Kindle läsplatta

Hej vandrar-vänner
Kommer nästa sommar/höst att bege mej ut på en längre ensam-vandring i de svenska och norska fjällen om all går som planerat. För att ha ngt läsvärt och stimulerande förutom de naturupplevelser och annat som jag ges under färden så tänkte jag införskaffa en Kindle läsplatta och tanka med lite litteratur.
Sökte på forumet om erfarenheter av Kindle läsplatta men hittar inte så mycket.
Jag ser att specarna visar på låg batteriförbrukning, låg vikt (200 gr) och stor lagringskapacitet men det står inget om hur fuktkänslig resp. stryktålig den är. Så jag undrar om det är någon som har erfarenheter av Kindle och vill dela med sig?
Mvh Omar
 
Inte Kindle, men Kobo.
Så du får själv avgöra om du tycker mina åsikter är relevanta i ditt sammanhang. Jag köpte min Kobo Aura 2014 tror jag, den har varit med på en hel del resor men inte direkt i naturen, och aldrig blivit blöt.
Jag valde bort Kindle av samma anledning som jag har android-mobiltelefon. Jag vill inte vara låst till ett "fabrikat-format" och jag vill även kunna ha en minneskortplats.
Kobo hade även en modell som var IP67-klassad på den tiden, Aura H2O tror jag den hette? Kanske finns något märke/modell även idag som är tåligare.
Aha! Webhallen säger att Kobo har 2 med vattenskydd nu idag, Aura H2O och Aura One:
https://www.webhallen.com/ljud_och_bild/lasplatta/lasplattor/

Bra saker med rätt eboksläsare:
- möjlighet till bakgrundsbelysning så man slipper belysning eller pannlampa, skönt, och smidigt när man inte vill störa sin omgivning så mycket,
- bakgrundsbelysningen drar förstås mer ström än utan, men man kan hålla rätt låg ljusstyrka och ändå ha god läsbarhet när det är nattsvart runtomkring,
- möjlighet att ta med många böcker, man vet ju inte om man gillar en bok innan man har börjat läsa den,
- lätt, enkelt, liten plats "per bok" i packningen,
- vänligare för ögat än en surfplatta, mindre känslig för reflexer från omgivningens ljus.

Jag har ett "sovfodral" till min, dvs när jag stänger fodralet stängs elektroniken ner.
Som skydd under transport har jag dessutom ett alldeles lagom stort fodral med vaddering från Sea To Summit, silnylon med skuminlägg. Också vattenavstötande, inte dränkbart dock. Kan vara detta, mitt ser i princip likadant ut:
https://www.seatosummit.com.au/products/electronic-protection/tablet-sleeve/?ref=travelling-light
Många modeller som är nyare har nog bättre wifi-funktioner och boknedladdningsmöjligheter än min, men jag har inte saknat det så som jag använder den. Jag lägger över alla mina bibliotekslånade böcker med Adobe Digital Editions, köpta nerladdade böcker bara med vanlig filhanterare från min pc.
Jag köpte en Pocketbook Touch Lux 3 till syrran , från conrad.se. Har faktiskt inte intervjuat henne om hon är nöjd, men det var mitt span då att det var ett prisvärt alternativ.
pdf-filer med bilder tycker jag är för trögt på min platta, men vanliga böcker är utmärkt! Lite tråkigare känsla än analoga böcker, helt klart, men ett praktiskt alternativ!

Här finns en tråd som startades för några år sen, men kanske kan vara nyttig ändå, där bl a jag har varit och kluddat lite:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2518246/page=1
 
Senast ändrad:
Jag har en kindle som jag haft i några år. Är egentligen inte någon storläsare men med tanke på hur smidig den är kontra att släpa på tjocka böcker är jag väldigt nöjd. Samt älskar att det inte är en blank och självlysande skärm, så behagligt för ögonen.

Vad gäller batteritid så har jag svårt att avgöra då jag läser så sporadiskt. Men upplever mig inte störd av att jag behöver ladda regelbundet. Kan ligga och läsa en halv dag utan problem, låta den ligga i standby i en vecka och sedan fortsätta läsa.

Jag tycker att den är hyfsat stryktålig, den brukar ligga i min slit och släng-ryggsäck som jag har till jobbet. Enda jag märkt är att det har blivit en mindre repa i skärmen så ett skydd är nog att rekommendera. Vågar inte svara på hur den tål fukt osv. är du osäker går det alltid att ha den i en påse som extra skydd.

Det fina med kindle är ju att det går att ha hur mycket böcker som helst! Gäller dock att ha lite pejl på skrivskyddade filer osv men brukar gå att få in på hårddisken med lite trixande. Detta behöver inte vara ett problem om du köper böcker som är anpassade för kindle men är du som jag och har en lite mer pirat-aktig ådra i blodet så rekommenderar jag Calibre för hantering av böcker samt eventuell konvertering av filer osv. https://calibre-ebook.com/
 
- möjlighet till bakgrundsbelysning så man slipper belysning eller pannlampa, skönt, och smidigt när man inte vill störa sin omgivning så mycket,

Är din platta av elektroniskt bläck-typen? Visste inte att det gick att få bakgrundsbelysning nu.

Min platta är från 2012, Sony Reader. Modellen var misslyckad från början och den kraschade ofta när man försökte använda finesserna (stryka under, kommentera, göra hundöron o.s.v.). Nu kraschar den nästan garanterat om man försöker sig på sådana extravaganser, så det gör jag inte. Men grundfunktionen är det inget fel på - d.v.s. visa sidor och bläddra.

