Tre män i nöd på Kebnekaise

. Som om jag skulle ringa ambulansen för att jag blir trött när jag är ute och joggar i skogen eller får skoskav.

Vi har rätt olika syn på vad vinterfjäll i kass väder kan innebära. Intressant att du likställer det med en joggingtur i skogen.

Dina inlägg får mig att vilja veta mer om orsaker till att äldre män var överrepresenterade i att nyttja fjällräddningen i denna studie

Om en har som politisk åsikt att det som är självförvållat och/eller icke livshotande ska bekostas själv så är det en rätt stor del av all sjukvård och räddningsinsatser som skulle utebli i samhället. Personligen gillar jag att betala skatt för att få en bra sjukvård och räddningstjänst.
 

avslutad210712

Gäst
...Som om jag skulle ringa ambulansen för att jag blir trött när jag är ute och joggar i skogen eller får skoskav. Det är inte ok. Resurserna ska tillkallas när man är livshotande skadad.

Jämför du på fullaste allvar din joggingtur i civilisationen med en snöstorm på fjället.

Säger inget mer.
 
Fjällvandring På tur i bergen

Tänk att möta en några av dom som kommenterat på ett så udda sätt här / Kan det verkligen vara personer som gillar vara ute i naturen som använder sig av ett sånt här sätt att prata ??Att dom ens hänger på detta forum ,,,,,,
 
Att ni aldrig lär er

Så meningslöst att glida in på politik i sammanhang där det enda gemensamma är ett fritidsintresse.

Vi behöver inte uppfostra varandra.
 
Åsikter kring fjällräddningen luftas ju i media lite titt som tätt av olika "auktoriteter". Tror ändå det finns nån form av poäng med att flera kan ge sin syn på saken i forumet, så det blir lättare att se bakomliggande orsaker till olika synsätt.

Skulle tro att det är en del läsare i forumet som använt sig av fjällräddningen i lite olika sammanhang.
 
Det är en känsligt ämne och ganska lågt i tak på utsidan, så det kanske är bäst att lämna diskussionen...ha ha...men jag stör mig även på skattebetalande svenskar som ringer fjällräddningen till höger och vänster.
 
Fast du har ju fel i sak och ingen fakta. Lyssna på podcasten ovan. Jag fick inte heller någon uppfattning om att folk ringer i onödan när vi fick en dragning på stugvärdskursen. Det där att massa nollåttor ringer fjällräddningen pga skoskav och liknande är en myt. Att jämföra joggingtur i skogen med att ligga på fjället i storm och dessutom på vintern låter inte vettigt.

Det är en känsligt ämne och ganska lågt i tak på utsidan, så det kanske är bäst att lämna diskussionen...ha ha...men jag stör mig även på skattebetalande svenskar som ringer fjällräddningen till höger och vänster.
 
Nu är visserligen tråden gammal, men jag brukar länka till denna läsvärda tråd. Tydligen är inte ens Utsidans medlemmar alldeles perfekta.

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=9970

Det borde vara givet att så gott som alla någon gång har råkat ut för något som hamnat utanför komfortzonen, vilket illustreras i inläggen i länken ovan. Ibland blir det dråpligt, ibland blir det farligt. En gång då jag själv höll på att stryka med (och då var det i juli!) klarade jag det med en stor portion tur och ett jävla tjockt pannben. Den erfarenheten som då tvingades på mig hjälpte mig att förstå vikten av planering, kunskap och utrustning, och jag har flera gånger efter det bekvämt och kontrollerat tagit mig igenom episoder som utan nämnda planering, kunskap och utrustning hade blivit minst sagt sagt problematiska.

Har du aldrig hamnat i en situation där det lika gärna kunde gått riktigt snett? Och om du någon gång skulle hamna i en sådan situation, hade du då inte velat ha hjälp? Hemma i soffan har vi inte tillgång till alla fakta till varför tyskarna behövde anropa fjällräddningen. Men det kan handla om saker som de kunde rått över eller förutsett, likväl som det kan handla om en olycka, ett sjukdomsfall, plötsligt väderomslag eller ett misstag, t ex beträffande kartläsning eller vägval. Om inte fjällräddningen hade behövts hade den inte funnits.

Mvh Filip
 
Jo det pratades om 39 m/s på toppstation i Riksgränsen. Så det blåste nog på bra i Kebnefjällen också.

Idag är alla tåg utom malmtågen inställda till Narvik, ska visst blåsa mer idag än det gjorde under räddningsinsatsen.
 
Bra att vi har fjällrädnningen, men det finns ett skriande behov av rätt information och att sprida kunskap med.

Från samma artikel som länkats ovan

"– De hade bestämt sig för att slå läger, men de hade varken rätt kläder eller rätt utrustning. Ett sommartält klarar inte fjällmiljön."

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
avslut1008 påkalla hjälp i nöd.. Fjällvandring 2
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...