Koka inte kaffe

Stör mig mest på att det ska vara så jäkla omständligt att få dricka sitt kaffe på ett "okej" sätt, ska man behöva ha med sig dubbla kaffepannor och stoppur nu också?

Brukar dock koka upp vattnet innan jag häller i kaffet om jag brygger till fler än mig själv, upplever att det tar för lång tid att koka upp vattnet om det är mer än 1 kopp, och kaffet blir för beskt.
Men jag kanske ska ha för vana att inte koka upp kaffet igen efter att jag hällt i pulvret, jag ska ta informationen i filmen till mig och utvärdera detta noga.
 
Det där var ju jättekul! Det ska jag pröva. Jag vet inte om jag blir en konvertit, jag är snarare kaffegourmand än gourmet och tycker nog att den största charmen med kokkaffe är alla de knep och ”riter” kring att få sumpen att sjunka. Får jag bara i mig beska och koffein är jag i regel nöjd. Testet får nog bli i köksmiljö om man ska klara vikt och tidsangivelser (hon nämner ju inte om de bara kan appliceras vid rumstemperatur, men det kanske finns nån funktion som beskriver hur man ska anpassa vid minusgrader). Oavsett ska det bli kul att närma sig kokkaffe på ett mer metodiskt sätt och se om jag märker någon skillnad.
 
Exakt samma procedur temperaturmässigt använder man ju när man brygger med melittafilter. Pappersfiltret gör hanteringen enklare IMHO. Och jag gillar bryggkaffe bättre än kokkaffe. Jag förstår inte vitsen med hennes strategi.

Thure
 
Det saknar ju den rustika charmen som exempelvis sila genom ett gäddskinn har (inget jag själv tillämpar regelbundet). Jag tror att det finns en tråd här nånstans om olika sätt att göra det på. Ditt lär vara effektivare än merparten.
 
Riktigt kokkaffe ska ju helst vara mörkrostat och även lite grövre malet. Den grövre malningsgraden gör att inte lika mycket garvsyra extraheras ur kaffet när det kokar upp. Lite salt i vattnet och rejält med kaffe, koka upp och låt det sen sjunka. Njut sen med kaffeost.
En stor grej med kokkaffetraditionen tycker jag är just att många har sin variant av hur man ska koka sitt bästa kaffe.
 
Hej
Prova Lemmel kok kaffe
Enligt gammal tradition från både mormor och farmor ska kaffet sjuda upp 3 ggr och sedan slås en skvätt vatten ner via pipen för att klarna gäller både hemma ock i skogen
 
Tror nog inte det är så många som brukar KOKA sitt kokkaffe. Det man kokar är vattnet. Och som någon sa kräver det en annan form av rostning och malning av kaffet än t.ex. när man brygger. Sen finns det förstås lika många teorier om hur själva kaffet ska hanteras, om det ska koka upp och hur många gånger i så fall men att det inte ska ligga och puttra i pannan är väl de flesta av oss redan överens om, eller? ;)
 
Det blir nog ett jättegott kaffe som hon gör det.
Hon får gärna koka kaffe åt mig. När som helst.
Själv har jag vant mig vid ett starkare kaffe. 8 till 9 gram bönor per dl.
Och dubbelt så starkt om det ska vara kask:)

Mitt första egna boende hade stadsgas. Det lärde mig att ha i bönorna först när jag lyft av pannan från gasen. Spisen var nämligen inte rolig att rengöra efter ett överkok. Så det är inte någon överraskning för mig att bönorna inte behöver koka för att kaffet ska bli gott.

/John
 
Jag blandar vatten och bryggmalet mörkrostat kaffe, låter det precis koka upp, tar av och häller i pressen, dra tills det sjunker och pressar ner sumpen. Låt mig! Jag gillar detta kaffe bäst, har till och med blindtestat med andra varianter, men jag är inte dryg nog att säga att det "ska vara så" och att det är bäst för alla...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...