Praktiska tips för pulka

Vaknade av något som snurrat i huvudet under hela natten....automatisk bakåtbroms för pulka!
Någon som klurat på detta?
Man har ju stighudar till skidorna när det lutar så varför inte något spännande till pulkan?

Jan löste ju nedför med sin repbroms men uppför?

En snabb ide jag fick var den nedan. Biten som agerar broms är en platta.
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=9378&stc=1&d=1328845479
Kankse inte fungerar i verkligheten men en tanke iallafall.
 

Bilagor

  • automatbroms för uppförsbacke.png
    automatbroms för uppförsbacke.png
    2.3 KB · Visningar: 2,251
Stighudar fungerar bra. Sen kan man även sätta bromsrep bak som extra säkerhet vid långa och svåra uppförsbackar. Det reagerar dock sent. Plattan i kombination med två vassa hörn som sticker ut en aning skulle säkert fungera fint. Jag skissade länge på en reputlöst glaciärbroms som i princip är ett stort stegjärn som pulkan kan glida upp på till en viss gräns där det tar stopp. Pulkan skulle då stoppa eller bromsa ett fall.
 
Sjyssta videos på bra lösningar, kul att se, håller själv på och bygger en pulka men inte kommit så långt än..
Men jag tänkte på en sak, många använder midjebälte/sele.
Jag tänkte koppla in min skackel på midjebältet på en 30l rycksäck då den ändå skall med ut på turen. Har ni några erfarenheter av inkoppling på ryggäsck?

Har ni mer tips på matrialval så får ni gärna hojta till. Skipulks lösning är fin tycker jag, dock så svårt att hitta matrialet +att det är dyrt.. Men vad tror ni om:

glasfiber pinnar: Jula: http://www.jula.se/snostake-208-cm-027155

Kulled (som dock är dyr): http://www.conrad.se/SWIVEL-HEAD-M8...5%2Fef791d9106f6c19507223288587ff206%2Fmd5%7D

Nu har jag aldrig gängat glasfiber o har inte grejjerna som behövs men det kanske bara är att fila ner pinnen lite trycka in den med något lämpligt superlim? Eller? :)

Någon som vet var den finurliga sprinten finns som dom använder?

Info som jag fått på vägen:
Imex: glasfiber Ø10mm stavarna kostar 22,00kr/m /exl moms, En Ø10mm massiv stav väger 149g/m. Frakt 100:-

Tyg till kapell m.m. beställes från extremetextil.dl

Tack för iden om bromsen..den skall jag fundera på :)








mvh
Fredrik
 
Har sytt fast D-ringar på min typ 40 literssäck, som jag drar pulka med, funkar fint.
Någon som har erfarenhet av att använda kulleder? Tycker att det borde finnas risk att pulkan åker förbi en på sidan i utförsbackarna. Har tyckt att jag har velat ha draget så stelt som möjligt i sidled för att den ska följa bra...?

Dom snöpinnarna från jula såg inte så tokiga ut, kanske kan va nåt? och imex stavar var ju också prisvärda, man blir lite sugen på att mixtra igen, tänk om man hade lite tid...
 
Första gången vi drog pulka var det med improvisierade barnpulkor. Min var stålskodd och förstärkt. De kopplades mot ryggsäckarna med prussikslingor som sattes tight med karbin mot repen som gick genom vp-rör. Det fungerade för den turen men kraven har höjts sedan dess. För att prova om pulka är ens grej är det enkelt och funkis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prussik
 
Har ni mer tips på matrialval så får ni gärna hojta till. Skipulks lösning är fin tycker jag, dock så svårt att hitta matrialet +att det är dyrt.. Men vad tror ni om:

glasfiber pinnar: Jula: http://www.jula.se/snostake-208-cm-027155

Kulled (som dock är dyr): http://www.conrad.se/SWIVEL-HEAD-M8...5%2Fef791d9106f6c19507223288587ff206%2Fmd5%7D

Nu har jag aldrig gängat glasfiber o har inte grejjerna som behövs men det kanske bara är att fila ner pinnen lite trycka in den med något lämpligt superlim? Eller? :)

Någon som vet var den finurliga sprinten finns som dom använder?

Info som jag fått på vägen:
Imex: glasfiber Ø10mm stavarna kostar 22,00kr/m /exl moms, En Ø10mm massiv stav väger 149g/m. Frakt 100:-

mvh
Fredrik

Jag byggde precis klart mina skacklar och funderade precis som du först på glasfiberstav och kulled. Efter att jag jagat runt på material i bra prisklass samt att jag hela tiden vägde in hur avancerat jag ville göra hela projektet så gick jag över till alurör.
2st alurör, på 3m/rör i 19mm diameter med 2 mm vägg, gick lös på ca 150 kr. (rören kapade till 2m)
1m rostfritt i 15mm diameter 32 kr inklusive att jag fick det böjt!
resten av materialet hade jag hemma.

Enklare hade det nog inte kunnat bli och skackeln är sjukt stabil!
En så länge drar jag bara min paris pulka men det fungerar riktigt bra.
Använder en gammal fjällräven ryggsäck som "duffelbag" då den rymmer ca 90 liter och är vattentät. midjebältet från den fungerar som sele.
Funderar på att sy kapell men får nog bli till nästa säsong då jag måste ta vara på min fritid och vara ute så mycket som möjligt! :p
 

Bilagor

  • IMG_0341.jpg
    IMG_0341.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,736
  • IMG_0342.jpg
    IMG_0342.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,667
  • IMG_0344.jpg
    IMG_0344.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,995
  • IMG_0346.jpg
    IMG_0346.jpg
    50.7 KB · Visningar: 2,423
  • IMG_0345.jpg
    IMG_0345.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,827
Nu är skacklarna färdiga . Det blev tunga glasfiberstavar med vingmuttrar ,som är täckta med silvertejp, istället för nitar. Om de skulle gå sönder så är de lätta att ersätta med kvarglömda stavar från någon fjällstation eller reservstaven som jag har med. Spik tas med för att göra hål i staven och ett bågfilsblad för att kapa.

Backbroms för uppförsbacke ska jag pröva en enkel konstruktion med hjälp av bladet till min Lynxspade, som spänns mot backen med en repstump via plastfästet som fjellpulken har därbak. Tror det kan fungera finfint för skapligt hård snö..

luktafotogen:s fantastiska repbroms är gjord i 2 varianter, 1-reps och 3-reps.

Har ett antal till tankar som ska prövas i påsk så nu håller jag bara tummarna att de fungerar, återkommer med testresultaten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.