Måskonåiveglaciären, Skraahpetjåhke och Dålkoetjåkhe

Till sommaren planeras en tur kring topparna i norra storfjället. Skulle vilja få in Norra Sytertoppen, Måskonåiveglaciären, Skraahpetjåhke och Dålkoetjåkhe i samma tur, med utgångspunkt från Hemavan.

Någon som varit uupe på någon av dessa toppar? Vilken väg upp valde ni? Hur var terrängen? Tips på bra tältplatser förutom i Viterskalet?
 
Väldigt exklusivt

Hej Matte! Du får mig att tro på mänsklighetens upptäckarlust när jag ser målet för din fjällvandring. Tyvärr kan jag inte ge dig några specifika upplysningar, mer än att jag kommer att vistas där själv i sommar. Fjällen du nämner samt glaciären, är intressanta objekt i ett område som i princip innehåller "allt". Claes Grundsten sätter trakten mycket högt på sin agenda, men man skulle gärna se fler bilder från dessa fjäll i hans böcker.

Den förnämlige fotografen Leif Karlsson skriver om Måskonåive: Glaciären är en verklig pärla som få har sett då den ligger så otillgängligt till. Det ligger två sjöar nedanför glaciären. Den större sjön som glaciären avvattnas till, blir smaragdgrön i solljus. Den norra sjön har ingen eller väldigt liten tillrinning från glaciären, är blå till färgen. Det är en typ av fotografering som jag verkligen tycker om, att befinna sig mitt i ett vackert fjällområde för att fotografera och vänta på det perfekta ljuset...

Jag önskar dig verkligen lycka till på din fina fjällvandring!
 
Weranda, i min dammsugning av info här på utsidan har jag förstått att måskonåive ligger dig nära hjärtat. Men hur kom det sig? Kan det vara så att du sitter på en massa inspirerande bilder på området som du kanske har lust att dela med dig av?

Området verkar onekligen fint iaf. Vilken tur hade du tänkt dig?
 
Projekt Måskonåive

Det är synd att jag inte kan visa mitt projekt, men det är så omfattande att det skulle "spränga" ramarna för vad Utsidan medger. Men rent allmänt kan jag säga att Måskonåive ingår i ett pågående arbete. Och jag har intresserat mig för den här glaciären, därför att den utgör en "språngbräda" , en fast punkt för att rubba jorden... Det där låter prententiöst, men okej!

I sommar kommer vi att vandra längs den östra bergsbastionen i Norra Storfjället och bort till Mohtserevaajja, dalgången under glaciären. Där går vi upp. Vi stannar också till vid Tärnaglaciären. Jag vet inte om jag vågar nämna, att vår katt, Morgan Nilsson, blir en av deltagarna i expeditionen. För att inte slita ut oss, kommer vi att vandra på låg nivå framför fjällväggarna.

Ang bilder har jag några metersförstoringar av glaciären hängande på väggarna hemma. Bilderna har jag köpt från en byrå i Stockholm, men p g a "reklamförbudet" osv...
 
Av din kommentar, Matte, så ser jag att du har uppmärksammat min nyss publicerade artikel här på Utsidan (http://www.utsidan.se/cldoc/14688.htm) Där redogör jag för en vandring genom Viterskalet upp till Norra Sytertoppen.

Lycka till med din vandring! Jag planerar själv att, bland den kommande sommarens tänkta vandringar, genomföra två kortare turer i Vindelfjällen, varav den ena är tänkt att ta mig förbi Måskonåiveglaciären.
 
Senast ändrad:
Det hemlighetsfulla vägvalet

Sommaren 2007 stod jag utanför Viterskalsstugan och pratade med stugvärden. Efter en stund upptäckte jag att vi tänkte på samma sak. Det gällde en bäckravin mellan Klövnebakte och Dulkotjåkke.(kartans gamla namn) Vi var både nyfikna på vart ravinen ledde, men kom fram till att den förmodligen bara slutade uppe på platån, utan några större sensationer.

När Matte nu vill bestiga fjället, undrar jag om inte bäckravinen på sluttningen mitt emot stugan, kan vara en framkomlig väg. Både Dulko- och Skrapetjåkke har brutala branter mot öster, och man måste ta sig ända bort till Måskonåiveglaciären för att ha en chans att komma upp. Då är det trevligare att börja vandringen söderifrån, och följa fjällkammarna mot norr. Skrapetjåkkeglaciären dyker upp först, men den är på stadig tillbakagång och liknar mest en stor "snödriva".
 
