Lång jacka med ordentlig huva

Vad är det för skillnad på G3 och MKII? G3 har PU coating på insidan.

Edit: Antar att G3 står för Generation 3. Blir nog en sån.

Nu blir jag lite förvirrad. Jag ser inget om PU-beläggning och vill inte ha det. Var sjutton står det?

Ytterligare förirring. G3 är alltså nyare än Mk2?

[EDIT]
Mää! Jag är hopplös på att jämföra beskrivningar. Det står ju där klart och tydligt. Bra. Då är det Mk2 jag ska ha.


Material and care


65/35% polycotton. Wash in 40 degrees Celsius. DWR coated for better water resistance, PU coated for windproofing. The whole package breathes still very well.
 
Nu blir jag lite förvirrad. Jag ser inget om PU-beläggning och vill inte ha det. Var sjutton står det?

Ytterligare förirring. G3 är alltså nyare än Mk2?

[EDIT]
Mää! Jag är hopplös på att jämföra beskrivningar. Det står ju där klart och tydligt. Bra. Då är det Mk2 jag ska ha.


Material and care


65/35% polycotton. Wash in 40 degrees Celsius. DWR coated for better water resistance, PU coated for windproofing. The whole package breathes still very well.

Kan inget om PU. Berätta gärna varför du inte gillar det. Kommer gärna 10 EUR billigare undan om det är bättre. :)

Edit: Är också värdelös på att jämföra.
 
Polyuretan, det är väl det såna där tjockare regnställ brukar vara gjorda av. Och konstläder. Plast. Det är säkert bra och det är väl bara en tunn beläggning, men jag håller på att kämpa mig bort från membran och annat som får en att bli blöt innifrån. Jag vill ha en vindtät jacka som blir blöt om det mer än duggregnar. Tar hellre med mig en tunn regnjacka om det känns nödvändigt.

Även om beläggningen är tunn så måste den ju göra jackan tätare, annars skulle den ju inte hålla regnet ute. Misstänker att den då inte funkar så bra den varmare årstiden om man tenderar att svettas när man rör sig.

Usch, nu är jag grinig och besviken. Trodde jag äntligen hittat nåt som jag dessutom har råd med. :(
 
Om man år intresserad av modellen kan man söka på tyska tillverkaren köhler, eller kohler som det blir i engelsk tappning.

Sök på kohler smock. Varning för tusen träffar på möp-sidor men den finns i enfärgat också.
 
Det blev en begagnad Fjällräven Sarek för halva priset. Gillade främst huvan på den. Sedan kan den dubbla som en vår och höstjacka vilket möpprylarna kan vara lite för mycket för.
 
Jag är ute efter en anorak eller jacka för vinterhalvåret. Huvan är viktig. Den skall ge bra skydd mot vind. Jag vill gärna ha polycotton- eller bomullstyg. Hög vindtäthet och slitstyrka är högprioriterat. Fjällräven har bra kläder, med de är mycket dyra. Norröna Svalbard är inte alls särskilt dyr. Är det någon som har erfarenhet av den?
 
Jag är ute efter en anorak eller jacka för vinterhalvåret. Huvan är viktig. Den skall ge bra skydd mot vind. Jag vill gärna ha polycotton- eller bomullstyg. Hög vindtäthet och slitstyrka är högprioriterat. Fjällräven har bra kläder, med de är mycket dyra. Norröna Svalbard är inte alls särskilt dyr. Är det någon som har erfarenhet av den?

Jag har en Norröna Svalbard bomullsanorak, köpt i våras för ungefär en tusenlapp på rea. Har ännu inte använt den jättemycket, 3-4 ggr på skogspromenader, och en del bara till vardags.
En kompis som har en likadan vaxade sin med grönlandsvax och den fortsatte vara mjuk och följsam och hen är jättenöjd, jag har kört med vanlig impregneringsspray men ännu inte varit ute i hårt regn med den. (Vet jag ett det ska bli regn tar jag helt enkelt en goretexjacka.)
Kan inte säga hur herrmodell är på herrkropp, men dam är som en anorak brukar vara, ganska vid och bylsig. Lite ovant när många jackor numer är ganska figurnära och slimmade. Midjejustering bara i svanken, inte "varvet runt", på framsidan sitter ju fickorna. (Framsidan ser alltså ganska "slät" ut, justeringen bara bak.) Justering även nederkant.
Tvåvägs dragkedja att öppna upp i sidan på höger sida, lite synd att det inte är på båda sidor om man vill använda som "armhåle-ventilation". Men å andra sidan är ju inte bomull lika tätt som typ goretexplagg, och plagget är ju bylsigt, det kanske inte är ett problem.
Förberedd med kardborre på huvan för pälskant, som dock inte säljs längre. Inget jag hade tänkt skaffa ändå.
Nöjd? Ja, det är jag! Som sagt inte frilufsat fullt ut i den ännu, mest bara vardagsbruk.
 
Jag har en Norröna Svalbard bomullsanorak, köpt i våras för ungefär en tusenlapp på rea. Har ännu inte använt den jättemycket, 3-4 ggr på skogspromenader, och en del bara till vardags.
En kompis som har en likadan vaxade sin med grönlandsvax och den fortsatte vara mjuk och följsam och hen är jättenöjd, jag har kört med vanlig impregneringsspray men ännu inte varit ute i hårt regn med den. (Vet jag ett det ska bli regn tar jag helt enkelt en goretexjacka.)
Kan inte säga hur herrmodell är på herrkropp, men dam är som en anorak brukar vara, ganska vid och bylsig. Lite ovant när många jackor numer är ganska figurnära och slimmade. Midjejustering bara i svanken, inte "varvet runt", på framsidan sitter ju fickorna. (Framsidan ser alltså ganska "slät" ut, justeringen bara bak.) Justering även nederkant.
Tvåvägs dragkedja att öppna upp i sidan på höger sida, lite synd att det inte är på båda sidor om man vill använda som "armhåle-ventilation". Men å andra sidan är ju inte bomull lika tätt som typ goretexplagg, och plagget är ju bylsigt, det kanske inte är ett problem.
Förberedd med kardborre på huvan för pälskant, som dock inte säljs längre. Inget jag hade tänkt skaffa ändå.
Nöjd? Ja, det är jag! Som sagt inte frilufsat fullt ut i den ännu, mest bara vardagsbruk.
Tack för den utförliga besrivningen!
Den är klart dyrare än Norröna Svalbard, men den tilltalar mig starkt. Är det ett plagg du har erfarenhet av?
ITABs T&P-märke har jag dålig erfarenhet av när det gäller kvalitet. För mig har det som regel mycket hög prioritet att ett plagg håller så länge som möjligt - även om det då blir mycket dyrare. Men tack ändå för förslaget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Lång jacka - igen.. Kläder 19
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
Dalu0700 För lång packlista Kläder 26
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sachsaren Keps med lång skärm? Kläder 3
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
highlandpark Värmehållning i lång vs kort skaljacka? Kläder 1
8606 lång cykelfärd ? Kläder 1
8606 tips för lång cykelfärd Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...