Trots modellens missar är jag supernöjd. Gör av med otroligt lite ström. Tror jag laddat den medvetet bara 4-5 gånger på, vad blir det, 5 år. Den lilla tid den är inkopplad när jag lägger på nya böcker räcker för att hålla den igång.

Rekommenderar ett fodral. De här prylarna är glatta och hårda att hålla i, ganska obekvämt. Jag har ett skinnfodral som blir som en riktig bokpärm när man öppnar det. Det har en "slejf" med magnetlås som även kan låsas om man viker tillbaka den framre pärmen mot den bakre. Det gör att man kan hålla den dels som en vanlig bok och dels kan man vika den som jag beskrev och köra in ett finger mellan pärmarna. P.g.a. slejfgrejen balanserar den fint så. Superbekvämt då jag läser mest liggandes i sängen.

Vattentålighet vet jag inget om, inte utsatt den för direkt väta. Men under färd är det ju lätt att vattenskydda en så liten och platt sak.

Skulle inte heller köpa Kindle om det fortfarande är begränsat till Amazons eget format.
 
Via vissa bokhandlare kan man få filerna konverterade till Kindles format. Bl.a. Bokon.

Men jag skulle inte heller välja Kindle om jag skulle köpa min första idag. Skulle välja en med möjlighet till bakgrundsbelysning, möjligen vattentät. Har flera skydd till min Kindle men det slutar ofta med att jag tar med den som den är.

Köp min bok Varg av Hin Håle
 
Har en Kindle utan bakgrundsbelysning vilket är bra för batteriförbrukningen, men funkar dåligt i mörkret, insåg jag snabbt i ett härbärge längs El Camino i Spanien.....duh....

Smidigt format, många böcker får plats och batteriet verkar hålla länge så jag är mycket nöjd.
 
Jag har sedan några år en Kobo H2O eller liknande (iaf en vattentät Koboplatta med bakgrundsbelysning).

För mig var viktigaste anledningen att välja ngt annat än Kindle att man inte kan läsa låneböcker från biblioteket på Kindle (eller inte kunde då). Nu för tiden kan man ju låna det mesta i elektroniskt format från bibblan, grymt skönt att slippa köpa varenda bok om man råkar läsa en del.

Men grundkonceptet e-bok tycker jag är helt suveränt. Batterierna räcker länge, skärmen är behaglig att läsa på, de är inte så stora eller tunga.

Vattentäthet är nog inte så viktigt egentligen, men jag tycker ofta det är skönt med IP klassning för att slippa problem med damm o sand, vilket förstås en vattentät pryl hanterar rätt bra automatiskt.
 
Tack för alla intressanta inlägg

som gett mej en mycket bättre insikt i läsplattevärlden. Jag hade bara hört talas om Kindle och frågat en kompis som har en Kindle om det inte finns andra fabrikat och det trodde han inte!!.
Jag googlade inte heller på det vilket jag borde ha gjort
Men nu vet jag bättre och det blir nog en Kobo H2O som jag önskar mej i julklapp.
Jag gillar inte heller att vara låst till ett format. Ser fram emot att börja använda den även när jag inte är på vandring.
Reser en del genom jobbet och då kan det ju vara praktiskt att ha med sig en liten läsplatta i ställer för en tjock bok. Sedan blir det någon form av fodral som skydd också vilket kan vara bra oberoende hur man reser.

Med vänlig hälsning Omar
 
Kindles format var förut mobi i lätt förklädnad, men jag tror inte det är riktigt så enkelt längre.

Men man kan konvertera format. Lånar man böcker är det en baggis att pilla bort DRM-skyddet (googla) och sen kan man göra vad man vill med dem. Jag ser det faktiskt som en samhällsinsats. Annars kanske man måste låna om, vilket kostar biblioteket ännu mer pengar. De betalar ju löjliga summor per lån.

Du kommer att behöva den här.
https://calibre-ebook.com/
 
Har en Kindle utan bakgrundsbelysning vilket är bra för batteriförbrukningen, men funkar dåligt i mörkret, insåg jag snabbt i ett härbärge längs El Camino i Spanien.....duh....

Smidigt format, många böcker får plats och batteriet verkar hålla länge så jag är mycket nöjd.

Jag har en Kindle Paper White med bakgrundsbelysning och den är jättebra.
 
Jag har en Kindle Paperwhite 2 med e-ink och bakgrundsbelysning, tycker den funkar kanon.

Handlar man från amazon är det busenkelt och den laddar ner böckerna automagiskt.
Vill man hitta sina böcker på annan plats funkar det också, så som DoktorGlas beskriver ovan. Kräver lite handpåläggning men funkar (jag har nog bara provat AdLibris och pdf-er).

Batteriet räcker lääänge. Amazon hävdar 8 veckor om man läser 30 minuter om dan, dvs totalt 8*7*0,5=28 timmar. Kanske väl optimistiskt, och kyla drar ner batteritiden en del.

På vandring använder jag ett sånt här fodral. Funkar bra. Har hunnit med många, många timmar och böcker med min Kindle på vandring


Värt att upprepa är att man alltså inte är låst till amazon, det verkar vara en vanlig missuppfattning. Men det är enklare att handla därifrån.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...