Leden öster Slipsiken mot Autjojaure

Hej! Jag skulle vilja veta hur leden mellan Slipsiken och Autjojaure är nuförtiden. När jag var i Slipsiken följde jag leden en bit, stigen var otydlig men det fanns rösning. Finns det någon som gått leden här i forumet? Även om du gick den för många år sedan, är jag intresserad av information speciellt om rösning etc. Finns bara rösen är det ju lätt att följa.

Jag är överhuvudtaget intresserad av vandringsskildringar från fjällområdet mellan Ankarede-Borgafjäll-Klimpfjäll eftersom det inte finns så många skrivna under de senaste åren.

Tack på förhand!
 
Övernattade i stugan vid Slipsiken i somras (2018), strövade en del i området. Kan inte minnas att jag såg några spår av stigen/leden mot Autjojaure, men letade ju å andra sidan inte heller aktivt efter den.

Det finns en fjällgård i närbelägna Raukasjö, och vid en annan utflykt i somras träffade jag herr'n som driver den. Utifrån vårt samtal verkade han vara en person med skaplig kännedom om trakten, så det kanske kan vara värt att höra av sig dit för att höra om han/dom vet nåt om leden? https://www.stromsund.se/837.html?eventID=2466 finns kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Har gjort ganska många (dags-)turer med Borgafjäll som bas under de senaste åren, så om du har andra frågor som berör det området svarar jag hemskt gärna så gott jag kan! Skulle också entusiastiskt kunna börja slänga ur mig turbeskrivningar, men det kanske är lika bra att du i så fall specificerar lite vilka delar av området du skulle vilja veta något om.
 
Slipsiken m fl

Tack för svaret Torbjörn!

Jag har genom åren gått Klimpfjäll-Slipsiken och Sutme-Slipsiken-Raukasjö-Sutme samt Sutme-Sutme sameviste-Korpådalen-Avasjö så jag har hygglig koll på just de lederna. Susanne Lindqvist har skrivit en fin liten bok om en del av lederna. Men just den gamla leden Slipsiken mot Autjojaure är jag lur på. Jag minns tydligt att det fanns äldre rösen, men stigen var väldigt otydlig. Det är nog femton år sedan jag var där, så det kan hända att jag blandar ihop något.
 
Jag delar entusiasmen över detta område, liksom nyfikenheten på leden österut från Slipsiken. Oerhört lite folk och storslagna vidder, lättillgängligt om man väl kommit till Borga/Saxnäs/Klimpfjäll.

Har gjort ganska många (dags-)turer med Borgafjäll som bas under de senaste åren, så om du har andra frågor som berör det området svarar jag hemskt gärna så gott jag kan! Skulle också entusiastiskt kunna börja slänga ur mig turbeskrivningar, men det kanske är lika bra att du i så fall specificerar lite vilka delar av området du skulle vilja veta något om.

Spännande, risk för trådkapning kanske men jag tar gärna emot lite turtips eftersom det är mina hemmafjäll! Har gått Borga-Klöverstugan-Gruonahke-Lappvallen samt Saxnäs-Borga och upp på Borgahällan. Vid sistnämnda kan jag tipsa om sjukt fina tältplatser på berget väster om Hällan bredvid stigen upp. Men skriv gärna här eller i PM!
 
nickegrahn: ja, rent allmänt så fick jag känslan av att området kring Slipsiken var relativt lätt att ta sig runt i, och om den led du beskriver är den stig man ser på kartan så ser det ju ut att vara ganska lättorienterat även i avsaknad av ordentliga rösen. Var väldigt sugen på att leta mig bortåt Autjojaure (det är nåt särskilt med större sjöar på kalfjället) vid besöket i somras, men tiden räckte tyvärr inte till.

grahniskogen: visst är det ett fantastiskt område! Håller precis med dig, har man väl tagit sig dit så finns det väldigt mycket fin fjällmiljö inom nära räckhåll, och oftast får man vara mer eller mindre ensam med alltihop. Som sagt har jag nästan bara gjort dagsturer utgående från Borgafjäll, men å andra sidan har jag på fem drygt veckolånga besök bara undantagsvis gjort en precis likadan tur som vid ett tidigare tillfälle.

