merinoull eller ej


Ser väldigt OK ut.

Vill bara påminna alla om lager på lager principen, den fungerar jätte bra med ull också.

Jag kör en Woolpower rakt igenom men brukar köra följande kombo.

200g närmast kroppen, 400g Full Zip sedan Skaljacka.
Är det riktigt kallt kör jag.

200g , 400g turtleneck, 600g full Zip sedan skaljacka.


Fungerar för mig, och det blir bra varmt :)
 
Lite OT, men tyckte ändå tråden var passande. Noterade att GP hade en test på olika underställ i ull idag, så lite konsumentupplysning;):
http://www.gp.se/konsument/tester/1.2616590-test-klar-vinnare-i-ullunderstall



Hmm dom körde med Woolpowers lite ställ, tror dom missuppfattade det ställer för hade dom kört med det vanliga 200g hade det varit snarlikmande produkt som motståndarna.

Sedan är inte lite produkterna 200g som GP skrev i fakta rutan.
 
Eftersom alla ratar bomull så måste jag väl ändå tända lite eld på debatten...😄
Bomull är skönt att ta på sig när kroppen är rejält varm. Jag arbetar sommar och vinter i skogen och det fysiska arbetet gör att svetten lackar som på en gammal ardennerhäst. Så fort jag kommer åt byter jag till en torr tröja. Flera gånger om dagen. Den tröja som först blev blöt hinner ibland torka efter några timmar ibland kortare vid lite vind. Jag har alltså ett lager tröjor med gamla urtvättade t-shirts med mig. Och det är alltså när jag arbetar och har möjlighet att enkelt byta om. I ställer för att sitta i kojan dvs arbetsboden i ett blött men ändå varmt ulllagg sitter jag torr och fin i en bomull tröja - aldrig kall syntet.

Jag är likaledes den första att skriva under på ullens otroliga egenskaper. Jag skulle aldrig använda bomullströjor vid friluftsliv eller vandring. Visst har jag även ylleunderställ riktigt kalla dagar i skogsjobb men för att spara på det fina och dyra plagget klarar jag mig oftast med bomull då jag vet jag kan byta till en ny torr tröja när jag vill.
Bara en reflektion på temat. Sedan när det gäller ylleplagg har jag flera olika fabrikat och blandningar. Vid rejäl kyla använder jag nätyllebrynjan från Aclima underst sedan ett underställ till i ylle för att sedan gå på en ylle eller fleecetröja. Jag gillar allt i ylle men som jag beskriver ovan kan även man tänka lite utanför boxen.
 
+1 till det. Bomull är jätteskönt att ha på sig, på sommaren använder jag helst skjortor av bomull och bambu eller bomull och polyester när jag är ute och vandrar.
Jag är lite avundsjuk på er som kan ha ull när det är varmt. Så länge det är kallt, inga problem, men när det är varmt börjar det klia. Jag köpte två linnen (Icebreaker) för att ha som understa lager för jag är ganska frusen.
Sedan tänkte jag nu ska jag testa om man verkligen kan ha merino utan att tvätta kläderna på flera dagar.
Ok, det luktade inget, men på tredje dagen fick jag röda prickar över hela magen. Det kliade så vansinnigt att jag fick stryka på kortisonkräm, och det tog mer än två veckor innan prickarna försvann. Jag har även fått klåda på höfterna av mina leggings (också Icebreaker).
Nu igår var jag ute och åkte skidor och blev helt genomsvettig, hade på mig samma topp och på kvällen såg jag att jag hade fått röda utslag igen.:(
Så en liten varning till den som har känslig hud. Ull är jättebra men alla kanske inte tål att ha det direkt på kroppen.
 
