Tre män i nöd på Kebnekaise

Som tysk medborgare vill jag säga att det kan vara svårt att tänka sig vädret uppe i norr. Själv kommer jag från Hamburg, där vädret är lika som i Gbg. Fattade aldrig varför stugorna öppnar bara mars/april - det är ju vinterföre redan från december!

Sen kan snöstormar ju även förekomma i mars, april eller maj. Så man kan nog råka ut illa oavsett.
 
Onödigt - både själva incidenten och alla expertkommentarer! Tur att det gick bra. Trist att t.o.m. fjällräddarna hamnade i fara p.g.a. turisternas missöde.

Till alla de som tycker 'Skicka fakturan till de där tyskarna!':
Exportvärdet för Sveriges besöksnäring för utländska besökare ligger på 120 miljarder kronor. Det är dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans. [Källa]
Självklart berättigar detta faktum inte till omdömeslöst beteende av just utländska besökare. Men eventuellt är det en liten tankeställare i samband med faktureringsreflexen.

Ett stort tack till fjällräddarna!
Bra att tyskarna påkallade hjälp - och fick hjälp.
 
Det vore intressant att läsa tyskarnas egen berättelse.
Speciellt innan man tar ställning i klantighetsfrågan...


(En InReach hade sannolikt varit bättre att ha än en mobil i deras utsatta läge...)
 
Tycker det var lite trista kommentarer. Om de blev överraskade av riktigt hårt väder så är det ju bra om de fick hjälp hellre än att kola vippen. Var stugvärd i Sälka hösten 2014 och gick en mil åt det hållet när jag ville ringa sambon. Fanns nåt litet ställe på en höjd där jag fått tips om att Telia funkade.
 
Vilka obehagliga kommentarer. Tråkig läsning. :-(

Många trafikolyckor beror också på att den skadade varit oförsiktig eller överskattat sin förmåga. För att inte tala om olyckor i hemmet. Ska dessa människor också nekas hjälp?

Att de var i grunden oskadda innebär väl inte med automatik att de skulle ha fortsatt vara i detta välsignade tillstånd om de stannat kvar eller försökt ge sig därifrån på egen hand. Det kan vara så, men det behöver inte vara det. Det vet vi ingenting om.
 
... Blev väl för jobbigt och de låtsades väl vara nödställda för att få gratis helikoptertaxi till värmen. Curlade ungdomar ska faktureras så de lär sig...

Vilken konstig människosyn du har, jag såg ingenstans i länken att händelsen uppstod på grund av att de var curlade så jag antar att detta är ett uttryck för din syn på människor.
Jag såg dock att de skrev att det blåste kraftig.
Oavsett vad som ledde till behovet av hjälp är jag glad att de fick den och att allt gick bra för alla.
Ur lärdomsyn så skulle jag gärna vilja höra deras version också men jag antar att polisen gör detta samt drar slutsats jämförande liknande händelser utifall man ska införa någon åtgärd för att förhindra eventuella liknande situationer i framtiden.
 
Om ni vill lyssna på en podcast om en fjällräddares syn på sitt arbete så rekommenderar jag denna:

https://vilse.co/46-niklas-holmedah...r-inte-vad-skit-som-helst-pa-fjallraddningen/

Han menar att det inte finns några "onödiga" räddningsuppdrag. Alla människor reagerar olika på väder, vind, andra yttre förutsättningar samt att alla har olika grundförmågor. Han tycker det är bra att folk ger sig ut på fjället och ej konstigt att några få per år behöver räddas av alla de hundratusentals som ger sig upp till fjälls varje år. Lyssna gärna, mkt klok man som delar med sig av sina erfarenheter.

Bra om den här diskussion om "onödiga" räddningsuppdrag upphör. Om fjällräddarna inte tycker det finns onödiga räddningsuppdrag så behöver vi i allmänheten ej heller sprida myten om onödiga räddningsuppdrag.
 
Interessant och lärorik diskussion. Helt suveränt att fjällräddningen funkar så bra, very coolt, tur att dom finns !! Sen är det såklart lite otur att hamna i stormen, lite okunskap kanske. Undrar hur jag skulle ha fixat det själv ? Kanske tagit på alla kläderna, rullat in mig i tältet utan att sätta upp det, liggunderlag under, sova tills det går över -- ? Men såklart enkelt att skriva något här hemma i värmen ---
 
Vilka obehagliga kommentarer. Tråkig läsning. :-(

Många trafikolyckor beror också på att den skadade varit oförsiktig eller överskattat sin förmåga. För att inte tala om olyckor i hemmet. Ska dessa människor också nekas hjälp?

Att de var i grunden oskadda innebär väl inte med automatik att de skulle ha fortsatt vara i detta välsignade tillstånd om de stannat kvar eller försökt ge sig därifrån på egen hand. Det kan vara så, men det behöver inte vara det. Det vet vi ingenting om.

nekas hjälp? nej, men de borde få pröjsa för det om de inte var skadade eller sjuka. Teckna nån försäkring eller nåt. De visste ju om att det var ett utsatt område vintertid. Som om jag skulle ringa ambulansen för att jag blir trött när jag är ute och joggar i skogen eller får skoskav. Det är inte ok. Resurserna ska tillkallas när man är livshotande skadad.
 

avslutad210712

Gäst
Om Singi inte öppnat så fanns kanske ingen att fråga.

Sannolikt är det relativt fler mellaneuropeer i Lapplandsfjällen i januari februari än under stugsäsongen. Bästa tiden är imho sent i april och början av maj.

Thure

Tänkte jag inte på........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
avslut1008 påkalla hjälp i nöd.. Fjällvandring 2
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.