Hvorfor är STF så dyrt

Hei på dere alle vandrare
jeg har en ny fundering om en sak,
Hvorfor er SVENSKA TURISTFORENINGE SÅ DYT PÅ SIN ÖVERNATTNINGER
Det er ok att det koster att ta saker ut til fjell hyttenen ,men det får jo hvere måte på
Jeg leste i UTE MAGASINET ang priser i Europas forselige fjell nere i ALLPERNA
det skulle koste ca 7 eur for en over nattning der
og det er ca 70-100 KR og det var med mat på kjöpet ,FROKOST,hvorfor koster det da 225 kr att bo i hytter her i sverige ,ps nå vet jeg att det er dyrt hjemme i norge ,men nå er det så att jeg bor i Sverige ,jeg vill ha litt svar på det her hör av dere
tack på for hand
Jeg vill önske alle VANDRERE ett godt nytt vandrer år
 
Vet inte varför det är billigare i Europa.Antalet vandrare är att kanske fler bor i stugorna;Äter i stugorna/pensionaten lagad middag och frukost? Skillnaden är nog att i Sverige är nog att faktiskt en stor del bär med sig tält och bor/handlar ganska begränsat i stugorna.Vilket innebär att boendet ska bära HELA kostnaden för stugans försörjning.Min slutsats är alltså att i Norge betalar man för att bo i stugorna; Ute i Europa betalar man för att bo och dessutom betala för måltiderna.I Sverige bor man mer i tält och bara ibland i stugorna och köper endast proviant i undantagsfall och då endast godis i stugorna.
Kommersiell nödvändig marknadsanpassning!!!!

Jag är själv tältbärare för att jag oftast väljer mitt vägval utanför lederna .Jag stöder STF och bor där ibland när väderlekens makter ställer till det och tackar STFs :stugor för att de ibland finns i närheten trots att det oftast vore billigare för mig att inte vara medlem!
 
Kan det ha att göra med tillgängligheten också?.. svenska fjällen ligger mer än väl "avsides" från större städer och transportleder. Vilket kan tänkas höja kostnaderna för transport av mat, utrustning och personal till anläggningarna.

Sen är det nog så att eftersom svenska fjällen tackolov inte är lika utbyggda med ledsystem och stugor som exempelvis alperna och norge så kan man helt enkelt inte dra ner priserna eftersom inte tillräckligt många besöker de existerande stugorna.

Annars är det gratis att bo i tält!.. om man bortser från den utrustning som behövs för en fjällvandring så kan ju en fjällsemester göras nästan hur billig som helst!..
 
Jeg er ikke enig i, at det er så frygteligt dyrt at overnatte hos STF. Hverken på vandrerhjem eller på hytte. Min frue og jeg er af den overbevisning, at service og pris passer fint. Jeg tänker på, at der skal stå en vis respekt omkring t.ex. et tilbud om
at kunne overnatte i "ödemarken". Og den respekt kan kun afspejles gennem prisen.

Er det muligt, at dersom priserne var lavere, ville
publikum ikke tage ordentligt vare på anläggene ?

Gunnar
 
Jag funderade också lite på saken i vintras efter att ha betalat 75 NOK i Ny-Sulitelmahytta och Sorjoshytta och nästan 300 SEK i Njunjesstugan. (Däremellan tältade vi.) En skillnad är ju att svenska stugor har stugvärd. Det kostar en slant. Sen ligger väl de norska stugorna nästan alla nära väg medan de svenska ligger i "obygden" sett från svensk sida. Hur nycket betyder det att de norska stugorna drivs av de lokala turistföreningarna? Har de mindre krav på "break-even" än STF eftersom hyttene egentligen är till för de lokala medlemarna? Om det nu är så.
 
Vad gäller Alperna och andra områden på kontinenten så kan väl en förklaring vara att man har en längre säsong att slå ut de fasta kostnaderna på. I Norge sker väldigt mycket av arbetet med byggande och underhåll av hytterne på dugnad, d.v.s. oavlönat frivilligt arbete av turistföreningarnas medlemmar, vilket håller kostnaderna nere. Dessutom ger Olav Thons stiftelse bidrag till byggande och underhåll. Olav Thon är en företagare som anses vara Norges rikaste man. Dessutom är han en stor vän av friluftsliv.

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=4639&fo_id=15
 
Även i Sverige finns det stugor som är billiga, och det bygger då på ideelt arbete. Svenska fjällklubbens stuga kostar det 80 kr/natt i. Men då finns ingen stugvärd eller försäljning där.

mvh Christian

PS. Man måste också vara medlem i fjällklubben.
 
pery; sa:
Nej, det kostar 100 kronor. Då ligger den också som en norsk stuga några km från civilisationen.

Då är medlemssidorna på fjällklubben inte uppdaterade. De sade 80 då jag tittade efter idag.

Men hur som helst. Ja den ligger nära civilisationen, och sköts ideelt. Det driver ner priset.
 
Jag hörde 100 från en kompis som är medlem. Hon frågade rätt nyligen så det borde ju vara rätt. Men 80 eller 100 kanske inte har så stor betydelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
larot så lycklig!! Fjällvandring 24
nidob49 Så här ser det ut idag Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
sjuttis Sarek, kan vi gå så här? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.