(...) Jag köpte två linnen (Icebreaker) för att ha som understa lager för jag är ganska frusen.
Sedan tänkte jag nu ska jag testa om man verkligen kan ha merino utan att tvätta kläderna på flera dagar.
Ok, det luktade inget, men på tredje dagen fick jag röda prickar över hela magen. Det kliade så vansinnigt att jag fick stryka på kortisonkräm, och det tog mer än två veckor innan prickarna försvann. Jag har även fått klåda på höfterna av mina leggings (också Icebreaker).
Nu igår var jag ute och åkte skidor och blev helt genomsvettig, hade på mig samma topp och på kvällen såg jag att jag hade fått röda utslag igen.:(
Så en liten varning till den som har känslig hud. Ull är jättebra men alla kanske inte tål att ha det direkt på kroppen.
Instämmer. Man är olika känslig och det finns även de, som är allergiska mot ull generellt. Men det kan också skilja mycket på ullkvalitet (fiberlängd?). Sambandet med prisnivån verkar inte solklart. Jag hade Ullfrotté (numera Woolpower) till mina barn ända sen de var riktigt små och det gick bra, trots att ett av dem har väldigt känslig atopikerhud. Men i tonåren råkade hon ändå ut för samma sak som du beskriver - just med Icebreaker. Vi bytte till Aclima Lightwool och det har aldrig hänt igen. Brynje Micro har också funkat på oss alla. Även jag, som inte reagerar med prickar etc, tycker att Aclima och Brynje känns snällare mot huden än Icebreaker.

Jag skulle inte våga köpa något på nätet, som jag inte provat på kroppen. Det är ju ingen garanti att prova en kort stund, men man sänker nog ändå risken för en otrevlig (och dyr...) överraskning.
 
Jag hade en syntettröja förut som jag joggade i , prövade att ha samma tröja flera gånger trots att den luktade svett
I samband med det fick jag uppsvullna hårsäckar på huden under armarna och på axlarna.

Det har inte återkommit sen jag slutade med den där syntettröjan. Jag får inte utslag av mina ull-tshirts.
Uppenbart irriterar inte snuskig ull min hud lika mycket som snuskig syntet.

Ull är bra!

Men låt mig vara lite tveksam till vissas påstående om att ullen på nåt magiskt sätt skulle "temperaturreglera" när man är riktigt varm. Typ att det skulle svalka en i hetta så man inte blir för varm i tjocka ullstrumpor på sommaren osv. Jag fick kraftigt med nässelutslag i somras när jag gick i kängor med tjocka ullstrumpor. Det var värmebölja då iofs, men jag var tvungen att ha strumpor i då det var ett par gamla kantiga lundhags scout jag gick i.
 
Jag får lite kli av ull som blir rött irriterande om jag svettas i det. Har dock ett oändligt tunt underställ i syntet från Odlo som jag köpt in för länge sen. Är svart men tunt och genomskinligt som en nylonstrumpa. Med den under tycker jag mig få ut rätt mycket av ullunderstället ändå. Det understället börjar inte heller lukta så våldsamt illa som klassiska craftunderställ.
 
Instämmer. Man är olika känslig och det finns även de, som är allergiska mot ull generellt. Men det kan också skilja mycket på ullkvalitet (fiberlängd?). Sambandet med prisnivån verkar inte solklart. Jag hade Ullfrotté (numera Woolpower) till mina barn ända sen de var riktigt små och det gick bra, trots att ett av dem har väldigt känslig atopikerhud. Men i tonåren råkade hon ändå ut för samma sak som du beskriver - just med Icebreaker. Vi bytte till Aclima Lightwool och det har aldrig hänt igen. Brynje Micro har också funkat på oss alla. Även jag, som inte reagerar med prickar etc, tycker att Aclima och Brynje känns snällare mot huden än Icebreaker.

Jag skulle inte våga köpa något på nätet, som jag inte provat på kroppen. Det är ju ingen garanti att prova en kort stund, men man sänker nog ändå risken för en otrevlig (och dyr...) överraskning.

Tack för tipset, jag ska kolla på dem nästa gång jag ska handla något. Aclima skriver ju att de är behandlade för att inte klia, så det verkar ju lovande. Jag tror icebreaker är så poppis för de är så dyra från början och sedan kör de halva priset. Det var därför jag valde det märket iallafall ;)
Vet inte om man kan tvätta bort den här kli-effekten men jag tänkte testa med sköljmedel.
 
(...) Vet inte om man kan tvätta bort den här kli-effekten men jag tänkte testa med sköljmedel.
Sköljmedel gör plaggen mer hydrofoba och borde därmed, enligt mitt fattiga förstånd, vara till nackdel för ullens fina förmåga att absorbera, fördela och (i bästa fall) leda bort kroppsfukten från huden - alltså precis det vi vill ha "funktionsunderställ" till. Jfr badhandduk, som tvättats med sköljmedel.
Jag har fått höra, att graden av "kli-ighet" beror på med hur fina ullfibrer man använt. Hur man nu kollar detta utan mikroskop (?).
Den forumdeltagare som borde veta allt detta är ju gro :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...