Sommaren 2007 stod jag utanför Viterskalsstugan och pratade med stugvärden. Efter en stund upptäckte jag att vi tänkte på samma sak. Det gällde en bäckravin mellan Klövnebakte och Dulkotjåkke.(kartans gamla namn) Vi var både nyfikna på vart ravinen ledde, men kom fram till att den förmodligen bara slutade uppe på platån, utan några större sensationer.

När Matte nu vill bestiga fjället, undrar jag om inte bäckravinen på sluttningen mitt emot stugan, kan vara en framkomlig väg.

Ja, jag har varit i liknande tankar. När jag gick genom syterskalet i sommras såg man inte denna ravin pga dimma, så jag får väl se när jag kommer dit. Men troligen blir det där eller strax väster om denna bäckravin.

Min största fundering är hur jag ska ta mig vidare österut från måskonåive. Att gå söder om glaciären och vidare ner mot måskoesvajja ser rätt brant ut. Kanske blir det att gå väster om skraahpeåelkieglaciären och sedan nordöst, men då missar jag ju måskonåiveglaciären.. Någon som har tips?
 
Förslag till fjällens betvingare

Det är väldigt exklusivt att besöka Måskonåiveglaciären, och när en vandrare uttrycker en sådan önskan, måste han/hon få all vägledning som är möjlig att ge.

Mitt förslag bygger på ett bildmaterial, och ser ut på följande sätt utlagt som en röd linje på Fjällkartan. Väl vid glaciären uppstår två valmöjligheter, dels ett sydligt och ett nordligt alternativ. Har man tur tränar Anja Pärson slalom på den nordliga sluttningen. Men för att komma ner i Måskoesvaajja, måste fjällstupen följas ganska långt österut. Där finns en dalgång, som inte kräver bergsklättring. Annars är det nog klättring som gäller för att komma ner i M-vaajja på andra ställen.
 

Bilagor

  • Karta-02.jpg
    Karta-02.jpg
    255.1 KB · Visningar: 2,658
I princip är det så jag har tänkt mig turen, för att sedan gå ner till syterstugan och därefter gå tillbaka mot hemavan över norra sytertoppen. Många höjdmeter, jag vet.

Av de två alternativen som weranda så pedagogiskt ritade upp lutar det åt det norra. Det enda jag funderar över är hur strid glaciärjokkarna kommer vara, och om det är bättre att vada den östra jokken eller den västra.
 
Jokkvadningar

Hej Matte! Det är lite synd att jag inte kan visa bilder, men då måste jag få tillstånd av en bildbyrå. När det gäller att ta sig över jokkarna är det nog inga problem med den norra, som avvattnar en sjö som inte har någon direkt kontakt med glaciären. Den södra är det heller inga svårigheter med om årstiden är den rätta. Glaciärsjön går upp i slutet av juli, början av augusti, och då är det som vackrast kring Måskonåive. Innan dess är det mesta snötäckt, för landskapet är ganska barskt...

Gå gärna fram till kanten av glaciärbäcken och titta ner i avgrunden. Måskoesvaajja ligger några hundra meter under fotsulorna, och anblicken är tämligen "mäktig".
 
Hej Matte! Det är lite synd att jag inte kan visa bilder, men då måste jag få tillstånd av en bildbyrå.

Är denna bildbyrå möjligitvis azote, fotograf Leif Karlsson? Hittade hans bilder, och testade mejla honom om information om området, men har ej fått svar..

Har du, weranda, vadat jokkarna där? Har du varit vid glaciären förut? Fick intryck av att du inte varit där..? Många frågor, haha!
 
I fantasin...

Har du, weranda, vadat jokkarna där? Har du varit vid glaciären förut? Fick intryck av att du inte varit där..? Många frågor, haha!

När det gäller bildbyrån får jag inte göra reklaminslag i Forum, så du får bara gissa...

Som tidigare nämnts har jag bara besökt Måskonåive i fantasin och med hjälp av bilder. Du har kanske sett den här länken http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=762 Den ligger under "Sveriges högsta vattenfall?", sid 2 Fjällvandring, och visar ganska ingående hur det ser ut kring glaciären. Det var "npeter" som vänligen påpekade att jag hade fel om det höga vattenfallet.

Ang jokkarna har jag fått info om att de är vadbara vid vissa tider, och när det gäller utloppet i den norra sjön, finns inga äventyrligheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...