Laser Competition - erfarenheter?

Om butikerna inte får sälja till utlandet beror det antagligen på att det finns svensk agentur för Terra Novas produkter. Nu har jag beställt från outnorth i Kalmar istället - tack för tipset,
till nästan samma pris.
Även här hakade det upp sig med kort, både i Safari och Firefox, så det blir postförskott. Talade med en dam i telefon som lovade att jag slipper avgiften.

Det här tältet blir grönt. Jag såg på outnorths site att tältet är förbättrat på flera punkter sedan 2007.
 
Jag har tänkt att köpa mitt Laser C 2 här. priset är £274.

Enligt deras hemsida är frakten till Sverige från £9.90. Med frakt bör det hamna runt 3000:-.
 
Det var där jag köpte mitt. Det funkade kanon. Köpte även en footprint ett tag efter. 2800kr tror jag det blev för mig.

sportsdirect/fieldandtrek skriver du. Hur hänger det ihop? Sports Direct var ett av de företag som vägrade leverera. Och nu ser jag en hemsida på något slags svenska. Visste du att
den där bågen tvärs över tältet kallas "polack" på svenska?
 
sportsdirect/fieldandtrek skriver du. Hur hänger det ihop? Sports Direct var ett av de företag som vägrade leverera. Och nu ser jag en hemsida på något slags svenska. Visste du att
den där bågen tvärs över tältet kallas "polack" på svenska?

Jag har ingen aning om varför du skulle bli nekad att handla där. Sidan på svenska är en automagiskt översatt version typ google translate, så jag är inte förvånad att det översätts konstigt. Jag shoppade på den engelska versionen. Inga problem för mig.

Har handlat där vid tre tillfällen totalt och alla har funkat klockrent.
 
Nu har jag iallafall satt upp tältet. Det tog en stund att fatt riktigt hur allt hängde ihop.
Akto är betydligt lättare att sätta upp (men svårare att packa ned).

Det är mycket elastiska öglor som ska fästas, ofta i par, och det är inte kul när det bara spritter till och man får börja om. De s k tältpinnarna är små tunna krokar av titan. Det håller säkert bra
och sitter säkert fast i de flesta underlag. Men de har en benägenhet att vrida sig så att krokspetsen ställer sig inåt och då är det väldigt lätt att öglorna lossnar. Jag kommer nog att ersätta alla, utom de båda
mitt i ändarna, med v-pinnar.

Skalet över tältbågen var också pilligt att få fast, trä snörändar genom platta öglor med glasögon i solsken var ingen höjdare, men det verkar ju vara en engångsgrej; väsentligt iallafall eftersom
det erbjuder två extra fästpunkter.

Borde nog fälttesta tältet på en låglandstur innan jag tar det med till kontinenten.

I bruksanvisningen varnas för matlagning. Jag har sovit 325 nätter i mitt Akto och alltså lagat 325 frukostar plus åtskilliga middagar i det, utan problem. Kan det här vara värre? Det verkar rätt rymligt.
 
Senast ändrad:
Nu har jag försökt sätta upp tältet tre gånger och misslyckats rätt rejält. Jag har kvar handlingarna från försäljaren, däremot hittar jag otroligt nog inte postens kvitto
(otroligt, ty det är stort!)
så jag vet inte om det går att returnera.

Jag klarar inte av att sträcka och forma tältet vettigt. Speciellt på ena sidan hänger ytterältet mot innertältet - möjligen kan det beror på blåsten, men jag har svårigheter att få ned yttertältet hela vägen ned itll marken.

Men det största problemet är de fyra fästpunkter
där jag inte kan ersätta titankrokarna med v-pinnar. Det är tunna gula linor och på dem en svart mojöng som kan skjutas utmed dem. Meningen, trodde jag, är att när man trär kroken igenom ett hål där ska den fixera linan, men det sker inte, linan börjar sakteliga glida, speciellt gäller det de
fästen som sitter mitt i tältets kortändar.


Sen den där svarta grejen äver bågen - viktig för fästena i sidled. I dess ändar sitter två snoddar som man ska knyta fast i något. Men vad?


Ett litet problem är också de punkter där man knyter fast den här mojängen i öglor. När jag trär bågen genom kanalen hakar den ideligen upp sig på dessa ställen.

Det tar väl lång tid att ens stta upp tältet illa ...
 
Jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar med att du inte kan ersätta titanpinnarna med V-pinnar. Jag har provat flera modeller av tältpinnar på mitt och alla har funkat.

här finns en video på hur Terra-nova själva tycker att det ska gå till.
http://www.youtube.com/watch?v=0UI-b9uZiT0

Tältlinorna på mitt justeras med clam-cleats typ såna som hilleberg har. det verkar konstigt att det är problem med dem tycker jag.. brukar ju vara lätta att spänna och sitta bra.
 
VIdeon var för schematisk för att ge nåt. Men det var en liten detalj jag kom på nu och nu funkar det bättre (dock är det ett litet bestyr att hitta rätt bland alla öglorna i synnerhet som det blåser just nu). Titankrokarna kommer att få stanna hemma, eftersom de vrider sig alldeles för lätt och dessutom är oväntat mjuka. Jag tar alltså med mig 12 v-pinnar. Den totala vikten blir därvid 1100 gram enligt min våg. Mitt Akto väger 1750.
 
Har nu använt tältet fem nätter. Har fortfarande inte riktigt kommit på den optimala ordningen
att sätta upp det; dock verkar det som att man inte behöver vara petnoga med ändpinnarna för att få tältet bra sträckt.

Det har ingen reglerbar ventilation i yttertältet. I Innertältet uppskattar jag att nästan hela väggen mot absiden kan fällas ned, det känns stort och rymligt vid ex.vis packningsbestyren
eller matlagningen (ja, jag har gjort 325 frukostar och säkert 200 middagar i mitt Akto
så jag anser mig veta hur man gör).

Denna vägg utnyttjar jag till ventilation, genm att reglera öppningen upptill. Minskar chansen att möss och ormar hittar in.

En lite irriterande detalj är knäppningen nedtill på tältdörren; speciellt i gräs kan det vara svårt att få ihop det (jag ser dessutom ganska dåligt).

Eftersom innertältet smalnar av i ändarna känns tältet en smula trångt. Absiden verkar dock vara aningen rymligare än på Akto.

Tältdörren finns i framänden och fälls in mot ett fäste i innertältet när man öppnar den.
Det gör att en rätt stor del av absiden exponeras, så i regn vill man undvika detta.

Jag hade rätt mycket kondens flera nätter, mer än jag är van. Jag är itne heller söker på att det här tältet är lika varmt som mitt Akto. Troligen tar jag med det senare på kommande tur i fjällen.
På eventuell sensommartur på kontinenten tar jag nog Lasern och en lite varmare sovsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition - suveränt Bo och sova 7
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition Bo och sova 54
camoscio Blixtlåsproblem, TN Laser Comp Bo och sova 28
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Josie Terra Nova Laser Space 2 Bo och sova 0
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
mifa Terra Nova Solar Competition 2 Bo och sova 5
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.