Nån som vadat över Leavas och Rautas???

Hej på er

Söker med ljus o lykta efter någon som vadat över dessa vatten.
Försöker få ihop en tur om 2 veckor. Ringt runt en del folk o vissa sägar att det går, andra inte. Vet att broarna e borta.

Flyg till Kiruna, buss till Årosjokk. Vandra upp till Leavas och sen vad över.
Fortsätta mot Rautas, vada över och sen sluta i Rensjön för buss tillbaka till Kiruna.

Nån som vet om det går? Något exakt ställe där framförallt Rautas e smalare, grundare och lugnare? Leavas gissar jag e lättare.
Vi tar med vadare, gör en kalle anka vandring över vattnet eller bygger en flotte om så behövs.

Annars får vi gå södra sidan om Leavas ner till Rautas till Rautas Östra. Men inte riktigt lika kul äventyr.

Bifogar jävligt ruff sträckning..
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 13.56.16.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 13.56.16.jpg
    35.9 KB · Visningar: 1,906
  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 14.01.45.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 14.01.45.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,824

avslutad210712

Gäst
Vi vadade Leavasjokken 6 augusti ifjol där leden passerar och det var ett rätt brett vad med en "djup"-fåra vid respektive strand dvs strax under knädjup och grundare mitt på. Dvs ett rätt enkelt vad.
 
Leavasjohkka går säkert att vada på flera ställen, men jag har svårt att tänka mig att det finns någon plats där man kommer över Rautas levande. Jag har fiskat efter Rautas några gånger och sett stora delar av älven nedanför Rautassjön. Möjligen kan man komma över någonstans i trakten där Leavas och Rautas går ihop om vattnet är lågt, men jag har svårt att tro det. Inte ens med vadarbyxor och utan packning.
 
Jag gick från Abisko till Årosjokk och sedan utmed Leavasjokka och Rautasälven ut till Rautas förra året i slutet av augusti. En besvärlig vandring när man går utmed älvarna, bitvis svår terräng att gå i. Jag gjorde primärbedömningen att ingen av älvarna gick att vada då jag gick utmed dom, men undersökte inta saken närmre. Rautasälven är tämligen enorm, och där den flyter ihop med Leavas upplevde jag vattnet typ som Öresund i storm....
Jag satt faktiskt i förrgår och lekte med tanken på om man kan vada Rautas eftersom även jag är sugen på den sträckningen som du målat ut. Efter span på satellitbilder så såg jag några misstänkta vadningsställen, men det är högst oklart om de är möjliga att vada i verkligheten. Kartan där vadningsställena är utmärkta skickade jag för någon timme sedan med bussgods till Kiruna så jag kan tyvärr inte bifoga någon bild på vart jag anser det KANSKE kunna vara möjligt.
Att snickra ihop en flotte på plats för att ta er över tycker jag låter som en mycket dålig ide ur säkerhetssynpunkt, förutom att det blir ett intrång på allemansrätten. Köp istället en packraft och paddla över i selen/sjöarna som kommer med jämna mellanrum. Och om du lyckas ta dig över älven medels vadning, glöm inte att meddela oss sedan så vi vet att det är möjligt ;)
 
Jag gick från Abisko till Årosjokk och sedan utmed Leavasjokka och Rautasälven ut till Rautas förra året i slutet av augusti. En besvärlig vandring när man går utmed älvarna, bitvis svår terräng att gå i. Jag gjorde primärbedömningen att ingen av älvarna gick att vada då jag gick utmed dom, men undersökte inta saken närmre. Rautasälven är tämligen enorm, och där den flyter ihop med Leavas upplevde jag vattnet typ som Öresund i storm....
Jag satt faktiskt i förrgår och lekte med tanken på om man kan vada Rautas eftersom även jag är sugen på den sträckningen som du målat ut. Efter span på satellitbilder så såg jag några misstänkta vadningsställen, men det är högst oklart om de är möjliga att vada i verkligheten. Kartan där vadningsställena är utmärkta skickade jag för någon timme sedan med bussgods till Kiruna så jag kan tyvärr inte bifoga någon bild på vart jag anser det KANSKE kunna vara möjligt.
Att snickra ihop en flotte på plats för att ta er över tycker jag låter som en mycket dålig ide ur säkerhetssynpunkt, förutom att det blir ett intrång på allemansrätten. Köp istället en packraft och paddla över i selen/sjöarna som kommer med jämna mellanrum. Och om du lyckas ta dig över älven medels vadning, glöm inte att meddela oss sedan så vi vet att det är möjligt ;)


Flotte var aldrig ett val... :)
Jag pratade med Arctic Heli som sa aldrig i livet., Kallax flyg sa att det är för djupt och brett.
Killarna på 2 fiskebutiker i Kiruna sa nja. En tjej på Nikkaluokta fjällstation som själv va från Leavas sa: Klart det går, det har folk gjort i alla tider. :)
Busschaffisen på bussen sa ja men varför inte.... Det e ju sjukt lågt vatten...

Nu har vi 3 olika rutter att gå.
En om det går att vada
En som slutar i Rautas Östra
En som återgår till vägen mellan Kiruna - Nikkaluokta.

Bilder kommer här.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.45.29.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.45.29.jpg
    72.4 KB · Visningar: 1,745
  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.46.27.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.46.27.jpg
    56.8 KB · Visningar: 1,756
  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.50.24.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 21.50.24.jpg
    70.1 KB · Visningar: 1,759
Kollade Google maps satellitbild mot Lantmäteriets kartor och hitta några stället men 2 st som kändes bäst. Markerade på kartan och sen

Ställe nr1 Det är mellan 30-80m brett skogskant till skogskant, så det är stort men vid bildens tillfälle så ser det ju ut o va vatten i en fåra i mitten och sen sten.

Nummer 2 är precis där kartan i förra inlägget är dragen. Lite osäkrare men kanske.

Om det nu e sjukt lågt vatten där uppe pga varm sommar o inget regn, samt att smältvattnet har smält fort tidigt i år så kanske det kan va nått.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 22.59.12.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 22.59.12.jpg
    52.3 KB · Visningar: 1,667
  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 23.35.25.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 23.35.25.jpg
    74.6 KB · Visningar: 1,644
  • Skärmavbild 2018-08-08 kl. 23.04.15.jpg
    Skärmavbild 2018-08-08 kl. 23.04.15.jpg
    59.8 KB · Visningar: 1,651
Senast ändrad:
Jag instämmer i det flera andra skriver. Leavasjohka går att vada på flera ställen, har gjort det både i det militära och när jag fiskat i jokken. Rautasälven är jag mycket tveksam till, men har inte studerat varje meter av älven. Problemet är ju dock att kommer man inte över så blir man lätt instängd och terrängen längs Rautasälven är inte den roligaste alla gånger.
 
På torsdag smäller det. Allt e packat o klart typ.
Går över Leavas ner till Rautas och går det så går det. Isåfall dokumenteras det och hamnar här nästa vecka.
 
Tycker att det borde gå att vada Rautas nu någonstans där uppe... det är förhållandevis lite vatten, men Rautas är ju ingen jokk - det är en älv. Hellre djupt till magen och stilla än att vattnet rör på sig för mycket, då finns det inte en chans att stå kvar, utan det blir till att simma. Ska själv uppåt utefter Levasjokk imorgon från Puoltsahållet, skulle bli förvånad om jag stötte på andra vandrare, men man vet ju aldrig! (Gul vindjacka och vit ryggsäck :))
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...