min hund egentligen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76032&highlight=hundfoder
 
Tack för länken, ska kolla igenom den.

Jag pratade just i dagarna med en tjej som har jobbat med hundar i 20år och är väldigt mån om att det ska vara bra och färsk mat osv. Och hon tipsade i alla fall just om det med torkad kött och att det skulle vara bra. Just när jag var hos henne så var hon färdig med en torkning av kycklinghjärtor som hon skär i bitar, torkar och sedan använder som hundgodis. De hundar hon just jobbade med då verkade gillar det i alla fall.

Det med 2-4 dagar och att det är för mkt nu är jag väl medveten om. Det var mera ett exempel hur det sedan kan ser ut. Jag har väldigt ofta just 4 dagar ledig och därför bli det många korta turer.
Jag kommer vilja vandra även i år dock kommer hunden då sitta i en väska som jag kommer att bära. Då bli det max 2 dagar så jag slipper bära allt för mkt. vid rasten eller på lätta vägar få hunden nog springer av sig lite men såklart inte motioneras.
Hur många månader den ska vara för att kunna springa lite längre verkar dock folk vara lite oense om och jag känner de som säger ett år och andra menar att man kan vandra lätt även tidigare än så - typ 9månader. Nåja jag ska såklart försöker att det bli så bra som möjligt för hunden - tack för att du påpekade detta en extra gång.
 
Ja min hund har också fått torkat kött i olika former som godis och han fullkomligt älskar det :) Så jag hoppas att det inte är själva torkningen som är problemet, utan snarare ursprunget. Men googlade lite snabbt förut och då verkade det som att det iallafall inte bara är med Kina som ursprungsland som bekymret funnits :-(

Jag hoppas du inte uppfattade det som kritik när jag skrev om valpar och motion, det var iallafall inte menat så! Jag visste ju inte hur mycket kunskaper du har om hund men jag uppfattade det som att detta kan vara din första?
Tycker det låter som en bra plan som du beskriver det!

Angående olika bud när man kan börja med mer motion så beror det ju en del på rasen också. Har man en väldigt stor hund t.ex. så är det för tidigt även vid ett år att gå långt. Hunden ska vara färdigväxt först. Jag vet en del som börjar ta med sin unghund när de själva är ute och springer t.ex. och säger att det går jättebra och att hunden tycker det är kul. Och det gör den säkert också, men dumt att riskera skador som visar sig först senare i hundens liv...
 
Hmm trist det med torkad kött om det är dåligt. fast här är det ju lika med olika bud, den ena säger att man helst inte ska ger torrfoder och att hundar få allergier osv, vissa foder som tex Pedigree ska vara dåliga då det finns hundar med trasiga magar pga maten osv osv - ja vem man än fråga så har alla sin egen uppfattning och det är typ bara den som är bra och man är typ korkad om man inte kör samma som den person men nästa person säger precis emot osv - inte lätt att veta vad som verkligen är bra :p


Nej jag uppfattade det inte som kritik och det är väl bara bra att man påpeka dessa saker för alla "nybörjare" så att det aldrig bli dåligt för hunden. Även om jag redan har läst och pratat om just detta tema flera gånger. Rätt bra att få lite olika inputt där också för folk har även olika uppfattningar och man få sålla bort de som är helt knäppar och ju fler man få ju bättre uppfattning kan man göra sig.
Jag ska skaffa en Dalmatiner och har t.ex stött på de som tycker att deras vuxna Dalmatiner har gått mycket när de promenerade i 5km... typ gamla tanter osv. Och då känner jag inte att jag kan ta till mig ngr tipps av dessa personer vad det gäller varken mat eller motion. Men det är just dessa personer som gärna skriver i olika tråder på facebook och liknande...
 
Nej det är verkligen inte lätt att veta vad som egentligen är bra, de flesta som ger sig in i diskussioner är ju så säkra på att just de har rätt som sagt :) Får kolla upp det där med torkat kött till hundar lite mer. Hundfoder är verkligen ett hett ämne som diskuteras i oändlighet på många forum...
Är uppvuxen med hund utan att egentligen ha lagt jättemycket fokus på vad de ätit. Så när jag köpte min nuvarande hund skulle jag göra "rätt" och bara ge honom det bästa! Efter att ha spenderat massor av tid i att läsa och lära så var besvikelsen rätt stor då det inte passade min hund... Vi provade "finmat"/bra torrfoder och färskmat och att göra eget, men han var kass i magen jämt och fick till slut problem med analsäckarna (tömdes inte ordentligt på naturlig väg eftersom han var lös i magen jämt)... Vet nu av erfarenhet att det inte luktar smultron när de töms i mattes sovrum på natten, hua!! Jag köpte då billig "skitmat" som finns på Konsum och plötsligt hade han perfekt mage!Så det har inte så mycket med olika uppfattningar att göra, det är vad som passar individen. Som tur är fick han mindre känslig mage med tiden och äter nu vadsomhelst.

Det är som du säger, man får lyssna på så många olika uppfattningar som möjligt och sedan bilda sig en egen... Och det man är säker på kommer man säkerligen få revidera vid ett eller annat tillfälle!
Hundar är liksom vi vanedjur. Om de bara brukar promenera runt huset så blir såklart 5 km plötsligt långt... Men det är ju upp till oss ägare att se till att de får den motion de behöver.
I vår familj har vi haft både taxar, yorkshireterriers, irländsk setter och tollare och även den minsta av dem har promenerat miltals utan några problem. Men självklart med olika förutsättningar.
 
Tack för vidare tips om hundfoder!

Kollade lite snabbt på nätet och såg att även "vanliga" hundägare till rena sällskapshundar ger SPF High-Energy Professional och är väldigt nöjda med det.

Alla dessa val... ;) Både kul och jobbigt samtidigt, hur mycket tid går egentligen åt till att välja??!? Bara för att börja vandra med övernattning med hunden så ska man välja passande tält, sovsäck, liggunderlag, foder m.m., m.m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
friluftsrookie Tips om ett trevligt tvprogram Hundsport 0
MatteZ Behöver tips hur hundskakeln ska vara placerad. Hundsport 1
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18
northdog Dragträning tips? Hundsport 5
bladglans Fjällvandra med hund - tips? Hundsport 2
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...