Blev väldigt sugen på att skriva lite illustrerade tur-/områdesbeskrivningar från trakten, men för att undvika trådkapning gör jag nog det i annan tråd eller liknande. Kan länka i PM när jag kommit mig för!
 
Ser fram emot ledbedkrivningar

Kapa gärna denna tråd för vandringsberättelser från Borgafjäll/Saxnäs/Klimpfjäll!
 
https://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=9238

Jag har haft lite fritid och laddat upp en drös med bilder från olika turer i Borgafjällen, med översiktligt förklarande bildtexter om hur man tar sig till de avbildade platserna. Det är ju inga fullödiga tur- eller ledbeskrivningar, men kan åtminstone tjäna som inspiration till olika utflykter i området.
 
Klimpfjäll-Gäddede...

gick jag i september 2018 och passerade bl.a. Slipsikstugan. Träffade några vandrare som gått från Sutme och dit finns en bra led. Dom hade bott 2 nätter i Slipsikstugan och gjort dagsvandringar men jag vet inte om dom gått mot Autjoklimpen.
Leden jag gick var lätt att följa men tung att vandra då den gick över myrmark.
Från Slipsiken gick jag via Raukasjö och sedan Ankarede, Väktarmon och sedan ner till Gäddede. Där var det bitvis skoterled att följa och då tog jag egna vägar över myrarna för att slippa de mest blöta omårdena.
Man får hänga med på kartan så att man väljer rätt led då det finns ett flertal anslutande leder. Trevligaste bitarna var när man gick över kalfjället och Ankarede är också värt ett besök.
 
Jag kom hem från årets fjällvandring igår, för två veckor sedan följde jag leden österut.

Själva leden finns inte längre, verkar vara väldigt liten folk som går där nu, men rösningen är väldigt bra och terrängen lättvandrat, ingen problem alls att följa den gamla ledsträckningen.
Renvaktarstugan vid Bijjie Faeskonjaevrie (Övre Fiskonsjön) verkar inte vara i bruk längre, den stod öppet när jag gick förbi.
Även leden vidare från Renvaktarstugan - "Gångstg svårorienterad" på de tryckta kartor, inte längre med på webkartan - är lika bra rösad och lätt att följa, minst fram till passet väster om Ruhkiesvaartoe. Där lämnade jag rösningen och kan därför inte bedömma hur det ser ut längre fram.
Ja gick sen ner till Satsån och där på södra sidan ner mot leden mellan Borgafjäll och Saxnäs.

Tyvärr var vädret inte det bästa den dagen jag kom till Slipsikstugan (Faktisk den enda verkligen regniga dagen) och jag avstod från en tur upp mot Autjoklimpen.
Men hela området är väldigt fint och jag hoppas att komma dit minst en gång till.

Henning
 
Hej Henning,

Tack för din redogörelse för din vandring längs sträckan Slipsikstugan - Satsån. Jag har varit ganska mycket i området men inte gått just denna sträcka, vilket jag dock hoppas få möjlighet till framöver. Även andra sträckor i området är jag intresserad av att få mer information om och eventuellt gå.
Eftersom du tidigare skrivit intressanta och bra redogörelser över dina vandringar skulle jag vilja be dig om att även skriva något om vart du startade och slutade samt delsträckorna du gick i somras.

Vänligen,
Rickard N.
 
Varmt tack!

Hej Henning! Varmt tack för din vandringsskildring från Slipsiken-Satsån. Var renvaktarstugan vid Fiskonsjön mycket förfallen?
 
Renvaktarstugan var inte alls förfallen, men den verkar övergiven. Det verkar som den fick en ny dör för några år sen, spisen och madrasser finns kvar men annars verkar den tomt.
Det ved som finns är ligger utomhus utan skydd.
Jag tror man kan använda den för några år till, men man kan ju aldrigt vara säkert att den inte blir skadat eller låst under tiden.

Henning
 

Bilagor

  • Renvaktarstuga.jpg
    Renvaktarstuga.jpg
    41.8 KB · Visningar: 348
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...