Freeheel kolfiberskridsko

sven_ola@hotmail.com (Ola)

Gäst
Är det någon som har erfarenhet av en finsk skridsko med stommen tillverkad i kolfiber förstärkt plast?
Skridskon är av namnet tydligen speciellt lämpad för lös-häls-åkning.
Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
Ola
 

Per Brune

Gäst
Taskig isfrigång

Dom kolfiberskridskor jag sett har alldeles för liten isfrigång för åkning på naturis.Isfrigången är lägre än på ett par Gillbergare vilket nog medför dåliga egenskaper på snötäckt is, stor risk för tvärstopp så fort det är överis. Om man bara åker på spolad is så kanske dom duger.


Per Brune
 

sven_ola@hotmail.com (ola)

Gäst
Skenans höjd

Hur hög bör skenan vara för att problem med snö och dubbel-is m m skall undvikas, samtidigt som tillräcklig balans skall uppnås?
/Ola
 
Untitled

Skyllermarks och Almgrens har 4 cm frigång och den känns väldigt optimal när det gäller frigång i snö och balans.


Har dock märkt att när man vill åk lite fortare och har lägre ställning så slår gärna plattan på skridsko i isen när man sträcker ut benent ordentligt. Inte bra. Skulle gärna prova skridskor med lite högre frigång, typ 5 cm, för att få tillgång till längre frånskjut.
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
Untitled

Mina Almgrens är 36mm höga(inte40mm). Free Heels skridskor är 40mm hög, men skenan kommer ganska nära isen. Det är inte so stor nackdel, jag rekommenderar Free Heels Track(45cm/1mm skära) med lös häl. Jag har haft inga svårigheter imitera hastighetsstil med bara 30mm höga skridskor om skenan är smal som vid Free heels (42mm).
pekka
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Effektivare vinkling när skridsko och sulkant tillåter.

För att få lång impulsfas i skäret och större kraft så behöver man kunna åka med en avsevärd vinkling av skenan mot underlaget. Detta kan åstadkommas på två sätt. Antingen högre skridsko som har nackdelen att vara instabilare, eller en skena som sitter nära insidan av foten och där skridsko och sko sticker ut minimalt från foten. En lägre skridsko blir vilsammare vid långdistans än en hög. Vid rundbaneåkning speciellt shorttrack tillkommer behovet att kompensera för centrifugalkraften. Sådana skridskor har ofta skenorna monterade närmare mitten av kurvan för att tillåta större lutning inåt. Därmed sitter skenan olika på höger och vänster fot. Den finessen behövs naturligtvis inte vid långdistansåkning på rak bana


Thure.
 

sven_ola@hotmail.com (ola)

Gäst
Fler erfarenheter med Freeheel

Finns det risk för sprickor i kofiber materialet, när man skruvar fast bindingen, vid slag eller låg temperatur? Sitter skenan fast? Andra fördelar eller nackdelar jämfört traditionella svenska aluminium skridskor? Är dessa ett bättre köp än al. skridskor?
/Ola
 

henrik.fagerholm@vr.fi (Henrik Fagerholm)

Gäst
Goda erfarenheter

Jag har enbart goda erfarenheter av mina Freeheel kol-
fiberskridskor. De är 52 cm långa och har Salomon-
bindningar. Ifjol skrann jag i Ice-maraton i Kuopio i Finland 100 km och i år har jag skrunnit från Tammerfors till Tavastehus i Finland 85 km med en kamrat på egen hand.


Salomon-bindningen är lätt att sätta fast och taga loss, vilket behövs på långfärder. Det långa bettet bär även på mjuk is och överbrygger sprickor och ojämnheter. Med Salomon-skidkängorna har jag gått t.o.m. 10 km.


Kanske vi ses på Vikingarännet, jag skall deltaga med Nalle Valtiala, som skriver om färden i Hufvudstadsbladet i Finland.


För god is och åkning på bana finns även kortare kolfiberskridskor.


Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmanq Stadiums Nordic Freeheel? Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...